اجتماعی

تعیین تکلیف معلمان مهرآفرین تا پایان شهریورماه

وزیر آموزش و پرورش از ثبت نام 13 میلیون و 900 هزار دانش آموز تاکنون و اکثر دانش آموزان پایه دهم خبر داد و گفت: توصیه و درخواست ما این است که به محض طبقه بندی و تشکیلات نیرو برای شروع تحصیلی ثبت نام شوند. سال باید زودتر انجام شود

به گزارش باراناخبر، یوسف نوری در برنامه خط اول شبکه اول سیما با تشریح عملکرد دولت سیزدهم در آموزش و پرورش گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه داریم و برای 16 منطقه پایگاهی برای اعزام دائم ایجاد کرده ایم. معلمان آنها توزیع امکانات را هم در نظر می گیریم. در این قسمت از کمک های گروه های جهادی و خیریه به خوبی استفاده کردیم.

وی افزود: حدود 8 هزار کلاس درس و مدرسه سنگ خشک داریم که در فاز اول 1200 مدرسه بالای 10 دانش آموز با مدارس ایمن جایگزین می شود.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح جزئیات اجرای طرح ارزشیابی معلمان اظهار داشت: اجرای ارزشیابی به دلیل محدودیت های مالی در ابتدای دولت سیزدهم میسر نشد، بلکه به دلیل شعار رئیس جمهور و تلاش ایشان بود. بر این اساس و آموزش را در اولویت قرار داد، سنجش اعمال خواهد شد. بر اساس ماده یک قانون، ارزیابی اول با هدف ارتقای کیفیت آموزش و دوم ارتقای صلاحیت معلمان و سپس اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگی دوشادوش هم برای رسیدن به این سه هدف تلاش خواهند کرد.

نوری ادامه داد: در این فرآیند شایستگی های عمومی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های حرفه ای و تجربیات به دست آمده توسط معلمان مورد توجه قرار گرفته و نتایج آنها در کیفیت آموزش موثر است.

وی با اشاره به اینکه هیأت های حسابرسی مشخص می کنند که فرد در کدام یک از رتبه های پنج گانه قرار می گیرد، گفت: در صورت وجود اعتراض می توان در سامانه طراحی شده ثبت نام کرد. باید از همکارانم عذرخواهی کنم. سیستم های قبلی مشکل داشتند و انتقال اطلاعات باعث ایجاد مشکل می شد. مجبور شدیم از همکاران بخواهیم همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که تلاش دو چندان شد و یک بار انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه دلیل تاخیر در اجرای رتبه بندی منطقه فراگیر بوده است، اگر مشکل حل شده است، گفت: تقریبا همه همکاران فرهنگی شاغل در مدارس و ادارات منطقه 230 که دارای رتبه هستند. . معلمان را شامل می شود. کسانی که کد استخدامی نداشتند مشمول آیین نامه قبلی نبودند که تغییر کرده و شامل 810 هزار نفر می شود. بازنشستگان در این رتبه بندی لحاظ نمی شوند.

نوری ادامه داد: تاریخ اجرای ارزشیابی از 31 شهریور 1400 است و تا پایان مردادماه بخشی از حق معلمان در ارزشیابی به حساب واریز می شود. بابت تاخیر متاسفیم.

وی درباره عدم مشارکت معلمان مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین وارد آموزش و پرورش و آموزش پیمانی شرکتی می شدند و گاهی تا 15 سال نیز سپری می کردند. بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر فردی که وارد آموزش و پرورش می شود باید امتحان داده و تعیین تکلیف کرده باشد. گفته می شود در آزمون داخلی شرکت خواهند کرد. سعی می کنیم از ایشان اجازه بگیریم تا آخر شهریور امتحان را برگزار کنند و تکالیف را تعیین کنند.

وزیر آموزش و پرورش علت سختگیری در اخذ مدارک 4 و 5 را نیز گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و کسب امتیاز لازم در چهار مدرک تحصیلی است. طبیعی است و در دانشگاه ها هم همینطور است. کسب رتبه بالاتر و نهایی نیاز به تلاش بیشتری دارد. طبق قانون دانشجویان، معلمان شاغل در دانشگاه، کادر اداری، مهرآفرینان، مستمری بگیران، کارگزاران در خدمت سایر موسسات مستثنی و مشمول و بقیه مستثنی و مشمول نمی شوند.

نوری درباره نحوه محاسبه میزان رتبه گفت: آیین نامه و شیوه نامه ابلاغ شده و بر این اساس پس از مشخص شدن رتبه بندی وارد قضاوت مردم می شود. دولت برای سال ارزیابی 38 هزار میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است.

وی در خصوص مشکل درخواست ارائه مدارک در ثبت نام مدارس و عدم امکان ثبت نام حضوری گفت: سامانه ای که داریم لزوما نیاز به مراجعه حضوری ندارد اما کمیسیون تعیین شده اعلام می کند که مدارک باید ارائه شود. . توصیه کردم ثبت نام بین پایه ها بدون نیاز به ارائه مدارک انجام شود اما مخصوصا برای پایه اول و دهم باید مدارک را ارائه کنیم. این قوانین قدیمی هستند و باید به روز شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون 13 میلیون و 900 هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند که بیشتر آنها در پایه دهم هستند. توصیه و درخواست ما این است که هر چه سریعتر ثبت نام کنید تا در اسرع وقت طبقه بندی و تشکیلات نیرو برای شروع سال تحصیلی انجام شود.

نوری با اشاره به اینکه در دوران کرونا حدود چهار میلیون دانش آموز به آموزش و شبکه شاد دسترسی نداشتند، گفت: 1500 میلیارد دلار برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص یافت و هم اکنون دوره های تابستانی در حال برگزاری است. دولت نیز از آموزش و پرورش در این بخش حمایت کرد و دو میلیون دانش آموز مشمول طرح جبران شهریه شدند.

وی افزود: طرح های جبرانی شهریه دانش آموزانی که به دلیل اکوسیستم جدید و عدم دسترسی بازمانده اند را ادامه می دهیم. ما در یک ماه و نیم گذشته 164000 فارغ التحصیل را برگردانده ایم.

مهمترین دستاورد دولت، وزیر آموزش و پرورش، مردمی شدن را به این معنا که زمینه برای حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است، قدردانی کرد و گفت: باید والدین را در مسائل مدرسه حتی در ارزشیابی ها مشارکت دهیم. عدالت و مردمی شدن دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا