عمومی

به این طارمی نیاز داریم

هم در اولین بازی تیم ملی که تلخ شد و هم در این بازی دوم که کام خیلی ها را شیرین کرد، شاگردان کی روش چهره خاصی داشتند: مهدی طارمی.

به گزارش باراناخبر شرق وی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران فردا شب خود را برای رویارویی با آمریکا رقیب فعلی فوتبال و همیشه دنیای سیاست در حساس ترین دیدار مرحله گروهی آماده می کند. معادلات گروه دوم به گونه ای تنظیم شده است که ایران برای صعود به مرحله بعد تقریباً به یک تساوی نیاز دارد، اما مشکل اینجاست که در معادلات پیچیده، هر چقدر هم که ایران با تساوی شانس صعود داشته باشد، ممکن است. با این تساوی حذف می شود و در عین حال می تواند در پیروزی هم باشد باید خوشبین بود که بسته به معادلات پیچیده به عنوان یک رهبر به مرحله بعدی جام جهانی صعود کند. در عمل شاید موضوع ساده ای باشد اما واقعیت این است که اگر این اتفاق بیفتد یک اتفاق تاریخی خواهد بود.

ماجرا از این قرار است که در پنج دوره قبلی حضور ایران در جام های جهانی، تیم ملی هرگز به مرحله بعد صعود نکرده و تا این حد به صعود به مرحله یک هشتم نهایی نزدیک نشده است. با توجه به همین واقعیت ساده، اهمیت بازی پیش روی ایران به وضوح مشخص می شود. شاگردان کارلوس کی روش تاکنون در جام جهانی به موفقیت های خوب و بد دست یافته اند. آنها ابتدا سنگین ترین شکست تاریخ خود را در بازی های رسمی مقابل انگلیس متحمل شدند، اما سپس بهترین پیروزی خود را در جام جهانی در برد 2-0 مقابل ولز تجربه کردند. با این حال، چه در دیدار تلخ اول و چه در این دیدار دوم که کام خیلی ها را شیرین کرد، شاگردان کی روش چهره خاصی داشتند: مهدی طارمی.

بوشهری ستاره فوتبال ایران این روزها در دنیا نامی برای خود دست و پا کرده و در دو دیدار اخیر بهترین بازیکن ایران بوده است. او در مقابل انگلیس دو بار دروازه جردن پیکفورد را در بین تمامی مدافعان سرشناس انگلیسی خراب کرد تا به اولین بازیکن تاریخ ایران تبدیل شود که در یک بازی جام جهانی دو بار گلزنی می کند. مهمتر از این این است که تا به حال سابقه نداشت که یک بازیکن ایرانی در تمام مسابقات جام جهانی دو گل بزند. ولی مهدی طارمی این طلسم را شکست و به نام خود گذاشت. حالا مهدی بالاتر از ستاره هایی مثل مهدوی کیا، دانایی فرد و حسن روشن است. در بازی دوم مهدی طارمی فوق العاده خوب بود و بازی پویایی در خط حمله داشت. او علاوه بر اینکه توانست یک پاس گل بدهد، در خلق موقعیت نیز کار بزرگی انجام داد. او روز جمعه موفق شد در دو دوره اخیر بیشترین موقعیت را در یک بازی جام جهانی به ثمر برساند و 8 موقعیت را در دروازه ولز ایجاد کرد و در نهایت در آخرین لحظه بازی رامین رضاییان پاس او را قدردانی کرد و به گل رسید. گل دوم ایران، گل به طارم برای اولین گل خود در جام جهانی و تبدیل شدن به موثرترین بازیکن تاریخ ایران در این رقابت ها. فعالیت مهدی طارمی در فاز هجومی تیم ملی آنقدر تاثیرگذار بوده که ایران بار دیگر رکورد زده و با چهار گل در دو بازی بهترین آمار را از نظر گلزنی در جام جهانی به ثمر رسانده است.

به نظر می رسد با توجه به این موارد، طارم تاثیرگذارترین چهره ملی تاکنون بوده و حضور او در پازل تاکتیکی کارلوس کی روش اجتناب ناپذیر است. با این حال مهدی طارمی در روزها و هفته های گذشته یکی از چهره های خبری فضای مجازی بوده است. او مورد انتقاد دو طرف قرار گرفته است. برخی طارم را به عدم حمایت از گروهی در حوادث اخیر و برخی دیگر او را به واکنش افراطی نسبت به حوادث اخیر ایران متهم کرده اند. این موارد کار مهدی طارم را سخت کرده است و او در روزهای اخیر چندین بار اعلام کرده که دیگر قصد ندارد در مورد مسائل سیاسی صحبت کند. طارمی یک روز قبل از بازی با ولز در نشست خبری گفت که صحبت هایش در مورد اعتراضات در ایران در حال تحریف است و از این پس تصمیم دارد فقط در صفحات مجازی خود درباره این موضوعات صحبت کند. واکنش او به کسانی بود که مدعی شدند طارمی گفته است من کاری به سیاست ندارم و بنابراین نمی‌خواهم درباره اتفاقات ایران صحبت کند. این درحالی است که پیش از این به دلیل واکنش بیش از حد به اعتراضات در فضای مجازی مورد انتقاد دیگران قرار گرفته بود…

با این حال او این روزها و شاید حتی روزهای مانده به جام جهانی بیشتر روی فوتبال تمرکز کرده و با طفره رفتن از پاسخگویی به سوالات مرتبط با رویدادهای سیاسی سعی دارد در جام جهانی به تاریخ سازی ادامه دهد. وی در آخرین نشست خبری که مقابل خبرنگاران نشست و در پاسخ به اینکه از سوی هیچ نهادی تحت فشار قرار گرفته اند که سرود ملی ایران را نخوانند، گفت: نه، هیچ نهادی به بازیکنان فشار نمی آورد. طارمی همچنین گفت: این جام جهانی متعلق به فوتبال است و بهتر است اجازه دهیم خبرنگارانی که زمین فوتبال دارند و نه سیاسی فرصت بیشتری برای پیگیری این مسابقات داشته باشند.

با تمام این اوصاف مهدی طارمی همچنان در فضای مجازی جنجالی است و احزاب سعی در انتقاد از او، رفتار و اظهارات او دارند. حق با کدام طرف باشد، این روزها و حداقل قبل از بازی با آمریکا، واکنش چندانی نخواهیم داشت. چون آمارها نشان داده فوتبال ایران این روزها به مهدی طارمی نیاز دارد.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا