اجتماعی

انتقاد عضو انجمن مددکاری از برگزاری دورهای آموزشی چند روزه مددکاری توسط خیریه ها و سازمانها

یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با انتقاد از برگزاری دوره های آموزشی چند روزه برای کمک چندین نهاد دولتی و خیریه گفت: بنابراین افراد شرکت کننده در این دوره ها نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

به گزارش باراناخبر، دکتر معصومه معارف وند در این خصوص افزود: حضور برخی مددکاران برای برگزاری دوره های آموزشی شش روزه مددکاران اجتماعی به طور ضمنی امکان این اقدام غیرکارشناسی را برای مجریان این برنامه ها فراهم می کند و در نهایت تمامی این اقدامات باعث می شود که مددجویان در معرض خطر ارائه کیفیت و کیفیت قرار گیرند. مداخلات مضر

وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه توانبخشی و علوم سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت میلاد امام علی (ع) برگزار شد، صلاحیت حرفه ای را تعریف کرد و گفت: صلاحیت حرفه ای یک گروه شایستگی‌هایی شامل دانش، مهارت‌ها و نگرش‌هایی که متناسب با هر شغل یا حرفه‌ای تعریف می‌شود و توسط فرد در فرآیند آموزشی-تجربی در محیط‌های آموزشی، کاری و اجتماعی کسب می‌شود و به رفتار حرفه‌ای تبدیل می‌شود.
به گفته وی، مددکاری که صلاحیت حرفه ای دارد، رفتار اخلاقی و حرفه ای دارد به این معنا که تصمیماتش اخلاقی و مبتنی بر ضوابط و موازین اخلاقی است، در رفتار و ظاهر حرفه ای و شفاهی، نوشتاری و ارتباطی است. آشکار است و او از نظارت و مشاوره برای تضمین قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای استفاده می کند.

به گفته وی مددکاری اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آن احترام می گذارد. دانش به روز خود را حفظ می کند و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای ارائه خدمات استفاده می کند. یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه‌ای می‌تواند از تفکر انتقادی در ارزیابی فعالیت‌های حرفه‌ای خود استفاده کند، به این معنا که بتواند دائماً فعالیت‌های خود را مرور کند و مهارت‌ها، دانش و نگرش‌های حرفه‌ای خود را ارتقا دهد.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید دارای مدرک در این رشته باشند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارآموزی را گذرانده باشند. بنابراین افراد شرکت کننده در دوره های چند روزه مانند دوره های چند روز اخیر که توسط برخی موسسات دولتی و خیریه برگزار شده است نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

دکتر. حمیده عادلیان عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدیر گروه بهزیستی دانشگاه علامه طباطبایی
جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در عرصه بین المللی را تشریح کرد.

او گفت؛ چالش هایی برای مددکاران اجتماعی در رابطه با فعالیت افراد غیرحرفه ای در زمینه مددکاری اجتماعی در کشورهای دیگر نیز مطرح شده است.

وی با اشاره به استفاده از رویکردهای جبرانی و توسعه اجتماعی، تاکید کرد: مداخلات جبرانی (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. محدودیت منابع و افزایش تعداد گروه های هدف، اثربخشی را کاهش داده و موقعیت مددکاران اجتماعی را تضعیف کرده است. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش مهمی در روند توسعه ایفا کنند. اگرچه رویکردهای جبرانی و توسعه ای در مددکاری اجتماعی مورد نیاز است، اما به نظر می رسد در کشوری مانند ایران، مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه باید تلاش بیشتری کنند. تجارب سایر کشورها نشان می دهد که رویکرد توسعه ای می تواند اثربخشی این حرفه را افزایش دهد.

محمدجواد روزبهانی، مددکار اجتماعی و عضو هیأت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر نقش سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری اجتماعی، تاکید کرد: در این راستا می توان گفت که سازمان های مردم نهاد در حفظ و حراست از حرفه مددکاری اجتماعی نقش دارند.

وی با اشاره به برخی تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد به ناچار وارد فرآیند مداخله اجتماعی شده اند و بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی آینده از سوی این سازمان ها انجام خواهد شد. در عین حال، تشکل های مردم نهادی که به منظور توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه ای آنها تشکیل شده اند، در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار حیاتی خواهند بود. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه و موانع موجود در این زمینه و بازخورد مناسب از انحرافات و چالش ها در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی جلوگیری کنند.

دکتر. رهب مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به تلاش ایثارگران مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و ادامه رشته مددکاری اجتماعی در ایران گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال 1401 در رشته مددکاری اجتماعی کودک و نوجوان کارشناسی ارشد برای اولین بار اقدام به پذیرش دانشجو می کند و این امر با کمک اساتید مددکاری اجتماعی و حمایت مسئولان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دکتر دکتر بختیاری، دبیر شورای علوم پایه پزشکی.
وی افزود: مددکاران اجتماعی باید به روش ها و رویکردهای علمی جدید مجهز شوند.

در این وبینار، دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر حمایت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا