عمومی

جزئیات درآمد و هزینه خانوار شهری و روستایی

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

متوسط ​​درآمد سالانه اعلام شده یک خانوار شهری 764،746 هزار ریال بوده است که 38٪ نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

متوسط ​​درآمد سالانه خانوار روستایی 420 هزار و 470 هزار ریال بوده است که نسبت به سال گذشته 41.6 درصد افزایش داشته است.

شکوفه قصوری – معاون دفتر جمعیت ، کار و ثبت احوال مرکز آمار ایران در برنامه 30/18 باراناخبر گفت: مرکز آمار هر سال ، چهار ماه پس از شروع سال جدید ، مبلغ را ارائه می دهد درآمد و هزینه های خانوار شهری و روستایی.
وی گفت: برنامه 50 ساله هزینه های خانواده و مطالعه درآمد یکی از مهمترین برنامه های آماری مرکز آمار ایران است.
قصوری افزود: این یک طرح نمونه گیری سه مرحله ای است و هدف آن دستیابی به درآمد شهری و روستایی است که با یک پرسشنامه 17 بخشی سروکار دارد و در این طرح 38000 خانوار مصاحبه می کنند.
وی در مورد سازگاری آمار با واقعیت موجود افزود: این آمار به طور متوسط ​​31 استان است. بررسی کل متوسط ​​هزینه سالانه یک خانوار شهری نشان می دهد استان تهران با 957،016 هزار ریال بیشترین استان و استان خراسان شمالی با 351،943،000 ریال کمترین هزینه را در سال 1399 داشته اند.
وی افزود: بررسی میانگین کل هزینه سالانه یک خانوار روستایی نشان می دهد استان البرز با 566،427 هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با 180،395،000 ریال کمترین هزینه را در سال 1399 داشته اند.
شکوفه قصوری گفت: استان البرز با 676،897 هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با 181،091 هزار ریال کمترین میانگین درآمد سالانه یک خانوار روستایی در سال 1399 را دارد.
معاون اداره جمعیت ، کار و ثبت احوال مرکز آمار ایران در خصوص خط فقر نیز گفت: وزارت رفاه مسئولیت اعلام خط فقر را بر عهده دارد و ارتباطی با مرکز آمار ندارد. مرکز آمار فقط مروری بر سطح زندگی افراد را ارائه می دهد تا دستگاه های دیگر بتوانند از این آمار برای تصمیم گیری استفاده کنند.

میز خانواده 5٪ کوچکتر است
مجید آینیان ، کارشناس آمار و استاد دانشگاه نیز گفت: آمار هزینه و درآمد کاربردهای بی شماری دارد اما این طرح نباید عاملی برای مقایسه هزینه و درآمد خانوار باشد.
وی گفت: هزینه از طریق منبع درآمد تأمین می شود و در طولانی مدت هزینه نمی تواند بیشتر از درآمد باشد.
وی افزود: اشتباهات سرشماری بیشتر است اما با این توجیه نمی توان نتایج سرشماری را زیر سال برد.
آینیان گفت: آمار هزینه و درآمد یکی از حرفه ای ترین آمار است.
وی افزود: تورم در سال 1999 نسبت به سال 1998 نشان می دهد که جدول خانوار 5 درصد کوچکتر شده است.
وی گفت: علت اصلی تورم از بانک مرکزی شروع نمی شود. دلیل آن نیاز به بودجه دولت است و باید برای تأمین هزینه و کاهش هزینه های دولت برای دستیابی به توازن کار شود.
آینیان اظهار داشت: ممکن است درآمد ریالی مردم افزایش یافته باشد اما هزینه ها بسیار زیاد است. هزینه کل و جدول خانواده از بهداشت تا آموزش کمتر شده است.
وی با بیان اینکه پس انداز برای خانواده یک ضرورت است ، افزود: میزان پس انداز در کشور بسیار پایین است.
این آماری گفت: با انتشار داده های خرد مرکز آمار در مورد هزینه و درآمد دستگاه های تصمیم گیری مانند مجلس ، به ویژه مرکز تحقیقات مجلس ، آنها از این آمار استفاده می کنند.

دکمه بازگشت به بالا