عمومی

اهمیت واکنش سریع به احساسات دیگران

واکنش سریع به احساسات یکدیگر یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی است که هر زوجی باید بداند.

به گزارش باراناخبر، اخبار آنلاین نوشته است: “در دنیای علم روابط، تحقیقات فراوانی در مورد نحوه ارتباط دو نفر وجود دارد که آنها را از رابطه خود راضی می کند. یکی از مهارت های ارتباطی در این تحقیق اهمیت خود را نشان داده است و آن پاسخ توجه است. سناریوی زیر بر اساس تجربه یکی از داوطلبان زن شرکت کننده در آزمایش:

“چند هفته پیش از چیزی بسیار ناراحت بودم و با همسرم در مورد آن صحبت نکرده بودم. او از خانه دور بود و وقتی با من تماس گرفت من گریه ام را ترک کردم و به او گفتم که الان بیشتر از همیشه به او نیاز دارم … او با دقت به من گوش داد و احساساتم را تأیید کرد و به من گفت که کاملاً من را درک می کند. وضعیت وقتی فهمیدم او به احساسات من اهمیت می دهد و آنها را درک می کند، خیلی راحت شدم.»

رفتار همسر این زن چیزی است که محققان آن را «واکنش سریع» می نامند. وقتی با کسی صحبت می کنید، به خصوص اگر چیزی بسیار شخصی به او بگویید، و او طوری با شما رفتار می کند که احساس می کنید کاملا درک شده و ارزشمند هستید، و احساسات شما برای او اهمیت دارد، آن شخص به شما “واکنش سریع” نشان داده است. و به نوعی پاسخگو است. در واقع از نظر روانی این بهترین واکنشی است که فرد به شما نشان داده است.

پاسخ سریع در روابط مهم است

مطالعات نشان می دهد که توانایی “واکنش سریع” زندگی اجتماعی ما را سالم نگه می دارد. در واقع این مهارت نه تنها رابطه زن و شوهر را بهبود می بخشد، بلکه رابطه بین هم اتاقی ها، والدین، نوجوانان و غریبه ها را در وضعیت سالم قرار می دهد.

درک، اعتبارسنجی و مراقبت از دیگران در بیشتر روابط، مزایای قابل توجهی در حفظ آن روابط دارد. در واقع، واکنش سریع به احساسات، افکار و تجربیات ناراحت‌کننده دیگران زمانی که آن‌ها آن احساسات را با ما در میان گذاشته‌اند، و همچنین درک و اعتبار بخشیدن به رنج و اندوه آن‌ها، اعتماد آن‌ها را القا می‌کند تا زمانی که با ما نزدیک و صمیمی شوند.

بر اساس مطالعات، زمانی که افرادی که با یکدیگر فامیل هستند، به احساسات آسیب پذیر یکدیگر واکنش دقیق و سریع نشان می دهند، فرهنگ مشترک و احساس امنیت عاطفی و باز بودن احساسی بین آنها ایجاد می شود. این ویژگی برای روابط طولانی مدت و سلامت روان شخصی ضروری است.

جالب‌تر اینکه افرادی که می‌بینند شریک زندگی‌شان به سرعت به احساساتشان واکنش نشان می‌دهد، نسبت به رابطه‌شان احساس بهتری دارند تا جایی که این احساس خوب تأثیر بهتری بر سلامت جسمانی طولانی‌مدت آن‌ها می‌گذارد.

می توان گفت این اثربخشی خوب از آنجا ناشی می شود که به طور کلی شریک زندگی ما با استفاده از توانایی واکنش سریع و مناسب خود به ما کمک می کند تا اضطراب خود را مدیریت کنیم. افرادی که نمی توانند این درک و تایید را از شریک عشقی خود به خوبی دریافت کنند، نمی توانند اضطراب و اثرات بد آن را بر بدن خود کنترل کنند. اضطراب مزمن در یک رابطه طولانی مدت به بدن فرد فشار وارد می کند و مثلاً او را دچار اختلالات خواب و بی خوابی شبانه می کند که در نتیجه آن ضعف جسمانی و بیماری ایجاد می شود.

مشکلی در رابطه ما وجود دارد

در بیشتر موارد، صرف نظر از نیت خود، نمی توانیم همیشه به تجارب منفی دیگران واکنش سریع و واضح نشان دهیم و به طور موثر عمل کنیم. ما باید این را لایه ای از پیچیدگی در روابط خود با دیگران بنامیم.

باید گفت در تمام روابط بین دو نفر، هر دو طرف رابطه باید از آستانه های خاصی عبور کنند. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد به احساسات و تجربیات شما سریع و مناسب پاسخ دهد، ابتدا باید به افکار و احساسات خود شکل مناسبی بدهد و آنها را به صورت کلامی یا فیزیکی بیان کند و به شما واکنش نشان دهد. طرف دیگر رابطه باید بتواند آن عبارات کلامی و فیزیکی را به خوبی بشنود، ببیند یا احساس کند و در نهایت آنها را به درستی تفسیر کند. این فرآیند معمولاً به صورت خودکار اتفاق می‌افتد، اما در هر مرحله از آن، بخشی از معنای اصلی معنای فرد دارای واکنش سریع می‌تواند گم شود یا به اشتباه تفسیر شود.

بنابراین، فقط نشان دادن اینکه احساسات کسی را درک می کنید و به آن اهمیت می دهید کافی نیست. شما باید بتوانید مقاصد خود را به درستی بیان کنید تا ارتباط و تعامل مناسبی بین شما شکل بگیرد. فقط در این شرایط صمیمیت، اعتماد و احساس راحتی بین شما و طرف مقابل ایجاد می شود.

دقیقاً به همین دلیل است که محققان در اکثر مطالعات عموماً بر واکنش‌های سریع تمرکز می‌کنند و تجربه ذهنی افراد از واکنش‌های سریع دیگران را مطالعه می‌کنند.

نحوه درک ما از تعامل با دیگری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله احساسات ما در آن زمان یا انتظاری که از تعامل داریم. اگر از آن دسته افرادی باشیم که زندگی منزوی و دوری از دیگران داریم، ممکن است به صمیمیت و توجه آنها با شک نگاه کنیم. این تردید، پاسخ سریع و مثبت دیگران را به طور فزاینده ای دشوار می کند.

از آنجایی که هر یک از ما شخصیت و پیشینه متفاوتی داریم، اولویت های فردی ما برای درک واکنش دیگران نسبت به خود متفاوت خواهد بود.

برخی افراد فکر می کنند که وقتی آنها را در آغوش می گیرند به درد و ناراحتی خود پاسخ می دهند. برخی دیگر طنز و شوخی را ترجیح می دهند و برخی با واکنش های سریع دیگران احساس راحتی می کنند که می توانند به راحتی صحبت کنند.

البته ما بسته به ویژگی های شخصیتی خود در نحوه واکنش به دیگران نیز متفاوت هستیم.

چگونه سریع واکنش نشان دهیم؟

واکنش های سریع ما باید به گونه ای باشد که طرف مقابل کاملاً درک، تأیید و توجه ما را نسبت به او احساس کند. به عنوان مثال، گوش دادن با کیفیت یکی از این پاسخ های بسیار موثر است. در آن فرد مقابل شما احساس می کند که حرف هایش به خوبی شنیده می شود. در طول این نوع گوش دادن، با حفظ تماس چشمی، زبان بدن مناسب و گهگاه تکان دادن سر به طرف مقابل نشان می دهید که کاملاً به حرف های او توجه می کنید. این یک واکنش سریع است.

افراد، به ویژه زوج‌ها، می‌توانند با توانایی «واکنش سریع»، درک و در نتیجه صمیمیت بین خود را افزایش دهند.

منبع: psychologytoday

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا