عمومی

بوی عید در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران

«یکی از مواردی که می تواند طراوت و نشاط را به چهره شهر ببخشد شلوغی شهر است که ناشی از روحیه و اشتیاق شهروندان است. «اگر بتوانیم شرایط امیدوارکننده‌ای برای آنها ایجاد کنیم، فضای شهری می‌تواند پایدارتر شود.

به گزارش باراناخبر، این روزنامه ایران وی نوشت: باد بهار چهره شلوغ تهران را امروز دگرگون کرده است. پایتخت در حال حاضر با شهری روبرو است که اگرچه همچنان شلوغ ترافیک است، اما عکس های تابلوها، دیوارها و پارک ها و گذرگاه ها نشان می دهد که این دوشنبه آخرین دوشنبه سال 1400 خواهد بود. کمتر از یک هفته دیگر در شهری قدم خواهد گذاشت که ما تجربه کرده ایم. فراز و نشیب های زیادی در این یک سال تهران اکنون شهری چالش برانگیز برای بسیاری از ماست که طاقت خروج در کمتر از دو روز را ندارند و همچنین دلتنگ ترافیک آزاردهنده و آسمان خاکستری نه چندان دلپذیر هستیم. ما ریشه در تهران داریم. حتی اگر بتوانیم در ایام عید از خیابان ها و ساختمان های بلند دور بمانیم، وجودمان آنقدر به سطح آن متصل است که نمی خواهیم مدت زیادی از این شهر نامنظم دور باشیم. ما یک شهروند شاد را مدیون تهران هستیم و در مقابل تهران یک زندگی آرام و بی دغدغه، بدون دود و ترافیک و … را مدیون ماست. با این حال این شهر هم اکنون تمام تلاش خود را کرده است تا با رنگ و بوی نوروز، تلخی این 365 روز از سال را کم کند. بنابراین بهتر است تا عید فرصت دیدن زیبایی های تهران را از دست ندهید. امسال البته تهران چهره دیگری به خود گرفته است. علاوه بر عناصر رنگی و مجسمه های حجیم که شهر را برای ما لذت بخش تر می کرد، حالا آکواریوم ها و دیوارهای رنگارنگ بیشتر نوروز این کلانشهر چند میلیون دلاری را زیباتر می کند.

مونتاژ المان های نرگس در نقاط مختلف شهر

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره برنامه ریزی برای تبدیل تهران به پایتختی دیگر در نوروز امسال می گوید: «در این دو سال، نوروز تحت الشعاع تاج قرار گرفته است. امسال شاید وضعیت کمی بهتر از دو سال پیش باشد. در هر صورت، نوروز مصادف با اعیاد بزرگ شعبانیجه است و تلاقی و تقارن این دو جشن بزرگ، برنامه ریزی دقیقی را برای مردم به همراه داشته است. بر این اساس از دو ماه پیش در سازمان دکوراسیون کمپ نوروز را راه اندازی کردیم و پروژه هایی را در زمینه های مختلف تعریف کردیم. این پروژه ها شامل ایجاد المان های حجمی، نقاشی های دیواری، نورپردازی، پرده های عمومی، منظر شهری و حذف الحاقاتی است که قرار است ظاهر شهر را تغییر دهد. با این حساب اهمیت عید نوروز را در دستور کار قرار دادیم. «حتی سازمان پارک ها و فضای سبز نیز برنامه ریزی های زیادی در این زمینه انجام داده است.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تلاقی این دو عید، قرار دادن المان های نرگس در نقاط مختلف شهر است، می گوید: گل نرگس که در شب با فضایی روشن طراحی شده است، باید در تراز قرار گیرد. میدان ها و تقاطع های پر رفت و آمد.

صیادی درباره تخم گذاری تخم های رنگی که یکی از سنت های همیشگی نوروز است، می گوید: حدود 100 هنرمند روی تخم مرغ ها طراحی و نقاشی می کنند. 400 عدد تخم مرغ رنگی تعمیر می شود. این تخم مرغ ها در مکان های عمومی نیز رنگ می شوند و مردم می توانند آنها را از نزدیک ببینند.

او درباره نقاشی های دیواری تهران نیز می گوید: جشنواره گلستان در محور خیابان دماوند در حال برگزاری است. بر اساس این طرح، تمام دیوارهای محور دماوند با نقوش طبیعت و گل های سنتی و مینیاتوری تزیین شده است. «مطمئناً دیوارهای دیگر شهر به ویژه دیوارهای قدیمی در دستور کار بوده و در حال تعمیر هستند.

صیادی با اشاره به قرارگیری آکواریوم های بزرگ به ارتفاع سه متر و یک متر گفت: این آکواریوم ها در میادین اصلی شهر مستقر خواهند شد. ماهی های واقعی را داخل این آکواریوم ها می اندازند و مردم می توانند بعد از تعطیلات نوروز ماهی های قرمز خود را به سمت آنها پرتاب کنند.

در نوروز اما فراتر از چهره های آرامی که از شهر می بینند، مردم به دنبال شنیدن سر و صدای طبیعت و پرندگان تهران نیز هستند. صدایی که در شلوغی شهر کمتر شنیده می شود. چرا که کلانشهر میلیونی تهران در طول سال علاوه بر صدای بوق خودروها، با سر و صدای کارگاه های ساختمانی و واحدهای صنعتی نیز دست و پنجه نرم می کند. سجادی می گوید: تعطیلی کارگاه های ساختمانی بر عهده معاونت شهرسازی است، اما به حصار کارگاه های ساختمانی هم هشدار داده ایم. چون معتقدیم در زیباسازی شهر تاثیر بسزایی دارد.

صیادی می گوید: یکی از رویکردهای ما در امر محوطه سازی این است که فضای سبز شهری را رواج دهیم تا مردم در آن مشارکت داشته باشند. شهر نور به عنوان یک مفهوم در دستور کار قرار گرفته است. از این رو 1500 پکیج دکوراسیون شهری در مساجد، نهادهای مردمی و هیئت ها راه اندازی شده است. پرچم ها، نخ های رنگی و پارچه نیز توزیع می شود. همچنین جشنواره نور تهران در بلوار کشاورز برگزار می‌شود که تا پایان نوروز عناصر حجمی بزرگ نور مانند تونل‌های نوری و توپ‌های نورانی در آن به نمایش گذاشته می‌شود و شهروندان می‌توانند از این جشنواره‌ها استفاده کنند.

توانمندسازی شهروندان از داخل شهرها

سعید مدنی، جامعه شناس به ایران می گوید که چگونه شهرها می توانند برای استقبال از نوروزی متفاوت آماده شوند و چگونه جشن های نوروزی می تواند اضطراب اجتماعی را در بین شهروندان کاهش دهد: «نزدیک به دو سال است که درگیر کرونا هستیم، بودیم و می توان گفت که طبیعی را تجربه نکردیم. عید نوروز در این مدت.البته در سال سوم وضعیت کمی متفاوت خواهد بود.البته سایه کرونا با ماست و مرگ و میر ادامه دارد اما نسبت به دو سال قبل وضعیت کمی بیشتر شده است. هنوز تردید داریم که آیا نوروز طبیعی را پشت سر می گذاریم یا نه.اقتصاد مردم کمی مردم را نگران آینده کرده است.یکی از مواردی که می تواند به چهره شهر طراوت و نشاط ببخشد، هیاهوی شهر است که از آن سرچشمه می گیرد. روحیه و اشتیاق شهروندان ëve. «اگر بتوانیم شرایط امیدوارکننده ای را برای آنها ایجاد کنیم، فضای شهری می تواند پایدارتر شود.

وی گفت: این افزایش می تواند از داخل شهرها به مردم منتقل شود. به هر حال نوروز عید بزرگی است که مردم حتی در بدترین شرایط آن را ترک نکرده اند. حتی اگر شرایط بر شرایط زندگی آنها تأثیر بگذارد، سنت نوروز را حفظ می کنند. بنابراین باید از فرصت نوروز استفاده کرد و فضاهای شهری را برای شادی و نشاط مردم آماده کرد. زمانی که مردم نگران هستند، می‌توانیم با تزئین فضاهای شهری به کاهش اضطراب اجتماعی کمک کنیم.»

جشنواره های خیابانی در نقاط مختلف تهران قرار است فرصتی برای تعامل نزدیک شهروندان با هنرمندان فراهم کند. این بار شهروندان نیز در جلوه های هنری شهر شرکت خواهند کرد. پایان اسفند برای تهرانی ها همیشه متفاوت بوده است. آنها از یک سو با ازدحام بی سابقه ای برای خریدهای نوروزی و کارهای آخر سال مواجه می شوند و از سوی دیگر این آخرین احساس انرژی فوق العاده ای به شهر می دهد که مردم ماه ها از آن دور بوده اند. به همین دلیل است که تهران این روزها به شهری محبوب برای شهروندان تبدیل می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا