اقتصادی

آبگرفتگی محموله های برنج در گمرک/از پارسال هشدار داده بودیم

ناظر گمرک زاهدان ضمن تایید سرریز شدن بخشی از محموله برنج در این گمرک، گفت: از مدت‌ها قبل به دستگاه‌های ذیربط از استانداری به وزارت حراست و انبارهای عمومی نسبت به ظرفیت گمرک هشدار داده‌ایم. زمان، اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش باراناخبر، عصر امروز (سه شنبه) پس از بارندگی شدید در زاهدان، تصاویری از آبگرفتگی در گمرک زاهدان و آبگرفتگی بخشی از محموله های برنج منتشر شده است.

اسکورت باراناخبر توسط گمرک با توضیحات خاشی – بازرس گمرک و مدیر کل گمرک زاهدان – در این خصوص همراه بود.

وی با تایید آبگرفتگی در محدوده گمرک و دست زدن به برخی کالاها در آن، گفت: این کالاها در فضای باز بوده و بارها در این خصوص به وی تذکر داده بودیم.

ماجرا پس از حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد شروع شد

وی در ادامه به روند گمرک زاهدان و آنچه باعث این امر شده است تاکید کرد و افزود: ظرفیت گمرک زاهدان در انبارهای سرپوشیده حدود 14 هزار تن است که هر انبار دارای سکوی سه متری با سایبان است و به 20 هزار تن می رسد. در مجموع. تا سال گذشته و قبل از ابلاغ بخشنامه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد، مشکلی برای استقرار کالا در این گمرک وجود نداشت و حجم کالاهای ورودی با ترخیص و نگهداری عمدتاً متعادل بود. . در انباری با سقف، اما از زمان ابلاغ بخشنامه مربوطه برای حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در دی ماه 1400، شرایط تغییر کرد. بنابراین حجم کالاهای ورودی در انبارهای گمرک زاهدان افزایش یافته است.

خاشی تصریح کرد: با توجه به اینکه معافیت مالیاتی منطقه آزاد تحت تأثیر قرار گرفت، صاحبان کالا در کشور به دلیل اینکه دیگر از نظر ارزشی برایشان سودی نداشت، خواستند کالا را به انبارهای منطقه آزاد چابهار ببرند. مالياتي ترجيح دادند به جاي هزينه كردن اين مسافت كالاها را به گمرك زاهدان آوردند و تخليه كردند، بنابراين مقدار كالاهايي كه قبلاً براي استفاده از معافيت مناطق آزاد به آنجا مي رفت وارد گمرك زاهدان مي شد. در این شرایط حدود 14 هزار تن کالا (علاوه بر ظرفیت انبارهای سرپوشیده) به گمرک زاهدان اضافه شده و در فضای باز انبار نگهداری می شود.

بارها نوشته ایم و هشدار داده ایم که کالا را ارسال نکنید

وی با بیان اینکه گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته در این زمینه تذکرات لازم را داده است، افزود: مکاتباتی با استاندار و سازمان صمت داشتیم و درخواست کردیم که سفارشات به آدرس زاهدان ثبت نشود اما متاسفانه آنها نپذیرفتند و همین رویه را ادامه دادند.

انبارهای عمومی را به طور دقیق از اجناس منطقه خالی کرد

اما بازرس گمرک زاهدان موضوع دیگری را در این زمینه مطرح کرده و آن نقش انبارهای عمومی در نگهداری کالا در گمرک زاهدان بو است.د

ناظر گمرک زاهدان گفت: مدیریت انبارهای زاهدان بر عهده انبارهای عمومی است که مربوط به سازمان بازنشستگی و وزارت رفاه است. طبق قرارداد با گمرک، این انبارها در صورت محدودیت فضا باید انبار مورد نیاز را بسازند. از طرفی از آنها خواستیم کالا را در منطقه تخلیه نکنند اما به هر حال با رضایت صاحب کالا و تعهدی که انبارهای عمومی به صاحب کالا داده بودند، تخلیه شد. کالاهای موجود در منطقه تحت مسئولیت صاحب کالا.

وی با بیان اینکه گمرک با توجه به اینکه دولت متولی این اداره است و نظارت را برعهده دارد، گفت: تلاش کرده ایم سرعت ترخیص کالا از گمرک را افزایش دهیم و تا زمانی که کامیون خالی باشد هر روز کالا ترخیص می شود اما a حجم ورود کالا زیاد است که گاهی جواب نمی دهد. بنابراین این کالاهایی که امروز در آب مانده اند مربوط به ماه های گذشته نبوده بلکه در گردش بوده است.

آب را تمیز می کنند

خاشی همچنین با تاکید بر اینکه از یک ماه پیش این نوع بارش ها را پیش بینی کرده بودیم به همه صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی هشدار داد که حداقل حفاظت کافی از این کالاها در منطقه انجام شود اما متاسفانه برخی از کالاها. در مکان نامناسبی قرار گرفته اند و باعث سیل شده اند.

به گفته این مسئول در گمرک زاهدان حجم زیادی از کالاهای گمرک دچار آبگرفتگی نشده است و در حال حاضر شرکت انبارهای عمومی و سایر ادارات مرتبط در حال تخلیه آب این اداره هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا