بین الملل

آسوشیتدپرس: آمریکا در فکر احداث پایگاه‌های نظامی جدید در طول دریا سرخ در عربستان

آسوشیتدپرس گزارشی از جان گمبریل منتشر کرد و مدعی شد که ایالات متحده قصد دارد پایگاه های نظامی جدیدی در امتداد دریای سرخ عربستان با دو فرودگاه نظامی ایجاد کند.

به نقل از وی ، این اقدام را “اقدامی خارق العاده” توصیف كرد و گفت كه ارتش آمریكا از تلاش برای ریختن بار در بندر یانبو ، خط لوله مهم نفت عربستان صحبت كرده است.

در این گزارش آمده است كه استفاده از بندر ینبو و پایگاه های نظامی در تبوك و الطائف در امتداد دریای سرخ راه حل های نظامی آمریكا را در طول مسیر دریایی كه مورد حمله مداوم گروه انصارالله یمن قرار دارد ، می دهد.

اما این خبر در حالی منتشر می شود که روابط ایالات متحده و عربستان سعودی در روزهای ابتدایی دولت جو بایدن به دلیل ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در سال 2018 در استانبول و ادامه جنگ در یمن تیره شده است.

استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی ، حتی اگر موقت باشد ، موجب عصبانیت افراط گرایان خواهد شد ، خصوصاً اینکه عربستان سعودی مرکز ظهور اسلام در مکه و مدینه است.

کاپیتان بیل اوربان ، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده ، گفت که روند ارزیابی منطقه برای یک سال در نتیجه حملات به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر 2019 آغاز شده است.

اربان افزود: این طرح های هوشمندانه نظامی اجازه ورود به معابر مشروط در شرایط اضطراری را می دهد و در هر صورت تحریک آمیز نبوده و گسترش حضور آمریکا در منطقه یا به طور خاص عربستان سعودی نیست.

ژنرال کنت مک کنزی ، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه ، روز دوشنبه وارد یانبو شد.

با این حال ، مقامات سعودی از اظهار نظر در مورد این گزارش ها خودداری کردند.

به گفته آربان ، عربستان سعودی برای بازسازی این موقعیت ها متحمل هزینه شده است و در حال بررسی موارد بیشتری است.

این در حالی است که در تبوک ، پایگاه هوایی ملک فیصل و در الطائف ، پایگاه ملک فهد حضور دارد.

این خبرگزاری افزود: کشورهای عربی خلیج فارس در نتیجه جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 ، که در آن نیروهای آمریکایی در اخراج نیروهای عراقی از کویت و بعداً در جنگ افغانستان در افغانستان نقش داشتند ، پایگاه های نظامی آمریکا را در خود جای داده اند. . 2001 و جنگ عراق در سال 2003. ایالات متحده پس از حملات 11 سپتامبر نیروهای خود را از عربستان سعودی خارج کرد زیرا اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده دلیل حضور این حملات را حضور نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی دانست.

مقر فرماندهی آمریكا نیز در قطر مستقر است ، ناوگان پنجم آمریكا نیز در بحرین مستقر است ، كویت میزبان فرماندهی مركزی آمریكا و امارات میزبان خلبانان و ملوانان آمریكایی است. این مقرها علاوه بر پایگاههای نظامی آمریکا در عراق ، سوریه و افغانستان هستند. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز پس از حملات سال 2019 به آرامکو نیروهایی را به عربستان سعودی اعزام کرد. حدود 2500 سرباز آمریكایی به همراه میهن پرستان در پایگاه شاهزاده سلطان در نزدیكی ریاض مستقر شده اند و این مواضع جدید علاوه بر آنچه ژنرال مك كنیزی در كنگره به عنوان “شبكه پایداری غرب” توصیف كرد ، سیستم جدید تداركاتی است كه با هدف تنش هایی در دریا وجود دارد.

با این حال ، برنامه های اضطراری در خاورمیانه وجود دارد ، مانند توافق نامه ای که به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد تحت شرایط خاص از پناهگاه های امن استفاده کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا