اقتصادی

ترکیدگی چرخ‌ها، علت سانحه هواپیمای قشم در مشهد

پس از فرود اضطراری هواپیمای شرکت هواپیمایی قشم در فرودگاه مشهد که صبح امروز رخ داد، دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه علت این سانحه پنچر شدن لاستیک های شماره 1 و 2 این هواپیما را اعلام کرد. . .

به گزارش باراناخبر، در پی فرود اضطراری هواپیمای تهران – مشهد – مسقط – مشهد – تهران که صبح امروز رخ داد، دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه خود را منتشر کرد که به شرح زیر است.

بر اساس این گزارش، بر اساس طرح شرکت هواپیمایی قشم، هواپیمای فوکر 100 با نشان ثبت P-FQG متعلق به آن شرکت برای پرواز در مسیر تهران – مشهد – مسقط – مشهد – تهران در نظر گرفته شده بود. حوالی ساعت 01:00 به وقت محلی (ساعت 30 UTC20) روز چهارشنبه مورخ 04/08/1401 هواپیمای با شماره پروازی 2118 با 70 مسافر و 11 خدمه از باند سیزدهم فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به سمت فرودگاه مسقط حرکت کرد. عمان شروع به ارتعاش کرد و خلبان متوجه صدای غیرعادی از ارابه فرود سمت چپ در هنگام برخاستن و چرخش و همچنین لرزش غیرعادی در هواپیما و موتور شماره یک شد. وی ادامه داد: پس از از سرگیری پرواز، خلبان موضوع را به برج مراقبت فرودگاه مشهد گزارش و درخواست بازدید از باند فرودگاه را داشت و در پی بازدید ماموران زمینی، قطعاتی از لاستیک هواپیما در حوالی TWY G مشاهده شد و متعاقبا به خلبان اطلاع داده شد.

اداره بررسی سانحه پس از تشریح این حادثه به این شرح تصریح کرد: خلبان با رعایت دستورات مربوطه و کاهش سوخت و اعلام وضعیت اضطراری به فرودگاه مشهد بازگشته است. خلبان درخواست بازدید از چرخ های کم گذر را داشت که نشان داد چرخ اصلی شماره یک هواپیما منفجر شده است. در ساعت 4:40 بامداد به وقت محلی، هواپیما در آستانه فرود در باند 31 بود. در هنگام فرود، چرخ شماره دو نیز منفجر شد و بخشی از چرخ های فولادی (رینگ) به شکل غیرعادی با سطح باند برخورد کرد. حرکت ادامه یافت و متوقف شد. در پایین باند و مسیر غیر کاربردی اعلام شد. سپس مسافران به پایین باند تخلیه و به ترمینال CIP منتقل شدند و کادر فنی شرکت پس از تعویض فرمان آسیب دیده، هواپیما را برای بررسی های لازم به پارکینگ فرودگاه منتقل کردند تا بلافاصله باند پرواز کند. . دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاع از این حادثه بلافاصله کارشناسان خود را به محل اعزام کرد. شایان ذکر است مسئولین ذیربط به محض دریافت این خبر در اولین لحظات اقدام به تشکیل کارگروه مدیریت اورژانس (ERP) کردند و تمامی عوامل لازم در آماده باش کامل بودند که خوشبختانه تلفات انسانی در پی نداشت. همچنین با هماهنگی های لازم، مسافران با یک فروند هواپیمای جایگزین به مسقط اعزام شدند و بررسی همه جانبه این سانحه آغاز شده است. قطعات آسیب دیده و ضبط کننده اطلاعات پرواز هواپیما نیز با حضور نماینده سازمان در فرودگاه مشهد ذخیره و برای بررسی به تهران ارسال شد.

اداره بررسی حوادث در بخشی دیگر از این گزارش در خصوص جرح یا خسارت این حادثه عنوان می کند: این حادثه هیچ گونه خسارت، جانی و جراحت در پی نداشته است. تنها یکی از مسافران برای ویزیت روانی به مرکز درمانی مراجعه کرد اما مشکل خاصی مشاهده نشد و او و سایر مسافران ساعت 8 صبح به مسیر مسقط ادامه دادند.

در ادامه این گزارش درباره خسارات وارده به هواپیما آمده است: بر اثر این سانحه، چرخ های شماره 1 و 2 منفجر شدند و همچنین درب سمت چپ ارابه فرود، پوسته بال، لوله و بازوی چپ، موتور شماره یک و صدمات جزئی. در تاسیسات الکتریکی دستگاه فرود مشاهده شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه دفتر بررسی سوانح در قسمت محدودیت پرواز توضیح داد:. وی ادامه داد: پس از حادثه، پروازهای فرودگاهی از باند دیگر فرودگاه انجام شد و پس از انتقال هواپیما به پارکینگ، ظهر چهارشنبه باند مشمول فرودگاه مشهد به بهره برداری رسید.

در بخش اطلاعات هواپیماهای این گزارش آمده است: مدل فوکر 100 مدل F28-MK100 با شماره سریال 11462 و علامت ثبت EP-FQG متعلق به شرکت هواپیمایی قشم بوده و درجه عملکرد آن از زمان تولید تا زمان برگزاری برابر است. با 55705 ساعت. و 53420 چرخه پرواز ثبت شد. همچنین این هواپیما دارای گواهینامه ثبت معتبر و مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری است.

مشخصات خدمه پرواز

قسمت پایانی گزارش دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به مشخصات خدمه پرواز اختصاص دارد که به شرح زیر است: اعتبار و گواهی پزشکی آن تا تاریخ 1391/01/08 اعتبار دارد. خلبان دوم پرواز دارای گواهینامه خلبانی ATPL به شماره 606399 با درجه مدرس خلبانی در هواپیمای F100 می باشد که تا تاریخ 2023/01/31 اعتبار دارد و همچنین گواهی پزشکی وی تا تاریخ 2022/11/30 اعتبار دارد.

شدت حادثه فوق توسط دفتر بررسی حوادث به عنوان میزان حادثه (Incident) شناسایی شده است و از نظر اهمیت موضوع و تکرار چرخه هواپیما در باند فرودگاه مشهد، بررسی ها مطابق با کنوانسیون شیکاگو انجام می شود. مقررات اجرا شده و اطلاع رسانی لازم به ایکائو و مرجع ذیصلاح رسیدگی به حوادث در محل تولید (DSB) جهت تعیین علت اصلی حادثه اعلام خواهد شد. پس از دریافت و بررسی تمامی اطلاعات و مستندات این حادثه، نتیجه نهایی گرفته و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا