اجتماعی

تشریح آخرین جزئیات انتخابات ۱۴۰۰ توسط رئیس ستاد انتخابات کشور

رئیس ستاد انتخابات کشور جزئیات نهایی روند انتخابات سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش باراناخبر ، جمال ارف با تشریح روند انتخابات در سال 1400 گفت: به دلیل شرایط کرونا ویروس ، ما در پروتکل های اجرایی انتخابات برگزار شده در کشورهای مختلف تجدید نظر کردیم و در نهایت پروتکل هایی را برای افرادی که رأی می دهند و عوامل اجرایی انتخابات تدوین کردیم. “ما انجام دادیم. در هر شاخه دو بخش وجود دارد. یکی افرادی که به مراکز رأی می آیند ، حداکثر برای یک ساعت رأی دادن در محل اخذ رأی هستند و با نرم افزار می توانند نزدیکترین مرکز رأی گیری و منزوی ترین محل اخذ رأی را انتخاب کنند. اما مدیران باید 24 ساعت تا 72 ساعت در شعبه حضور داشته باشند. بر این اساس ، ما پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را ایجاد کرده ایم. مردم باید مطمئن باشند که سلامتی آنها حرف اول را می زند.

وی افزود: تعداد شعبات انتخابات سال آینده را افزایش داده ایم. در گذشته ، ما بیش از 62000 شعبه داشتیم و با بحث و بررسی و اصلاحات توسط فرمانداران شهرستان ها و فرمانداران و وضعیت اخیر در سراسر کشور ، 10٪ افزایش بودجه داشته ایم. از طرف دیگر ، این نرم افزار Branch Finder نام دارد که از طریق فضای تلفن همراه و اینترنت نزدیکترین و منزوی ترین شعبه در خانه رای دهندگان را تعیین می کند.

وی ادامه داد: برای فرد مراجعه کننده به شعبه تمام این دستورالعمل های بهداشتی و همچنین مواد بهداشتی و در صورت لزوم ماسک و دستکش در نظر گرفته می شود. تجربه انتخابات سال گذشته نشان داد که بهتر است هرکسی دستگاه رای گیری با خود داشته باشد. از سوی دیگر ، در نیمه شب 28 خرداد ، هنگامی که شعب تعطیل است ، عوامل باید شمارش آرا را شروع کنند ، و ما همچنین در حال تهیه پروتکل های بهداشتی برای این مرحله هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تشریح روند ثبت نام در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: امروز با دستور وزیر کشور تشکیل هیئت های اجرایی و آغاز انتخابات رسما اعلام شد و این دستورالعمل به آنها ابلاغ شد. برای شروع ، 30 نفر به عنوان هیئت اجرایی در هیئت نظارت قرار می گیرند و این فرایند انجام می شود تا ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر از روز بیستم آغاز شود. .

وی خاطرنشان کرد: در نحوه ثبت نام کاندیداهای شوراهای شهر چهار فرم تهیه شده است: اولین فرم این است که افراد باید از طریق نرم افزار ثبت نام کنند و در همین راستا مانور سراسری را برای حل مشکلات نرم افزاری انجام داده ایم. راه دوم این است که افراد از طریق رایانه و اینترنت ثبت نام کنند. شکل سوم مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت است که در آن می توانند با پرداخت هزینه خدمات ارائه شده ثبت نام کنند. به این ترتیب سعی در ثبت نام حضوری نیست ، اما اگر شخصی به این سه فرم دسترسی نداشته باشد ، با مراجعه به استانداری نمی توانیم از نظر قانونی مانع ثبت نام شویم. با این حال ، ما نیاز داریم که بسته به شرایط تاج ، به یکی از سه روش اطلاع داده شده ثبت شوند. طبق توافق صورت گرفته با هیئت نظارت ، نیازی به ثبت نام افراد نیست.

اورف گفت: “ما کد ملی افراد را دریافت خواهیم کرد و کارت حساب بانکی برای تأیید از افراد دریافت می شود ، اما هیچ پولی از این حساب برداشت نمی شود و این فقط برای تأیید است.” این به این معنی است که این تأیید از طریق دو کانال کد ملی و حساب کارت بانکی انجام می شود. افراد اسناد و عکس های مورد نیاز را بارگذاری می کنند و در آخر برای آنها پیام و کد رهگیری ثبت نام موفقیت آمیز ارسال می شود.

وی در مورد مبارزات انتخاباتی و تجمعات اظهار داشت: ماهیت انتخابات و فضای انتخابات و تبلیغات حضور مردم است اما ما در یک وضعیت کرونا ویروس قرار داریم و این باعث ایجاد پارادوکسی می شود که ما مصمم هستیم این پارادوکس را در به این ترتیب که همه ظرفیت ها از فضای مجازی و رسانه ها استفاده می کنند و آن را در اختیار داوطلبان قرار می دهند. از نظر اجتماعات ، اگر در ستاد ملی نتیجه بگیریم که حداکثر 15 تا 20 نفر در یک سالن اسکان داده می شوند ، طبق شرایط کرونا ویروس هر شهر ، اما اصل شرکت نکردن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجالس عمومی باید در مورد احزاب برگزار می شد ، همه آنها در فضای مجازی بودند. ما همچنین یک جلسه مجازی با همه فرمانداران در وزارت کشور برگزار کردیم. در واقع ، یکی از کارکردهای این بیماری حرکت به سمت دولت الکترونیکی و فضای مجازی بود. دستورالعمل های مربوط به این موضوع قطعاً تهیه و به داوطلبان اعلام می شود. یکی از تخلفات ما در این انتخابات عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی تاکید کرد: ثبت نام شوراهای اسلامی شهر از 20 اسفند به مدت هفت روز تا 26 فروردین به مدت هفت روز و ثبت نام شوراهای اسلامی روستاها از 16 فروردین به مدت یک هفته برگزار می شود. این بدان معنی است که زمان ثبت نام این دو متفاوت است.

ارف در مورد چاپ تعرفه انتخابات سال آینده گفت: بیش از 200 میلیون برگ رأی برای هر چهار انتخابات آماده شده و چاپ آنها تقریباً کامل است. این هزینه ها زیر نظر هیئت های نظارت نگهداری می شوند و تا زمانی که به شعبه نرسند کاملا در قرنطینه ایمن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تشریح شرایط ثبت نام در انتخابات شوراها گفت: به عنوان مثال این قانون می گوید افراد فوق الذکر باید مدرک تحصیلی داشته و دارای شرایط عمومی نیز باشند. هنگامی که افراد ثبت نام می کنند ، روند تعیین صلاحیت و همچنین سوال صلاحیت از وزارت علوم ادامه می یابد. برخی س questionsالات به صورت آنلاین هستند و برخی از آنها طول می کشد تا تمام تحقیقات در چارچوب قانونی انجام شود.

وی در مورد ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبت نام این انتخابات در تاریخ 12 ماه مه انجام می شود و اسامی و مدارک برای تعیین صلاحیت به هیئت نظارت مرکزی ارسال می شود و در نهایت اسامی اعلام می شود. “20 روز برای تبلیغات و یک روز برای سکوت در 27 ژوئن در نظر گرفته شده و انتخابات در 28 ژوئن 1400 برگزار خواهد شد. بیشتر زمان مبارزات انتخاباتی ، یعنی. 20 روز برای انتخابات ریاست جمهوری ، در این مدت تجمع نداریم ، یا با حداقل افراد و پروتکل های زیر انجام می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه از امروز 1400 زنگ انتخابات افتاده است ، افزود: البته ما در وزارت کشور از مهرماه روی این انتخابات کار کردیم ، از جمله محل شعب ، ارزیابی و آسیب شناسی. و آموزش کارگزاران انتخابات “. در آموزش کارگزاران صندوق ، ما از ظرفیت شبکه آموزش شاد استفاده خواهیم کرد ، زیرا بخش عمده ای از این عوامل از آموزش و پرورش هستند و آموزش جدی آنها بعد از عید انجام می شود و تا خرداد ماه کامل می شود.

وی تأکید کرد: در این انتخابات شش حوزه انتخابیه بین مجلس شورای اسلامی و چهار استان بین حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهیم کرد. برای سال 1400 چهار انتخابات در تهران خواهیم داشت که کار بسیار دشواری است. استفاده از انتخابات الکترونیکی تقریباً برای شوراها در کلان شهرها و صندوق های رای گیری الکترونیکی برای انتخابات شوراها در کلان شهرها مورد استفاده قرار می گیرد. در تهران ، هیئت نظارت باید اجازه استفاده از صندوق های رای گیری الکترونیکی را بدهد ، شرطی که ما می توانیم نتایج را ظرف یک روز پس از انتخابات اعلام کنیم ، اما اگر این کار انجام نشود ، پیش بینی می شود که شمارش حداقل سه روز طول بکشد. بسیار دشوار است بنابراین ، درخواست ما از هیئت نظارت مجلس این است که در تهران ، مانند کلانشهرهایی مانند شیراز و مشهد ، نگرانی های استاندار تهران برطرف شود.

در مورد افزایش روزهای رای گیری در انتخابات سال آینده ، ارف گفت: “ایده ای برای افزایش روزهای رای گیری ارائه شد ؛ اما وقتی به قانون مراجعه کردیم ، دیدیم که این اجازه را نداریم ، اما می توانیم ساعت ها را با این کار را به جای شروع رای گیری در ساعت 8 صبح ، 6 عصر در تاریخ 28 ژوئن انجام داده اید ، اما افزایش روزهای رای گیری امکان پذیر نیست.

وی در مورد تغییر قانون و حل مشکل تعداد زیادی از رای دهندگان ثبت نام شده گفت: “ما در مهمترین انتخابات کشور یعنی ریاست جمهوری بعدی بازی می کنیم. در گذشته گفته می شد که ما باید شاخصی را تنظیم کنید تا همه نتوانند برای ثبت نام اقدام کنند. بنابراین ، برای مثال ، در مجلس شورای اسلامی ، در زمینه آموزش ، ما باید فوق لیسانس داشته باشیم. در ریاست جمهوری ، ما نیز می توانیم همین کار را انجام دهیم. در اصلاح قانون اتفاق می افتد ، این به ما به عنوان مجری کمک می کند.

در مورد حاکمیت قانون و احترام به اصل بی طرفی ، ارف گفت: “در مورد موضوع قانون ، باید تأکید کنم که مجریان باید از قانونی بدانند که آموزش انجام شده و انجام خواهد شد ، و ما اعلام کردیم که معیار ارزیابی رهبران انطباق با قانون است. “هیچ چیز بالاتر از اطاعت از قانون نیست. البته قوه مجریه نمی تواند طرف شود و ما مجاز به معرفی گرایش خود در طول انتخابات نیستیم. در همین رابطه اظهار داشتیم که باید به این موضوع احترام گذاشته شود و اگر در روند و روند انتخابات متوجه شویم که فرماندار یا شهرستان به صورت خنثی عمل کرده است ، قطعاً با آن مقابله خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد فعالیت تشکل های حقوقی گفت: در قانون سال 2016 فعالیت احزاب و گروه های سیاسی به عنوان دو ساختار حزب و جبهه معرفی شده است. پس از ابلاغ این قانون ، وزارت کشور سعی کرد این قانون را رعایت کند. در همین راستا ، 121 حزب با قانون جدید سازگار شده اند. ساختار دوم جبهه است که در آن سه یا چند حزب مجاز می توانند اتحاد ایجاد کنند. بنابراین ، به نظر ما ، غیر از حزب و جبهه ، سایر سازمان ها هیچ وضعیت قانونی ندارند. همه کسانی که تحت عنوان شورا و سایر موضوعاتی که در قانون ذکر نشده است ، می دانند که باید از قانون پیروی کنند. اکنون 11 جبهه اعلام شده و مصوب داریم که اصلاح طلبان ، اصولگرایان و مستقلین در آنها حضور دارند.

وی در مورد تقسیمات کشوری گفت: معمولاً چند ماه قبل از انتخابات ، به ویژه انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها ، موضوع جدیدی در زمینه تقسیم کشور مطرح نمی شود. در همین راستا ، ما از اول مارس پرونده جدیدی دریافت نکرده ایم و فقط پرونده های قبلی در حال بررسی هستند. موضوعات مطرح شده در این زمینه بدون کار کارشناسی بر روی آنها قابل تحقق نیست. چنین مواردی می تواند در فضای انتخاباتی آشفتگی ایجاد کند. بنابراین ، این موضوع بسته شده است و فقط تبلیغات محدود ، که موارد قبلی است ، می تواند در سطح استان انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات سال آینده گفت: امروز که صحنه را می بینیم ، موضوع عموم مردم انتخابات نیست ، بلکه مسائل دیگری مانند مسائل اقتصادی و مسائل عیدی است. پس از پایان سال و روند ثبت نام ، فضای انتخاباتی تر خواهد شد. روند رو به رشد است و اگر انتخابات دوره های گذشته را در نظر بگیریم حداقل کف دوره قبل را خواهیم داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا