علمی و پزشکی

برخورد موشک به بخش تاریک و مرموز ماه

یک موشک از پیش پرتاب شده که گمان می رود چینی باشد، روز جمعه با سرعت 5800 مایل در ساعت به ماه اصابت خواهد کرد. کارشناسان می گویند این برخورد باعث ایجاد دهانه ای به وسعت 66 فوت می شود.

فردا موشکی به ماه اصابت خواهد کرد

رادار منظومه شمسی گلدستون در نزدیکی بارستو، کالیفرنیا، چند روز قبل از برخورد، این شی را مشاهده می کند. مدارگرد تشخیص ماه ناسا (LRO) همچنین به دنبال تغییراتی در اگزوسفر ماه (لایه بسیار نازکی از گازها) است که در اثر سقوط ایجاد می شود و سپس سطح ماه را اسکن می کند تا خود دهانه را پیدا کند.

گفته می شود در 4 مارس، یک زباله فضایی به سطح ماه می افتد. این جسم به سمت پنهان ماه برخورد می کند و از زمین قابل مشاهده نخواهد بود، اما مهمتر از آن، ما نمی دانیم زباله های فضایی از کجا می آیند و به چه کسی تعلق دارند. جمعه ساعت 7:25 به وقت شرقی (15:55 به وقت تهران). کارشناسان می گویند این اولین بار است که یک تکه زباله فضایی به طور تصادفی به سطح ماه برخورد می کند، اما کارشناسان می گویند ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا این برخورد توسط تصاویر ماهواره ای تایید شود.

در ابتدا تصور می شد که زباله های فضایی بدنه موشک فالکون 9 اسپیس ایکس باشد که رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) را در سال 2015 پرتاب کرد. با این حال، اکنون تصور می شود که باقیمانده موشک چینی Long March 3C باشد که چانگ چین را پرتاب کرد. ‘e mission. 5-T1 در سال 2014. در این مدت دانشمندان نظرات مختلفی را در مورد این جسم که به ماه برخورد خواهد کرد ارائه کرده اند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

این یک موشک “فالکون 9” است!

برخورد قریب الوقوع زباله های فضایی برای اولین بار در اوایل ماه گذشته با استفاده از نرم افزار ردیابی اجسام نزدیک به زمین گزارش شد. هنگامی که این گزارش منتشر شد، این شی به عنوان فاز دوم موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ایلان ماسک شناسایی شد که تخمین زده می شود تقریباً هفت سال پیش در فوریه 2015 پرتاب شده باشد. در حالی که این شرکت هنوز در حال توسعه راه اندازی خود بود.

در آن زمان گفته می شد که موشک فالکون 9 که تقریباً 7 سال پیش پرتاب شد، اکنون در راه برخورد با ماه است و احتمالاً در اوایل ماه مارس به ماه برخورد خواهد کرد. فالکون 9 از اولین ماموریت خود در سال 2015، زمانی که یک ماهواره هواشناسی را به فضا پرتاب کرد، در مداری نامنظم در حال چرخش بوده است. پس از پرتاب ماهواره خود به مدار برای آغاز سفر خود به نقطه لاگرانژ خورشید-زمین، فاز دوم در فضا شنا کرد. ارتفاع این موشک به حدی بود که سوخت کافی برای بازگشت به جو زمین نداشت و انرژی کافی برای فرار از گرانش سامانه زمین-ماه را نداشت. بنابراین کارشناسان گفتند که مدار موشک در 13 اسفند از مدار ماه می گذرد و به احتمال زیاد این موشکی باشد که به ماه اصابت کند.

فردا موشکی به ماه اصابت خواهد کرد

این یک موشک “Long March 3C” است!

با این حال، حدود چند هفته پیش، کارشناسان تجزیه و تحلیل اولیه خود را بررسی کردند و گفتند که زباله نمی تواند بخشی از فالکون 9 باشد زیرا محموله ای که حمل می کرد بخشی از ماموریت رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) بود. به قسمت دیگری از منظومه شمسی رفته است. در عوض، آنها متوجه شدند که لاشه هواپیما احتمالا متعلق به ماموریت Chang’e 5-T1 است که توسط آژانس ملی فضایی چین (CNSA) به ماه پرتاب شده است. این ماموریت در اکتبر 2014 به فضا پرتاب شد و در همان ماه به ماه پرواز کرد. این امر او را به یک کاندیدای ایده آل برای معامله فعلی با ماه تبدیل کرده است.

بیل گری، ستاره شناس، که نقش کلیدی در این برخورد داشت، در 12 فوریه گفت که در شناسایی موشک اشتباه کرده است. او در بیانیه دوم خود گفت که این موشک می‌تواند بخشی از موشک Long March3C 3C چین باشد که طی ماموریت Changhai 5-T1 در اکتبر 2014 به ماه پرتاب شد. این موشک فضاپیمای Changhai 5 را پرتاب کرد. ماه به نمونه‌های قمری به زمین بازگشت. در سال 2020

یک متخصص به نام جورجینی نامه ای به گری نوشت و توضیح داد که فضاپیمای DSCOVR نزدیک ماه نیست، بنابراین اگر بخشی از آن به ماه برخورد کند عجیب است. با این حال، این بخش از موشک، صرف نظر از منشأ آن، همچنان در مسیر برخورد با ماه است و انتظار می‌رود در روز چهارم مارس (14 اسفند) ساعت 7:25 صبح به وقت شرقی (15:55 تهران) در نیمه پنهان ماه را پنهان کنید.

چین تکذیب کرد!

با این حال، وزارت خارجه چین اخیرا این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین که اکتشاف فضایی چند میلیارد دلاری این کشور را برنامه‌ای “انتقالی” خواند که از پایداری طولانی مدت فعالیت‌های فضایی پشتیبانی می‌کند، گفت تقویت‌کننده که گفته می‌شود به زودی به ماه برخورد می‌کند، قبلاً وارد شده است. جو زمین سوخته و کاملا از بین رفته است.

فردا موشکی به ماه اصابت خواهد کرد

مطمئنا برخورد موشک با ماه بیشتر از سوزاندن آن در جو زمین و انتشار ذرات اکسید فلزی با محیط زیست سازگار است. ماه فاقد جو است، بنابراین نمی توان از آن در برابر برخورد زباله های فضایی محافظت کرد و برخورد این اجرام باعث ایجاد دهانه برخوردی بر روی آن می شود. برخورد بعدی در نیمه پنهان ماه رخ می دهد، بنابراین ما نمی توانیم مشاهده کنیم که می توانیم از دهانه ایجاد شده پس از برخورد عکس بگیریم. این قبلا اتفاق افتاده است، بنابراین ما می دانیم که چه چیزی را انتظار داریم. به عنوان مثال فاز بالایی موشک های مورد استفاده در ماموریت فرود آپولو که به میزان قابل توجهی بزرگتر بودند نیز به ماه اصابت کردند، بنابراین ارتعاش ناشی از آنها توسط لرزه نگارها نصب شد. روی ماه ثبت شده و برای بررسی لایه های درونی ماه استفاده می شود. لرزه نگارهای آپولو مدت زیادی است که خاموش شده اند و مشخص نیست که آیا لرزه نگارهای چینی Changi 4 قادر به ارائه اطلاعات مفید خواهند بود یا خیر. در سال 2009، در طی ماموریت LCROSS ناسا، این فضاپیما با برنامه ریزی قبلی به سطح ماه برخورد کرد و از تاثیر تخمین های میکروسکوپی به ذرات تبدیل شد.

آلودگی بیولوژیکی

با توجه به موارد فوق، ایجاد یک افتتاحیه جدید جای نگرانی نیست. در حال حاضر حدود نیم میلیارد دهانه به قطر 10 متر یا بیشتر در ماه وجود دارد. موضوعی که باید نگران آن بود، آلودگی ماه به میکروب‌ها یا مولکول‌های زنده است که در آینده می‌توان آن‌ها را نشانه‌ای از حیات باستانی در ماه دانست. زمین را به سیارات دیگر به حداقل برسانید.

این مهم هم از نظر اخلاقی و هم علمی است. بخش اخلاقی این است که درست نیست با فرستادن موجودات زمینی به آن سیاره اکوسیستمی را که می تواند در سیارات دیگر وجود داشته باشد به خطر بیندازیم و از نظر علمی بخواهیم شرایط طبیعی سیارات دیگر را مطالعه کنیم و آنها را آلوده نکنیم.بی هدف به خطر بیاندازیم یا نابود کنیم.

بزرگترین نقض دستورالعمل کمیته تحقیقات فضایی در سال 2019 زمانی رخ داد که یک ساکن اسرائیلی در سطح زمین که نمونه های دایناسور و هزاران خرس آبی را در دست داشت به ماه برخورد کرد. این موجودات نیم میلی متری می توانند در خلاء زنده بمانند، اما فعال نخواهند بود. این موجودات و میکروب ها که احتمالاً در روده های آنها زندگی می کنند، اکنون به محل سقوط هواپیما گسترش یافته اند. به احتمال زیاد هیچ یک از آنها به منطقه ای نمی رسند که آب کافی برای احیا و فعال شدن وجود داشته باشد، اما نباید آن را به خطر بیندازیم.

46

دکمه بازگشت به بالا