فرهنگ و هنر

توجه ایران‌شناسان به تعزیه‌خوانی – باراناخبر

تعزیه خوانی در میان شاخه های عاشورایی شناسی همواره مورد مطالعه و تحقیق گردشگران ، اسلام شناسان و مستشرقین بوده و آثار بسیاری در این زمینه ترجمه شده است.

به گزارش باراناخبر ، به نقل از روابط عمومی آرشیو و کتابخانه ملی ایران ، ایرج عنایتی زاده ، رئیس دپارتمان مطالعات و اسلام شناسی ایران این سازمان گفت: «الکساندر خودزکو ایران شناس لهستانی است که 33 نسخه تعزیه را از پادشاه قاجار خریداری کرد و او این نسخه را به زبان فرانسه ترجمه و منتشر کرد.

وی ادامه داد: تعزیه خوانی یکی از قسمت های مهم در نگارش سفر گردشگری است. ارنست آرسل یکی از گردشگرانی است که به اندوه و اندوه تعزیه اشاره کرده است.

رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه و بایگانی ملی ایران افزود: حش نوشته شده و شامل 37 مجمع تعزیه مربوط به دوران قاجار است. مجموع این تعزیه خوانی ها در سال 1879 منتشر شد.

عنایتی زاده اظهار داشت: خودزکو یکی از کامل ترین نسخه های تعزیه خوانی را در اختیار دارد. این اثر یکی از قدیمی ترین کتابها در زمینه تعزیه شناسی و تعزیه خوانی است.

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلامی آرشیو و کتابخانه ملی ایران بعدا گفت: اثر بعدی مربوط به شرق شناسی “ویلهلم لیتون” نام دارد ، او از حدود 14 نسخه اصلی مجمع تعزیه خوانی عکس می گیرد و آنها را در کتاب خود منتشر می کند. من این اثر در سال 1929 منتشر شد.

وی افزود: ژان کالمن ، پژوهشگر فرانسوی ، کتابی در زمینه تعزیه خوانی توسط قاجاری نوشته و درباره تعزیه نیز تحقیقاتی انجام داده است. به تازگی ، آثار مهم دیگری در این زمینه از مطالعات عاشورایی منتشر شده است ، از جمله آثار پیتر چلکوفسکی ، شرق شناس آمریکایی ، یکی از برجسته ترین علمای تشیع غربی در دوران معاصر ، و کتابی در مورد آداب و رسوم ایران. او مجموعه ای نوشته است که در آن به تعزیه و تعزیه خوانی اشاره کرده است.

عنایت زاده در ادامه گفت: یکی دیگر از آثار حفظ شده در کتابخانه ملی ایران در این زمینه کتابی در زمینه خط و موسیقی و تعزیه خوانی است. در زمینه اسلام شناسی ، شیعه شناسی و عاشوراشناسی ، صدها کتاب و چندین عنوان پایان نامه به همراه بخش مهمی از این سفر در سالن ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

وی افزود: برخی از منابع مطالعات شیعه کتابهایی هستند که به مفاهیم ایدئولوژی شیعه می پردازند ، برخی از این منابع شامل دانشنامه و دائرclالمعارف شیعه است. (PQM) توجه ویژه ای شده است.

رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی آرشیو و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: از قرن 18 و آغاز قرن نوزدهم ، علم اسلام شناسی شکل گرفت و در زمینه زبان آلمانی توجه ویژه ای به این موضوع شد. -صحبت کننده و کشورهایی که به زبان فرانسه صحبت می کنند. یکی از موضوعات مورد مطالعه علمای غربی توجه شیعیان به شهرهای مذهبی از جمله بقاع متبرکه بوده است ، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، علمای غربی با رویکردها و دیدگاه های جدید به این موضوع توجه کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا