اقتصادی

بررسی تحقق پیش بینی دولت از درآمدهای نفتی

طبق لایحه بودجه 1400 ، درآمد ایران از صادرات نفت ، میعانات گازی و صادرات خالص گاز 199 هزار میلیارد دلار تعیین شده است که بیش از 47 هزار میلیارد دلار در بودجه امسال است ، این نشان دهنده پیش بینی دولت برای درآمد نفتی در سال 1400 نفر نسبت به امسال 323 درصد افزایش داشته اند. البته به گفته کارشناسان ، تحقق این اعداد با فراز و نشیب هایی روبرو است.

به گزارش باراناخبر ، محور لایحه بودجه نفت و تمرکز آن بر درآمدهای نفتی انتقاداتی را به دنبال داشته است. با این حال ، بیژن زنگنه وزیر نفت اخیراً اعلام کرد: در صورت عدم تحریم و منابع محدود لازم برای احیای چاه های نفت ، صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت قابل دسترسی است.

وی گفت: “به عنوان وزیر یک ارگان ، هرگز آنچه را که نمی توانم انجام دهم نمی گویم.” صادرات عملیاتی 2.3 میلیون بشکه ای است و بازار وجود دارد. قیمت نفت نیز سقوط نخواهد کرد. اوپک حساسیت و تعهد لازم برای حفظ قیمت ها را دارد و سازوکار لازم نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. ما برای افزایش تولید روغن از کسی اجازه نمی خواهیم.

در همین راستا میرمحمد اسلامی کارشناس ارشد حوزه انرژی به باراناخبر گفت: با توجه به اینکه رقم 199 هزار میلیاردی لایحه بودجه به دلار اعلام می شود ، تحقق این موضوع تا حدودی بستگی دارد از مقیاس محاسبه ای که دولت می خواهد در بودجه لحاظ کند “. در واقع ، نحوه محاسبه نرخ ارز دولت برای حسابداری دولت توسط دولت موضوع مهمی است که تأثیر مستقیمی بر این موضوع دارد.

وی افزود علاوه بر این ، باید توجه داشت كه درآمد ارزی تعیین شده فقط مربوط به نفت خام نیست و به كل صادرات متعلق به شركت ملی نفت یا صادرات شركت ملی نفت به سایر شركت ها بستگی دارد و پول دریافت می كند. وی گفت: “به همین دلیل ، باید توجه داشت كه این امر به نحوه محاسبه نرخ ارز و نحوه برآورد آن در لایحه بودجه بستگی دارد.”

به گفته این کارشناس ، اگر قیمت نفت را 40 دلار و 25 دلار را دلار بدانیم ، این مسئله قابل دستیابی است. این معادل 545،000 بشکه نفت خام است ، اما البته توصیه نمی شود دولت نرخ بازار آزاد را در نظر بگیرد. چون هزینه های خودش هم افزایش می یابد. در واقع این یک کار حسابداری است و به نحوه تبدیل ارز دریافتی از فروش نفت توسط بانک مرکزی بستگی دارد.

اسلامی گفت: “این مشخص نیست و در گذشته شایعاتی مبنی بر ورود خود بانک مرکزی به بازار آزاد با نرخ نزدیک به بازار آزاد وجود داشت که دولت با کسری بودجه روبرو است.” سال آینده وجود دارد یکی نرخ ارز دولتی 4200 دلاری فعلی است که ظاهراً بین سازمان های دولتی و حسابداری بنگاه های دولتی ، بانک مرکزی و برخی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و همین قیمت در سال جاری نیز تعیین شده است.

وی افزود: نرخ بعدی نرخ بازار آزاد است که حدود 25000 یورو تعیین شده است و نرخ دیگر برنامه دولت برای سال آینده است که بر اساس آن دولت پیشنهاد کرده است برای سال 4200 یورو به 11000 یورو جهش کند. بعد “. برای گفتن اینکه به رقم 199 هزار میلیارد دلار رسیده است ، با این س areال روبرو هستیم که کدام نرخ ارز این رقم را تعیین می کند و از این نظر آیا درآمد حاصل از صادرات گاز در نظر گرفته می شود یا خیر؟ زیرا در یادداشت قانون بودجه ، درآمد نفت از صادرات نفت خام ، گاز و میعانات معمولاً در کنار هم دیده می شود.

به گفته این کارشناس انرژی ، اگر نرخ ارز بالا در نظر گرفته شود و کنترلی بر بازار وجود نداشته باشد ، بازار با سقف بالای نرخ ارز سازگار می شود و این باعث افزایش سطح قیمت ها و ثبات قیمت ها می شود. کالاها در آن سطح با این حال به نظر می رسد که کل صادرات نفت خام ، گاز و میعانات گازی در این تعداد دور از دسترس نیست و در صورت تغییر وضعیت بین المللی و رفع تحریم ها ، این رقم از این تعداد فراتر خواهد رفت.

وی تأکید کرد: تحقق این مسئله به صدور هر یک از این سهام و نحوه فروش آن و نرخ محاسبه ارز و اینکه آیا درآمد ارزی بازگردانده می شود یا به صورت کالا مبادله می شود ، تبدیل می شود. وی گفت: “من معتقدم بازگشت ارز از صادرات کار سختی نیست و می توان سازوکار مناسبی برای تحقق آن در نظر گرفت ، اما به برنامه ریزی مناسب و اجرای هوشمندانه نیاز دارد.”

در پاسخ به این سوال که اگر این رقم محقق نشود چه اتفاقی می افتد؟ وی گفت: ترجیح داده می شود بودجه جاری با درآمد نفت بسته نشود ، زیرا در شرایط عادی با نوسانات قیمت روبرو هستیم. البته برخی از کشورهای فروشنده نفت همیشه سعی کرده اند سازوکارهای خوبی تنظیم کنند تا اقتصاد آنها از نوسانات قیمت نفت آسیب نبیند.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که دسترسی به بازار نفت یک اصل است و باید هرچه زودتر سهم خود را از بازار بگیریم و نباید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم و بگوییم وی گفت: “ما در دراز مدت ضرر کرده ایم و چاره ای نداریم جز اینکه خود را با شرایط فعلی وفق دهیم.” “از دست دادن سهم بازار نباید مسئله دائمی باشد.” خوب است که بودجه فعلی دولت به درآمد نفت بستگی ندارد و درآمد نفت به عنوان یک پتانسیل و پیشرفت منحصر به فرد برای یک منبع سرمایه گذاری تلقی می شود ، اما در کوتاه مدت این یک گام بلند پروازانه محسوب می شود. گرچه غیرممکن نیست.

اسلامی ادامه داد: عادت از دست دادن درآمدهای نفتی و سهم بازار ما چیز خوبی نیست ، زیرا نفت یک سرمایه ملی است و هر زیرساختی که در کشور داریم و همه موارد توسعه با درآمد نفت در طول سالها ایجاد شده است. آخرین و نباید تحمل شود که این سرمایه از بین رفته است ؛ بنابراین ، باید هر چه سریعتر سهم بازار ایران پس گرفته شود ، و این یک اصل است و بر اساس منافع ملی و منافع کشور ، این بخشی باید دوباره با توافق و سازش یا یک توافق قوی برخورد کند و شاید با استفاده از قدرت و زور.

وی با بیان اینکه بازیابی سهم بازار یک اصل است و باید مورد توجه قرار گیرد ، افزود: عوامل مختلفی وجود دارد که ایران می تواند موقعیت قبلی خود را بدست آورد. اول ، این به شرایط بازار بستگی دارد و عمدتا مربوط به عرضه و تقاضای بازار است. در حال حاضر و در سال های اخیر عرضه نسبتاً خوبی وجود داشته است ، اما به دلیل تحریم ها و جنگ های صورت گرفته ، بازار نفت توازن مجدد یافته است.

“با توجه به آنچه در اوپک در گذشته وجود داشته است ، کشورها باید به سهم یکدیگر احترام بگذارند و طبق قوانین بین المللی و آنچه در کشورهای صادر کننده نفت توافق شده است ، سهم بازار از نظر قانونی برای ایران محفوظ است ، اما چقدر از این ، “او گفت. از نظر عرضه و تقاضا قابل دستیابی است. البته در این حالت ، شرکای امور بین الملل شرکت ملی نفت و دپارتمان فروش از تکنیک هایی استفاده می کنند که این سهم بازار را با ضرر کمتر تبدیل کنند.

به گفته وی ، امکان افزایش برداشت از نظر فنی ، بازگشت به این سقف تولید سابق کاملاً ممکن است ، اما تحقق آن مدتی طول خواهد کشید ، اما در صورت توافق ، بازیابی مزارع و چاه ها از نظر فنی امکان پذیر است از روغن و غیرممکن نخواهد بود. بود

به گزارش باراناخبر ، در لایحه بودجه 1400 ، درآمد ایران از نفت ، میعانات گازی و صادرات گاز بیش از 199000 میلیارد دلار برآورد شده است. با این حال ، اگر منابع دولت از صادرات نفت ، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در 1400 کمتر از سقف 199 تریلیون دلار باشد ، دولت مجاز است طبق قانون برای اطمینان از تفاوت دریافتی از منابع حساب ذخیره اقدام کند. سکه برای اقدام.

همچنین در صورت تحقق درآمدهای بالاتر از سقف 199 هزار میلیارد دلار ، درآمد طبق قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به حساب ذخیره ارزی منتقل می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا