اجتماعی

بی‌توجهی به مداخله روانشناختی هنگام وقوع حوادث

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر لزوم حضور روانشناسان در بحران هایی مانند تصادفات جاده ای یا بلایای طبیعی به منظور ارائه خدمات روانشناختی به آسیب دیدگان گفت: ما نیاز داریم روانشناسان در کنار مردم باشند در چنین بحران هایی و یک دبیرخانه تشکیل دهید. ما قبلاً تأسیس این دبیرخانه را به نهادهای مجری پیشنهاد داده بودیم ، اما متأسفانه موضوع بهداشت روان برای نهادهای مجری موضوعی حاد است.

در مصاحبه ای با باراناخبر ، دکتر محمد حاتمی وی با ابراز تسلیت به خانواده های داغدار حادثه اتوبوس روزنامه نگاران و سربازان گفت: “در حادثه اتوبوس سربازان و خبرنگاران اخیر جامعه تحت تأثیر قرار گرفته و ناراحت است. در چنین مواردی روانشناسان باید در محل حادثه ، در نزدیکی قربانیان یا خانواده های داغدار و مردم را آرام کند. بیایید به طور کلی موضوع را بیشتر از این دو حادثه بررسی کنیم. بحث در مورد بحران هایی است که در کشور وجود دارد و این بحران ها نیاز به اقدامات مداخله روانشناختی دارد.

وی با اشاره به پیشنهاد قبلی ما از این سازمان برای ایجاد دبیرخانه مداخله در بحران به نهادهای مجری ، ادامه داد: دبیرخانه مداخله در بحران در وزارت کشور وجود دارد ، اما بیشترین کار کلی و ساختاری را در سطح ملی دارد. و وارد مسئله بهداشت روان نشده است. “sht. مسitiesولان مسلماً كمك چندانی برای پرداختن به بعد روانشناختی این دو بحران اخیر سربازان معلم و روزنامه نگاران نكردند. نه تنها در این دو مورد ، بلکه در بحران کرونا نیز وجود دارد ، زیرا اقدامات انجام شده منظم نیست.

حاتمی درباره “دبیرخانه مداخله در بحران” توضیح داد: “پیش از این ، ما پیشنهاد ایجاد دبیرخانه مداخله در بحران تحت نظارت سازمان روانشناسی و مشاوره را داشتیم ، تا بتوانیم نیروی انسانی لازم را آموزش دهیم و در صورت لزوم ، موسسات با کیفیت ممکن است از پرسنل آموزش دیده واجد شرایط برای این کار استفاده کنند. جای چنین دبیرخانه هایی خالی است. در حقیقت ، این دبیرخانه مسئول مداخله در بحران ، مسائل روانشناختی ، آرامش بخشیدن به جامعه و بودن در کنار قربانیان است که باید در کمترین زمان ممکن تشکیل شود و نهادهایی مانند شهرداری ، وزارت کشور ، بهزیستی ، وزارت بهداشت و هلال احمر شورای عالی. این کتابخانه را زیر نظر سازمان نظام روانشناسی تأسیس کنید. این نهادها مسئول مداخلات حیاتی هستند اما در مورد آسیب روحی و روانی حوادث هیچ اقدامی انجام نمی دهند و بنابراین سازمان سیستم روانشناسی می تواند آنها را سازماندهی کرده و نیروی انسانی لازم را آموزش دهد و در صورت لزوم تأکید کند که نهادهای مجری باید این کار را انجام دهند. دادن. اگر این دبیرخانه تشکیل شده بود ، ما می توانستیم درگیر این دو حادثه اخیر باشیم.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه سازمانهایی که تصادف می کنند درگیر مسائل روانشناختی حوادث نیستند ، افزود: متأسفانه سازمانها و رهبران مسئول ما در این موارد مهم روانشناختی در تصادفات دخیل نیستند اما درگیر هستند در زندگی روزمره و کاری انجام ندهید. ” یک مشکل ساختاری معمولاً برای سازمانهایی که بودجه و ابزار کافی برای مداخله در بحرانهایی مانند این دو حادثه اخیر دارند وجود دارد. سلامت روان یک مسئله حاشیه ای است و آنها هیچ برنامه ای برای آن ندارند. در صورت تشکیل این دبیرخانه ، دخالت نهادها ، ارگان ها و اداراتی که مسئولیت آن را بر عهده دارند به وضوح مشخص می شود. علاوه بر حوادث غیرمترقبه ، ما حوادث ساختاری دیگری مانند خودکشی و عصبانیت در این کشور پنهان داریم ، همه اینها بحران است و علی رغم نیاز به مداخله ، اما هیچ سیستم هماهنگی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به بحران هایی مانند سیل ، زلزله و بیماری همه گیر کرونا طی دو سال گذشته ، ادامه داد: ما باید از قبل موارد روانشناختی چنین بحران های طبیعی یا ناگهانی را تنظیم کنیم و قطعاً روانشناسان باید در شرایط بحرانی حضور داشته باشند و به ابعاد روانشناختی موضوع بپردازیم. “در چنین مواردی ، جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد و روانشناسان می توانند براساس تخصص خود جامعه را آرام کنند. روانشناسان در زمینه آسایش جامعه ، خانواده های رنج دیده و قربانیان تخصص دارند ، بنابراین ضروری است که روانشناسان برای دلجویی از آسیب دیدگان و سپس در کنار خانواده های داغدیده در محل حضور داشته باشند.

به گفته رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ، مراقبت از سلامت روان قربانیان تصادفات در قانون ما و اسناد بالادستی پیش بینی شده است و سازمانهای مجری باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند زیرا بودجه و امکانات برای این سازمانها فراهم شده است .

وی با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی کشور برای مداخله در چنین حوادثی اظهار داشت: سازمان بهزیستی مجاز به تشکیل اورژانس اجتماعی است و دارای مجوز است و باید درگیر این حوادث باشد. سایر نهادها مانند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و حتی شهرداری ها و هلال احمر که بودجه ، امکانات و مسئولیت های دولت را در اختیار دارند ، باید مداخله کنند.

سرانجام حاتمی گفت: مجلس شورای اسلامی باید در تصویب قوانینی که کشور به آنها احتیاج دارد از نظرات روانشناسان و سایر نخبگانی که سرمایه اجتماعی کشور هستند استفاده کند. بسیاری از مفاد قانون برنامه ششم توسعه در بایگانی باقی مانده و برنامه هفتم توسعه در حال انجام است. در مورد بحران های ناگهانی کشور باید کاری انجام شود. قربانی باید در اسرع وقت روانشناس در شهر ، کشور و روستای خود داشته باشد. ما در هر استان بیش از هزار روانشناس رسمی داریم که می توانند در کمترین زمان ممکن در کنار مردم باشند و این خلا را پر کنند اما متأسفانه مسئله بهداشت روان در کشور یک مسئله حاشیه ای است و هیچ کس به آن توجه نمی کند. باید به طور جدی در مورد بهداشت روان فکر کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا