فرهنگ و هنر

یک واکنش صنفی به مصوبه دولت برای مستندسازها

رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند ایران با استقبال از تصمیم اخیر شورای وزیران در مورد درخواست دستگاههای اجرایی برای مستند سازی حرفه ای ، گفت: “ما به زودی اسامی اعضای انجمن خود را در وزارت دستورالعمل باشد.

بابک بهداد – رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند ایران – در پاسخ به اجرای تعهد دستگاه های اجرایی برای مستند سازی و ضبط فیلم های مهم کشور ، به باراناخبر گفت: مصوبه شورای وزیران برای حفظ تجربه تخصصی کشور ، یک گام به جلو و یک گام مثبت برای مجموعه مستند ایران است. این تصمیم به این معنی است که پس از مدت ها شاهد رویدادی هستیم که براساس آن کار به کاردان سپرده می شود.

وی ادامه داد: ما و همکارانمان سالهاست که از روند غیر تخصصی که باعث تولید اسناد در بسیاری از سازمانها و م institutionsسسات است شکایت داریم و این انتقاد و چالش مهم را در جلسات با ارگانهای مختلف مطرح کردیم که باید پروژه ها مستند شود این کار باید توسط مستندسازان حرفه ای و همکاران کلاس مستند انجام شود و فقط برای ضبط تصاویر از روابط عمومی کافی نیست ، زیرا به نظر ما ، مستندات تخصصی و کاملاً حرفه ای است ، و شخصی که مستند است می توانید در آن شرکت کنید. فرآیند تولید صحیح برای یک پروژه. یک مستند موثر و عمیق تر در این زمینه تولید کنید.

وی یادآور شد: در تاریخ سینمای مستند فیلمسازانی هستند که مستندهای پایدار از پروژه های صنعتی و پروژه های مربوط به ارگان های مختلف تهیه کرده اند و فیلمسازانی هستند که مستندهای آنها به یکی از مهمترین فیلم های تاریخ سینما تبدیل شده است. البته نباید فراموش کنیم که در ایران سازمان هایی وجود داشتند که از فیلم سازان و مستندهای کشور برای ساخت مستند استفاده می کردند. به عنوان مثال ، شرکت ملی نفت ایران که از تجربیات ابراهیم گلستان برای تولید مستندهای خود استفاده کرده است. ایران خودرو که کامران شیردل مستند پیکان را برای آن ساخت و فولاد مبارکه ، جهاد دانشگاهی و سازمان فرش ایران از دیگر نهادهایی هستند که در تاریخ سینمای مستند تأثیر ماندگاری را بر روی مستندسازان برجای گذاشته اند و این نشانه او است. می داند که کار باید به افراد ماهر سپرده شود ، اما این مسئله طی سالهای اخیر به تدریج کاهش یافته است.

بهداد ادامه داد: انجمن کارگردانان سینمای مستند به زودی لیست کاملی از کلیه اعضای گرانقدر انجمن را در وزارت ارشاد ارائه می کند تا با سازمان هایی که قرار است در زمینه ساخت مستند کار کنند ارتباط برقرار کرده و همکاری لازم را انجام دهند.

وی در پایان گفت: من به نمایندگی از انجمن كارگردانان مستند ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری این مصوبه تشكر می كنم و امیدوارم كه در این همکاری دو جانبه و با این تصمیم از این پس کارآمد است. بدون شک از نظر شکل و محتوا ، ارگان ها با اسناد قابل قبول تری روبرو خواهند شد.

روز گذشته ، سید عباس صالحی در آخرین توئیت خود دستور جلسه 5 اردیبهشت هیئت دولت را برای مجبور کردن دستگاه های اجرایی به مستند سازی پروژه های بزرگ سینمایی و پروژه های مهم اعلام کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا