اقتصادی

تکلیف کالاهای غیر اساسی مانده در گمرک چیست؟

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) با تأکید بر اینکه ثبت سفارش ملاک تخصیص و عرضه ارز نیست ، گفت: برای ورود به خاک گمرک کشور.

به گزارش باراناخبر ، گزارش گمرک ایران در ماه های اخیر نشان داد که حدود هشت میلیون تن کالا در گمرکات و بنادر وجود دارد که بیش از 3.5 میلیون تن کالاهای اساسی و 3.5 میلیون تن کالاهای غیرضروری (از جمله 80٪ مواد اولیه از تولید). با این وجود ، علیرغم دستورالعمل هایی که قبلاً برای رفع موانع پاکسازی در دستور کار قرار داشت ، هنوز گره هایی وجود داشت که مهمترین آنها مسائل ارزی و عدم تخصیص و عرضه ارز بود.

با این حال ، پس از تشدید انتقادات و پیامدهای انبار ، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم گرفت موانع پاکسازی ، به ویژه مشکلات ارزی را برطرف کند ، بر اساس آن صاحبان کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید می تواند از 8 نوامبر ، کالاها را در اسرع وقت ترخیص کند. آخرین گزارش در مورد ترخیص کالا از گمرک همچنین نشان داد که در 10 روز گذشته 1.2 میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است.

اما در این بین برخی کالاهای ذخیره شده در گمرک هنوز مشخص نیست. به عبارت دیگر ، مصوبات اخیر قطب کالاها و کالاهای مربوط به تولید را حل کرده و مشکل ارزی آنها برطرف شده است ، اما برخی از کالاها هنوز در گروه های دیگری هستند که مشمول این مصوبه نیستند و تصویب نامه نیز شامل نمی شود. برای آنها امکان پذیر است. تاجران صاحب این بخش از کالاها از این موضوع شکایت کرده و از دستگاه های مربوطه به ویژه وزارت صمت و بانک مرکزی خواسته اند که برای این قسمت از کالاهایی که مدتها در گمرک و بنادر مانده است ، راه حلی تعیین کنند.

بنابراین پیگیری های وزارت صمت در مورد اوضاع و سرانجام کالاهای سپرده گذاری شده که منوط به تصویب اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیستند ، با توضیحات مدیر کل خدمات بازرگانی این وزارتخانه همراه بود. .

صدیف بیک زاده در گفت وگو با باراناخبر ، در خصوص وظایف دارندگان کالاهای غیرضروری و غیرضروری غیر از مواد اولیه اظهار داشت: طبق تصمیم هیئت دولت در فروردین 1397 ، صرفاً ثبت سفارش تخصیص و تهیه ارز ملاک نیست بنابراین ، افراد باید ابتدا سفارشی را ثبت کنند ، ارز دریافت کنند و از ارز خارج شوند و کالاهای خود را وارد کنند.

وی افزود: بنابراین این که شخصی بدون ثبت سفارش و یا حتی ثبت سفارش ، بدون تخصیص ارز در حوزه گمرکی کشور کالاهای غیر اولویت دار وارد کند ، به این معنی نیست که تخصیص و عرضه ارز آنها باید دنبال شود. ”

به گفته این مقام رسمی ، وارد کننده ابتدا باید اطمینان حاصل کند که برای کالاهایی که اولویت چندانی ندارند ، تخصیص ارز دریافت می کند و سپس کالاها را به کشور وارد کند.

چرا موز زودتر از برنج رسید؟

اخیراً ، تاریخچه برنج سپرده شده در گمرک به عناوین خبری تبدیل شده و طی آن 200000 تن برنج ذخیره شده در گمرک در حال پوسیدگی است و عدم تخصیص ارز و تأمین دلیل اصلی این مسئله بود. اما همزمان گزارشاتی در مورد پوست کندن موز گزارش شده است. در این زمینه ، بیك زاده با بیان اینکه تمیز كردن موز به دلیل محدودیت های جدی ارزی و ارز حاصل از صادرات درختان سیب كه در هیئت دولت و همچنین از طریق ارز افراد تأیید شده است ، تصریح كرد: اما ارز مورد نیاز برای برنج ارز است. نیمایی با نرخ ارز افراد متفاوت بود. سکه منفرد مجهز به مکانیزم ها و قیمت های بالاتری در بازار بود ، اما سکه نیما در خرداد ماه حدود 15000 تومان قیمت داشت. بنابراین هم نوع بار و هم نوع سکه متفاوت بود و نمی توان گفت اگر سکه به موز اختصاص نمی یافت ، به جای آن برنج وارد می شد.

وی گفت: تعیین اولویت ها برای یک کالا به معنای عدم واردات کالاهای دیگر نیست. “تعیین اولویت ها برای یک کالا به این معنی است که مقدار ارز اختصاص یافته به آن باید بیشتر از کالاهای دیگر باشد.”

پاسخی به حاشیه مربوط به ترخیص کالا از گمرک به ارز افراد

یکی از تصمیماتی که برای تسهیل ترخیص کالا از گمرک گرفته شد ، اجازه ترخیص کالا از گمرک بر اساس ارز افراد بود که حاشیه های زیادی داشت. بیک زاده درباره این مرزها نیز توضیح داد: در حال حاضر اولویت کشور تأمین کالا است. از طرف دیگر مطابق این مصوبه ، کالاهای اساسی ، اساسی و مواد اولیه را می توان از محل ارزش ویژه ترخیص کرد ، زیرا این کالاها به دلیل نیاز داخلی باید در هر شرایطی وارد کشور شوند. حال مشکل واردات کالاهای ذکر شده به کشور مبدا متعلق به خود وارد کننده چیست و چه تخلفی در آن دارد؟

وی افزود: بانک مرکزی به منظور ایجاد شفافیت اعلام کرد که در این نوع واردات ، معاملات ریالی باید در سیستم ثبت شود.

وضعیت نهایی قانون انتزاع

بیک زاده در مورد آخرین وضعیت قانون انتزاع نیز اظهار داشت: قانون انتزاع در سال 1392 وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از وزارت صمت به وزارت کشاورزی تقسیم کرد اما در سال 1398 شورای هماهنگی اقتصادی (رهبران سه قوه) تصویب گروه کاری تنظیم مقررات بازار می تواند بازار را به طور موثرتری مدیریت کند.

وی با بیان اینکه طبق این قانون ، تا اوت 1400 تنظیم بازار بر عهده وزارت صمت است ، تصریح کرد: اخیراً وزارتخانه های صمت و وزارت کشاورزی توافق کردند که به قانون انتزاع برگردند و پیش نویس در این زمینه آنها جمهوری فرستادند و رئیس جمهور دستور داد که این مسائل در سطح ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.

به گفته این مقام مسئول ، سرانجام در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد که به دلیل تأمین نهاده های دامی از وزارت کشاورزی به سیستم بازار ، زنجیره ورودی های دام و اقلام پروتئینی ، مزیت ارزی ، تنظیم بازار تکمیل شود. ورودی ها و اقلام پروتئینی به عنوان یک محصول نهایی شامل گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ تا سطح عمده فروشی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می شود و مدیریت بازار این دو محصول در سطح خرده فروشی ادامه خواهد داشت مسئولیت وزارت صمت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا