عمومی

ایران ۵ درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر،

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (سه شنبه 25 آبان) در اولین نشست خبری خود گفت: سازمان با ساختار فعلی نمی تواند در بحث حاکمیتی به درستی عمل کند، بنابراین تغییر ایجاد کنید، ساختار قوی تر خواهد بود.”

وی افزود: اگر وزارتخانه ها و موسسات متناسب با فعالیت خود قانون خود را دارند، سازمان حفاظت محیط زیست نیز قوانین خاص خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدید باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد تا آسیب به محیط زیست به حداقل برسد و هرگونه سهل انگاری مجاز باشد. “. ما تسلیم محیط زیست نمی شویم.

ما محیط را فراهم می کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تامین آب با وزارت نیرو مذاکره کرده ایم و این سازمان قطعا تامین آب زیست محیطی کشور را تضمین خواهد کرد.

وی گفت: به عنوان مثال سطح آب دریاچه ارومیه حدود 1.4 میلیارد مترمکعب است که با 40 درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی و یک میلیارد مترمکعب از سد زاب و سیلوه و مابقی از پساب تامین می شود. بخش درمان».

وی تاکید کرد: مدل آبرسانی دریاچه ارومیه قابل تعمیم به سایر تالاب های کشور است و این یکی از برنامه های ما است.

سلاجقه در خصوص فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کارهای سخت افزاری برای تامین آب دریاچه در ستاد احیای دریاچه انجام شده و بسیاری از پروژه ها به اتمام رسیده و برخی نیز 2 درصد پیشرفت داشته اند و کار سیب- e tunnel -Sib به زودی تمام می شود. «آب در آن رها می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: اکنون باید کار نرم افزاری انجام شود و معاونت محیط زیست انسانی سازمان در این زمینه کارهای جامعی انجام داده است که می تواند الگوی مناسبی برای همه تالاب های کشور باشد. در این طرح بحث تغییر کاربری جدی گرفته شده که خوشبختانه آماده معرفی است.

سازمان محیط زیست مجوزی برای شکار دام صادر نکرده است

سلاجقه در خصوص مجوز این سازمان برای شکار دام گفت: این سازمان تاکنون مجوزی برای چهار دام صادر نکرده است اما موضوع شمارش ثبت احوال در دستور کار قرار دارد و ادارات کل استان در حال انجام آن هستند.

وی گفت: اجازه نمی دهیم شکار در میان گونه های در حال انقراض صورت گیرد. خواهیم گرفت.

اجازه نمی دهیم دریاچه انزل به دریاچه ارومیه تبدیل شود

سلاجقه در خصوص وضعیت تالاب انزل گفت: تالاب انزل مانند سایر تالاب ها یکی از سرمایه های کشور است و اجازه نمی دهیم انزلی و سایر تالاب ها به دریاچه دیگری از ارومیه تبدیل شود. سموم شرایط این تالاب را تشدید کرده است. .

وی گفت: غرق شدن تالاب هم اکنون صورت گرفته و وجود گونه های مهاجم آن را شکننده کرده است و در صورت تصویب وام حفاظت از تالاب بدون وقفه آن را می گیریم و اجازه نمی دهیم تالاب به نقطه حاد برسد. صحنه. “

اتحاد سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق مبارکی خواهد بود

سلاجقه در خصوص ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: من موافق ادغام سازمان محیط زیست با حوزه آب نیستم و معتقدم محیط زیست و منابع طبیعی یکی هستند. بنابراین فکر می کنم این اتحادیه از موازی کاری، زمین خواری و اتفاقات باورنکردنی جلوگیری می کند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: هر صنعتی که بخواهد ساخته شود به گنجینه های گرانبهای طبیعی که اطراف آن را احاطه کرده است توجهی نمی کند، زیرا اجزای زیستی مانند آب و خاک اطراف صنعت ارزش اقتصادی ندارد، در حالی که ارزیابی زیست محیطی یکی از این موارد است. در اولویت های ارزیابی، ارزیابی زیست محیطی باید در هر گروه انجام شود. وقتی آب و خاک یک منطقه از بین می رود، جایگزینی وجود ندارد، بنابراین اگر قرار است صنعتی ایجاد شود، ابتدا باید مورد ارزیابی و ارزیابی بیولوژیکی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید در این مسیر قوی عمل کنیم بنابراین شاید لازم باشد به سمت ساختار قوی تری حرکت کنیم. اصل محیط زیست محیط طبیعی آن است و انسان آن را تغییر داده است، اگر قرار است مدیریت جامعی اجرا شود باید با ساختار و حاکمیت قوی جلو برویم.

ما متناسب با هر حوضه آب کار نکرده ایم

سلاجقه در خصوص وضعیت غواصی فوق بحرانی در کشور گفت: طبیعت را بر اساس منابع و قابلیت های اکوسیستم مدیریت نکردیم و به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم. در حالی که بیلان آبی در هر حوضه مشخص است، هر جا که توانستیم و به مطالبات مردمی برای ایجاد اشتغال بدون توجه به آمایش سرزمین، بدون توجه به الگوی کشت، تغییر کاربری و تخلیه سفره های زیرزمینی، همچنان در استان اصفهان در شرایط بحرانی عمل کردیم. ، کاهش قطب صنعتی سفره های زیرزمینی را تخلیه می کند.

وی گفت: مطالبه مردم بیکاری و مشکلات اقتصادی است، این مشکلات باید حل شود اما اجرای آن باید به متخصصان سپرده شود تا آسیب به محیط زیست به حداقل برسد. مشکلات استخراج بی رویه پوسته خاک، چاه های غیرقانونی زیادی وجود دارند که آب های زیرزمینی را به صورت کنترل نشده به سطح زمین می کشند.

در اجلاس گلاسکو می خواهند با تعهدات بین المللی از کشورها استثمار کنند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره نتایج نشست گلاسکو گفت: حتی در مجلس. تصویب نشد زیرا شبهاتی وجود داشت که باید برطرف می شد.

وی در بیانیه ای در اجلاس گلاسکو گفت: کشورهایی که طبیعت جهان را آلوده کردند، حالا که دنیا را نابود کرده اند و اکنون از نظر اقتصادی قادر به استفاده از انرژی های جدید هستند، می خواهند کشورهای دیگر را مجبور به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کنند. او گفت: «این یک سیاست استثماری است که به کشورها می‌گوید سوخت‌های فسیلی را تعطیل کنند و تولیدکننده‌های انرژی پاک را از ما بخرند.»

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در ایران به 5 درصد رسید

سلاجقه در خصوص اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مطالب به گونه ای بیان شده است که گازهای گلخانه ای را چهار درصد کاهش می دهیم و حتی این کاهش به پنج درصد رسیده است. وقتی این را گفتیم این سیاست‌ها برای جهان شگفت‌انگیز بود.

وی خاطرنشان کرد: تعهد به توافق بین المللی هزینه بر است و برای تعهد چهار درصدی که در توافقنامه پاریس آمده است باید 17 میلیارد دلار و برای تعهد 12 درصدی حدود 51 میلیارد دلار هزینه کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته در اجلاس گلاسکو اعلام کردند که 100 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای توسعه یافته برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اختصاص داده اند، اما کشوری که در محاصره تروریسم اقتصادی است چگونه می تواند به تعهدات خود عمل کند؟ این تعهد یک جانبه محقق نخواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در گلاسکو بیانیه ای صادر نشد زیرا اکثر کشورها شعار می دادند.

وی افزود: 15 سیاست ابلاغی رهبری جامع و مترقی است و سازمان محیط زیست تاکنون به عنوان مجری عمل نکرده است اما سازمان خود را موظف می داند در این چارچوب حرکت کند.

اعلامیه چین در مورد “تمدن زیست محیطی” امیدوار کننده است

وی گفت: چینی ها درباره تمدن زیست محیطی صحبت کردند که در مسیر جاده ابریشم به آن پرداخته می شود و یادداشت تفاهم 25 ساله با چین که می تواند مورد استفاده کشورها در این زمینه باشد. باید موثر باشند.

ما به دنبال توسعه کم تاثیر هستیم

وی گفت: توسعه باید انجام شود اما باید توسعه ای باشد که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند و هر صنعتی موظف باشد برای فعالیت خود مجوزهای زیست محیطی بگیرد و سازمان به عنوان صاحب مجوز به سراغ دستگاه های مختلف رفته و به آنها پیشنهاد دهد. گزینه بهتری برای توسعه و به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست است.

سلاجقه از ابلاغ طرح های تحول دولت در همه حوزه ها به ویژه در حوزه محیط زیست خبر داد.

انتقال آب بین حوضه ها در دنیا موفقیت آمیز نبوده است

وی در خصوص دیدگاه خود در خصوص انتقال آب بین حوضه ای و انتقال آب دریای خزر به استان های مرکزی گفت: تجربیات انتقال آب بین حوضه ای در دنیا موفقیت آمیز نبوده و شایستگی انتقال آب دریای خزر محسوب می شود.

ما با استخراج آب های عمیق مخالفیم

وی با اشاره به آب های ژرف گفت: برای همه ظرفیت ها در هر بخش باید آب را در تمام سطوح جمع آوری کنیم، ابتدا باید آب های جاری را مدیریت کنیم تا مدیریت شود و سپس به سراغ اقدامات دیگر برویم. بارندگی در شمال کشور.» ما با این آب ها چه کردیم؟ چگونه آنها را مدیریت کردیم؟ یا در جنوب هم همینطور است، اول باید برنامه ریزی کنیم که چه داریم، بعد اگر شرایط به گونه ای بود که نیاز به رفتن به آب های عمیق را احساس کردیم، مثلا کشورهای اطرافمان از جمله عربستان استفاده کردند. آب عمیق است، اما من معتقدم که ما باید دارایی های خود را با هزینه کمتر مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حوزه آب های ژرف یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی است، مشکلی نداریم اما با برداشت آب های ژرف مخالف هستیم و نباید انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا