فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاسی شانزدهمین جشنواره «سینما هکوریت» گفت: بخش بین المللی جشنواره «سینما هکوریت» باید موثر و در ارتباط با سینمای مستند برگزار شود. منطقه.

به گزارش باراناخبر، به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اولین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما- قکریت» برگزار شد. 19 شهریور ماه با حضور محمد خزایی رئیس سازمان در مرکز توسعه.

رئیس سازمان در این نشست گفت: جشنواره «سینما-غکریت» به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند ایران می تواند صدای همه سینماگران همه کشورها باشد. با توجه به ماهیت این نوع آثار، می توان تصویر امروز ایران را از طریق فیلم های مستند به جهانیان عرضه کرد. تصویری رنگارنگ از آب و هوا، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های محلی، تصویری که عموم مردم کمتر آن را دیده اند و نمی شناسند. سینمای مستند ایران در سال های اخیر در کنار مردم بوده و از مهم ترین اتفاقات و لحظات اسناد ماندگاری از خود بر جای گذاشته است.

خزایی تاکید کرد: بخش بین المللی این دوره از جشنواره بسیار حائز اهمیت است. با عادی شدن شرایط امکان برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی وجود دارد و امیدوارم بخش بین المللی به شکل موثرتر و جدی تری توسعه یابد. تمرکز بر سینمای مستند منطقه ای بخش مهمی از برنامه این بخش است. سینمای ایران در تمامی زیرمجموعه های خود از جمله سینمای مستند جایگاه ویژه ای در آسیا و منطقه دارد و برای ما مهم است که جشنواره سینما حقیقت صدای فیلمسازان درجه یک در عرصه مستند را منعکس کند. باید به سینمای کشورهایی که ریشه های فرهنگی، مذهبی و مشترک با ما دارند توجه شود.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با سینمای مستند و سینماگران از برنامه ها و اولویت های سازمان سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو سویه دارد و در «سینما-قکریت» از این غنا و حساسیت استفاده شده است.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و توجه به فیلمسازان استانی یکی از اولویت های سازمان سینمایی است که بی شک در شانزدهمین جشنواره «سینما-قکریت» مورد توجه تیم برگزارکننده خواهد بود. کاری که باید در سازمان و زیر مجموعه های آن انجام دهیم، آگاهی بخشی و توجه به اخلاق و امید است. در این حوزه سینمای مستند می تواند تاثیرگذارتر از سینمای داستانی باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند راهی برای نمایش و عرضه آثاری باشد که به هر دلیلی به جشنواره «سینما-قکریت» نرسیدند اما در ویترینی دیگر قابل مشاهده و قدردانی هستند.

در ادامه جلسه هر یک از اعضا پیشنهادات و توصیه های خود را برای این دوره، ویژگی ها و اولویت ها ارائه کردند. رضا خوشدل راد و امین قدمی از نمایندگان اصناف در شورا به طور ویژه به همراهی اصناف سینمای مستند در جشنواره «سینما-قکریت» اشاره کردند و مواردی را در این راستا بیان کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا به اهمیت توجه به ظرفیت اکران آنلاین پرداخت و گفت: می توان از این ظرفیت برای نمایش آثار در کشورهای دیگر استفاده کرد. توجه به حوزه تفکر در بحث های جشنواره و کارگاه ها ضروری است، بحث کیفی و فنی مهم است اما باید به تولید فکر توجه ویژه شود. در سینمای مستند می توانیم یک پیشنهاد جدید به دنیا داشته باشیم که در سینمای هنری فرصت کمیاب است.

مهدی مسعودشاهی به ضرورت پژوهش در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: پژوهش در سینمای مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به استان ها، نیروهای جدید و حمایت از تولید و نمایشگاه آثار مرتبط با فرهنگ ها و اقوام مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «سینما-غکریت» گفت: کارگاه هایی با موضوعات مختلف از جمله بررسی آسیب های سینمای مستند می تواند زمینه انتقال دانش و تجربه را فراهم کند. از طرفی باید به این موضوع بپردازیم که گونه هایی که کمتر در آن زمینه کار شده اند، برجسته تر شوند. بهتر است به ارائه تصویر ایران در آثار بیشتری توجه شود. پیوست رسانه ای و پخش برنامه های تلویزیونی مرتبط با جشنواره «سینما-قکریت» زودتر از روزهای جشنواره آغاز شود.

قدیر آشنا علاوه بر پررنگ شدن موضوع توجه هنرمندان منطقه و استان در هیات داوران و هیات انتخاب گفت: انتصاب دبیر در سه دوره متوالی جشنواره ما را در رسیدن سریعتر به اهداف کمک می کند.

محسن یزدی از تولید آثار معنادار و فکری گفت و گفت: سینمای مستند از نظر فنی پیشرفت کرده است اما در تولید معنا و اندیشه مشکل داریم. هدف تولید ما باید تعریف معنا باشد و بر اساس باورها و بینش ما باشد تا جشنواره های احساس خوب. این یک نگرانی و درخواست جدی است.

رضا خوشدل راد با اشاره به اهمیت و نقش اصناف سینمای مستند گفت: باید اعضای صنف را جدی بگیریم و زمینه عادلانه فعالیت و مشارکت را برای همه فراهم کنیم. جشنواره «سینما-غکریت» به اتفاقات خوبی منجر شد. امیدواریم این تفاهم و همراهی در جشنواره امسال نیز محقق شود.

امین قدمی با نشان دادن اهمیت فضای انتقادی و بحث در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کمیسیون های انتخاب و داوری موضوعات مهمی هستند که روی آن تمرکز زیادی وجود دارد. چه خوب است که به هنرمندان و متخصصان درجه یک فرصت همراهی با جشنواره داده شود، حساسیت هنرمندان و اعضای صنایع دستی با جشنواره موضوع مهم و حیاتی است. افزایش تعداد اعضای هیات گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پایان این نشست با قدردانی از اعضای شورا و توجه رئیس سازمان. درباره جشنواره «سینما-غکریت» گفت: پس از تجربه موفق پانزدهمین جشنواره یکی از برنامه های ما این است که به اکران و پخش مستند به صورت جدی و حرفه ای فکر کنیم. برگزاری جشنواره و نمایش آثار در آن تنها هدف نهایی ما نیست. از همکاری اعضای شورا تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آتی وارد بحث های تخصصی شده و از تخصص شما استفاده کنیم.

در پایان این جلسه محمدرضا اصلانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا خوشدل راد و امین قدمی اعضای شورای سیاسی این جشنواره تصمیمات خود را از رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از 28 تا 28 آذرماه 1401 در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا