اجتماعی

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در فارس/ جستجو برای یافتن ۲ کودک مفقود و چرایی بی‌توجهی به هشدارها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده شرق استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش باراناخبر، سیل روز جمعه در شرق استان فارس روستاهای امامزاده سلطان شهباز، باغ شاد، داهویه، باخنو، درب قلعه، انجیرک عالیه و سفلی، آببند، بردنور، مهدی آباد و… در استهبان را در بر گرفت. باعث مرگ و ناپدید شدن تعدادی از هموطنان شد. در پی این حادثه محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که عصر شنبه به همراه وزیر کشور از مناطق سیل زده بازدید کرده بود گزارشی از آخرین وضعیت این منطقه را تشریح کرد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با باراناخبر، با اشاره به جزئیات وقوع سیل در شرق استان فارس، اظهار کرد: امروز به همراه آقای وحیدی وزیر کشور از محل حادثه بازدید و سیل را بررسی کردیم. و خسارت ناشی از سیل رخ داده در رودخانه رودبال را بررسی کرده ایم. این سیل در پی وجود ابر بسیار مرطوب بر فراز حوضه آبریز رودخانه چشمه عشاق و رودبال و بارندگی شدید و متأسفانه در کمتر از 28 دقیقه سیل شدید رخ داد.

نامی با توجه به اینکه این سیلاب پیش بینی و نسبت به ظهور آن هشدار داده شده بود، گفت: در این زمینه پیش بینی های مناسب و از سوی اهالی روستا و اهالی منطقه اطلاع رسانی شد اما متاسفانه در برخی موارد با سهم بی توجهی مردم همراه بود. هشدارها در مدت کوتاهی باران شدیدی در این منطقه بارید و سیل حدود 45 تا 47 کیلومتری جاری شد. بررسی ها نشان می داد که هوای محل سیل آفتابی بوده و حتی باران هم نباریده است، بنابراین هیچکس باور نمی کرد که پس از اخطار سیل رخ دهد.

مردم باور نمی کردند که سیل بیاید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در این حادثه سهل انگاری صورت نگرفته است، گفت: این موضوع را بررسی کردیم، متاسفانه به دلیل شرایط جوی مردم باور نمی کردند که چنین سیلابی رخ دهد و به همین دلیل . با وجود هشدار، آنها توجهی نکردند. بر اساس تحقیقات ما و اظهارات شاهدان، روز جمعه حدود 2000 نفر در رودخانه طغیان شده و اطراف آن شنا می کردند که ناگهان سیل رخ داد.

وی درباره مدت زمان گردش این سیل نیز گفت: این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد اما شواهد نشان می دهد در سال های 65 و 88 سیل در این منطقه رخ داده اما تلفات جانی نداشته است.

نامی همچنین درباره آخرین آمار قربانیان این سیل اظهار داشت: متاسفانه تاکنون 22 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده اند که جسد 20 نفر از آنها توسط تیم های امدادی هلال احمر و نیروهای مردمی کشف شده است. بسیج. و سپاه از این تعداد 7 نفر کودک، 11 نفر زن، چهار نفر مرد و دو نفر از این افراد مسن بودند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در صورت عدم مشارکت مردمی احتمال افزایش قربانیان این حادثه وجود دارد گفت: از مردم عزیزی که به همنوعان خود کمک کردند تشکر می کنم چرا که اگر نبود. با کمک مردم، احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود داشت.

در این زمینه بخوانید: اسامی 20 قربانی سیل در استان فارس اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دو کودک مفقود شده اند، ادامه داد: همچنین در مسجد روستا با حضور وزیر کشور جلسه ای برای جداسازی گروه های جستجوگر در فاصله 10 تا 12 کیلومتری از منطقه برگزار کردیم. رودخانه به منظور جستجوی دقیق تر برای دو کودک.

وی درباره محل سکونت مصدومان سیل نیز گفت: تعدادی از این افراد اهل استهبان، تعدادی اهل فسا و تعدادی نیز اهل شهرستان نیریزی بودند. هیچ یک از کشته شدگان دهقان نبودند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا