علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

ارتودنسی برای بارداری ضرر دارد

در دوران بارداری زمانی که بحث سلامتی و عادات بهداشتی مادران باردار مطرح می‌شود، بایدها و نبایدهای بسیاری به میان می‌آید. در خصوص  متخصصین گاهی با بیمارانی مواجه می‌شوند که در مورد تأثیرات و بایدها و نبایدهای سیم کشی دندان در دوران بارداری سؤال می‌کنند. خبر خوب این است که  و روند حاملگی مادر تأثیر بسیار ناچیزی بر یکدیگر دارند.

اگر می‌خواهید زیبایی  را با مرتب کردن دندان‌های خود بهبود ببخشید، متخصصین ما در کلینیک تخصصی ارتودنسی با ارائه روش‌های درمانی ارتودنسی متعدد برای مرتب‌سازی مؤثر و بی‌خطر دندان‌هایتان به شما کمک می‌کنند تا‌ بتوانید در طول دوران بارداری نیز لبخند زیبا و جذابی داشته باشید. متخصصین ما روش‌های درمان ارتودنسی ویژه‌ای نظیر بریس فلزی، ارتودنسی نامرئی، درمان‌های دو مرحله‌ای و غیره را به شما پیشنهاد می‌کنند. 

آیا ارتودنسی در بارداری خطرناک است؟

داروها، غذاها و فعالیت‌های زیادی وجود دارند که زنان باردار باید از مصرف کردن و انجام دادن آن‌ها پرهیز کنند. خوشبختانه سیم‌کشی دندان‌های افراد  خطر زیادی در طول دوران بارداری به همراه ندارد. اما نکات احتیاطی در این زمینه وجود دارد که قبل از شروع روند درمان باید مد نظر قرار گرفته شود. مادران باردار باید قبل از هر گونه درمان بر روی دندان‌های خود، با دندان‌پزشک و همچنین پزشک متخصص خود مشورت کنند. اما به طور کلی سیم کشی دندان و استفاده از بریس‌های ارتودنسی در طی بارداری، گزینه ایمن و بی‌خطری محسوب می‌شود.

برای ارتودنسی در بارداری چه احتیاط‌هایی باید اِعمال شود؟

زنانی که در دوران حاملگی برای دندان‌های خود از درمان  استفاده می‌کنند، باید احتیاط‌های خاصی را مد نظر قرار دهند. بزرگ‌ترین خطری که در زمینه بهداشت دهان، سلامت مادران باردار را تهدید می‌کند، بیماری‌های مرتبط با  است که به صورت التهاب و عفونت لثه‌ها بروز می‌کند. سیم‌کشی دندان، تمیز کردن کامل دندان‌ها را دشوار کرده و رشد باکتری‌ها در لثه‌ها را به دنبال دارد. به همین دلیل رعایت  توسط زنان باردار در طول دوره بارداری حائز اهمیت است و آنها باید اقدامات مناسبی را برای حفظ بهداشت دهان خود انجام دهند. علاوه بر این مهم است که مادران باردار به ‌طور مداوم به دندانپزشک مراجعه کنند تا معاینات منظمی برای بررسی پیشرفت سیم کشی دندان‌هایشان انجام گیرد.

با توجه به این موارد، نکات زیر باید در مورد ارتودنسی در بارداری مد نظر قرار گیرد:

  • ممکن است زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود و افزایش جریان خون را به همراه دارد، دندان‌ها و لثه‌های حساس‌تری داشته باشند. حساسیت‌ شدید در کنار درد طبیعی ناشی از ارتودنسی، گاهی می‌تواند برای مادران باردار بسیار ناراحت کننده باشد.
  • افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند نحوه واکنش لثه‌ها به جرم و پلاک را تحت تأثیر قرار داده و خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد. بروز این وضعیت در زنان بارداری که دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اند (یا نکرده‌اند) امری عادی است. این وضعیت را می‌توان با انجام صحیح اقدامات بهداشتی دندان کنترل کرد.
  • زنان باردار باید در طول روند درمان ارتودنسی از انجام هرگونه عکس برداری با استفاده از اشعه ایکس خودداری کنند. آنها قبل از هر چیز متخصص ارتودنسی را در مورد بارداری خود مطلع سازند تا اقدامات مناسبی برای تهیه عکس‌های ضروری با استفاده از اشعه ایکس انجام گیرد.
  • اگر زنان باردار باید برای سیم کشی کردن دندان‌های خود یک یا چند دندان خود را بکشند، بهتر است که شروع درمان خود را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازند. زیرا ماده بی‌حس کننده‌ای که در هنگام  مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای سلامتی نوزاد مضر است.
  • زنانی که در طول دوران بارداری خود تهوع صبحگاهی دارند، دوران سختی را بعد از سیم کشی کردن دندان‌هایشان می‌گذرانند. زیرا ارتودنسی دندان، توانایی آنها برای استفاده درست از کش‌ها یا نگهدارنده‌های ارتودنسی را محدود می‌کند. بعد از تهوع، زنان باید دندان‌های خود را به خوبی مسواک بزنند. زیرا اسید ناشی از موادی لا به لای دندان‌ها باقی می‌ماند، آسیب شدیدی را به دندان‌ها وارد می‌کند. مخصوصاً به این دلیل که مراقبت از دندان‌های سیم‌کشی شده دشوارتر است.
  • به یاد داشته باشید که برنامه غذایی و تنوع غذاهای شما را محدود می‌کند. اگر ویار شدیدی به ذرت بو داده، کارامل، گوشت خشک شده یا دیگر غذاهایی که به براکت‌های سیم کشی دندان‌هایتان آسیب می‌زند، نداشته باشید، روال درمان شما بهتر پیش می‌رود.
  • در مورد شیوه ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌هایتان با پزشک متخصص خود صحبت کنید. اگر در دوران بارداری می‌خواهید دندان‌هایتان را ارتودنسی کنید، ابتدا باید متخصص زایمان را در مورد آن مطلع سازید.
  • اگر قبل از دوران بارداری خود دستگاه ارتودنسی را بر روی دندان‌هایتان قرار داده‌اید، دلیلی برای برداشتن آن وجود ندارد. اگر استفاده از دستگاه ارتودنسی را آغاز کرده‌اید، باید روال درمانی خود را مانند قبل ادامه دهید تا از بازگشت دندان‌ها به جای نامناسب در بافت لثه‌های خود جلوگیری کنید.

تکنیک‌های ارتودنسی دندان‌ها در بزرگسالان

شیوه‌های مورد استفاده برای ارتودنسی در بیماران برحسب نیازها و انتخاب‌های فردی بیماران متفاوت است. برای برآورده شدن نیازها و خواسته‌های هر بیمار، متخصصین ارتودنسی شیوه‌های ارتودنسی متفاوتی را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. در صورتی که برخی از این گزینه‌های درمانی برای ارتودنسی دندان‌های زنان باردار مناسب نباشد، متخصص ارتودنسی می‌تواند با استفاده از یکی از تکنیک‌های زیر به نحو مؤثر و ایمن، دندان‌های مادران را در طول دوران بارداری مرتب کنند.

بریس‌های فلزی

در  از براکت و سیم‌هایی برای اِعمال فشار بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این فشار باعث می‌‌شود تا دندان‌ها به مرور زمان در جای مناسب خود قرار گیرند.

ارتودنسی نامرئی

 روشی برای مرتب کردن دندانها است که در آن از چند ردیف‌کننده  پلاستیکی شفاف به منظور اِعمال فشار مورد نیاز برای حرکت دادن دندان‌ها استفاده می‌شود. این تراز کننده‌ها عملاً نامرئی هستند و بیمار می‌تواند آن‌ها را در هنگام خوردن غذا و شستن دندان‌ها بردارد. ارتودنسی نامرئی در مقایسه با ارتودنسی فلزی خارش و تحریک کمتری را بر روی لثه‌ها ایجاد می‌کند. از این رو استفاده از آن برای مرتب کردن دندان‌های زنان باردار سودمند است.

درمان تنها با استفاده از نگهدارنده‌های ارتودنسی

گاهی میزان  کم است. در این موارد استفاده از یک نگهدارنده تغییرات لازم را برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها و بهبود وضعت بایت ایجاد می‌کند. متخصصین ارتودنسی ما می‌توانند بعد از معاینه دندان‌های شما مناسب‌ترین روش درمانی ارتودنسی را برای مرتب‌سازی دندان‌هایتان پیشنهاد کنند و علاوه بر این هر گونه مشکلی که ممکن است با انجام ارتودنسی دندان‌ها در طول دوران بارداری برای شما به وجود بیاید، برای شما توضیح خواهند داد.

وضعیت بارداری هنگام ارتودنسی

اگر چند ماهی است که باردار هستید، از مراقبت کردن از دندان‌ها و لثه‌های خود در طول دوران بارداری غافل نشوید. بارداری تغییرات زیادی را در میزان هورمون‌های ترشح شده در بدن شما ایجاد می‌کند و افزایش میزان بزاق دهان، بوی بد دهان و شل شدن دندان‌ها را به دنبال دارد. با وجود این شما می‌توانید در طول دوران بارداری خود همان روند ارتودنسی گذشته یا یک روند جدید را دنبال کنید. برخی از زنان ممکن است نگرانی‌هایی در مورد انجام معاینات پزشکی صورت و دهان خود با استفاده از روش‌های عکس‌برداری در هنگام بارداری داشته باشند. اما جای نگرانی نیست. زیرا متخصصین ارتودنسی دستگاه‌های محافظتی را بر روی ناحیه شکم زنان باردار می‌گذارند تا از این طریق از قرارگیری جنین در معرض تشعشعات جلوگیری کنند.

موارد اورژانسی و فوریت‌های مرتبط با ارتودنسی

اگر به یکی و دندان مبتلا هستید که شل شدن دندان‌ها را به دنبال دارد، حتماً باید به یک کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنید. متخصصین ارتودنسی برای یافتن روش درمانی مناسب جهت محکم کردن دندان‌هایتان به شما کمک می‌کنند. آنها می‌توانند با کمک یک متخصص بیماری‌های دندان و لثه‌، عفونت ایجاد شده را از لثه‌های شما خارج کرده و از این طریق از شل شدن دندانهایتان به دلیل التهاب لثه‌ها جلوگیری کنند. اگر بروز یک آسیب دهانی باعث شل شدن دندان‌هایتان شود، حتماً به یک کلینیک تخصصی ارتودنسی مراجعه کنید.

ما می‌توانیم برای ایجاد دندان‌هایی منظم و سالم و قوی، به همه بیماران از جمله زنان باردار کمک کنیم. اگر در طول دوران بارداری خود با مشکلات مرتبط با ارتودنسی مواجه شوید، نباید درمان آن را به تعویق بیندازید. اگر چه مقابله با مشکلاتی که در دوران بارداری پیش می‌آید، دشوار است، اما نباید در مورد وضعیت دندان‌های خود نگران باشید. زیرا متخصصین ارتودنسی ما می‌توانند با جدیدترین روش‌های ارزیابی دندان‌ها، لزوم استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی را برای شما تشخیص داده و شیوه درمانی ارتودنسی مناسبی را برای تآمین نیازهای شما پیشنهاد کنند.

ما در هر سنی حتی در بزرگسالی ارتودنسی انجام می دهیم زیرا سن و سال خاصی برای این درمان در نظر گرفته نشده است. ارتودنسی بزرگسالان دقیقا مشابه می تواند دندان های کج و انواع مال اکلوژن را اصلاح کرده و علاوه بر زیبایی بخشی به لبخند، باعث بهبود سطح سلامتی دهان و دندان شود. یکی از سوالاتی که بزرگسالان در خصوص ارتودنسی از ما می پرسند امکان ارتودنسی در دوره بارداری است. مراجعان (به خصوص زنان باردار یا کسانی که در آستانه بارداری هستند) بعضا از ما می‌پرسند که آیا با وجود بارداری می‌توان ارتودنسی انجام داد یا خیر؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به پاسخ این سوال دست یابید.

آیا ارتودنسی در دوره بارداری امکان پذیر است؟

دوره بارداری از جمله مهم‌ترین و حساس ترین دوره های زندگی هر خانمی است. در این دوره بسیاری از درمان های پزشکی و همچنین مصرف اغلب داروها و یا مکمل ها ممنوع است. زیرا ممکن است برای سلامتی مادر و جنین مضر باشند. اما به نظر نمی‌رسد که در این دوره ممنوع باشد. بنابراین بله، این درمان در دوره بارداری امکانپذیر است و تحت شرایطی، می توانید زمانی که باردار هستید، توسط یک طول درمان با بریس ها را آغاز کنید.

اگر طی دوره درمان ارتودنسی باردار شده اید……

زنانی که در طول ارتودنسی باردار شده اند می توانند با احتیاط و زیر نظر متخصص ارتودنسی دندان خود ادامه طول درمان خود را سپری کنند. فقظ باید به این نکته توجه کنند که علاوه بر متخصص‌شان، باید متخصص زنان هم سر بزنند و تمام ملاقات ها یا جلسات ویزیت دندانپزشکی و ارتودنسی را با متخصص خود هماهنگ کنند.

اگر قصد دارید باردار شوید و همزمان ارتودنسی کنید…..

خانم هایی که قصد بارداری دارند و می‌خواهند در طول بارداری درمان ارتودنسی را شروع کنند هرچند که می توانند اینکار را انجام دهند، اما بهتر است که صبر کنند تا بارداری و شیردهی آن ها تمام شود. زیرا ارتودنسی برخی چالش هایی را برای افراد پیش می آورد که ممکن است صبر و تحمل مادر باردار را تحت تاثیر قرار داده و برایش ناخوشایند شود.

در صورت شروع درمان ارتودنسی، ارتباط و هماهنگی بین متخصصان بسیار مهم است

غذاها، داروها و فعالیتهای زیادی وجود دارد که برای خانم باردار توصیه نمی شود یا ضرر دارد. بنابراین باید در این دوره محتاط بود. خوشبختانه نباید در دوران بارداری خطرات بیشتری ایجاد کند.

البته موارد احتیاطی وجود دارد که باید انجام شود و هرگونه معالجه درمانی باید با متخصص ارتودنسی و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی قبل از زایمان بیمار پیشاپیش انجام شود. با این حال، به طور کلی، بریس های بزرگسالی در طول بارداری یک زن گزینه درمانی بی خطر محسوب می شود. مشروط بر اینکه یک هماهنگی بین تمام متخصصان درمانی خود مخصوصا پیش از زایمان ایجاد کنید.

اقدامات احتیاطی در دوران بارداری برای خانم هایی که ارتودنسی دارند

زنانی که در دوران بارداری تحت معالجه ارتودنسی قرار می گیرند ، باید اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهند. بزرگترین خطری که خانم های باردار را در حین حاملگی تهدید می کند بیماری لثه است که اشاره به التهاب و عفونت لثه ها دارد. و از آنجا که دستگاه های ارتودنسی می توانند تمیز کردن صحیح دندان ها و روند جلوگیری از رشد باکتری ها را در زمان بیماری لثه دشوارتر کند ،بنابراین باید تمام نکات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مکرر و منظم به متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید.

زیرا متخصص میتواند به خوبی وضعیت سلامتی دهان و دندان شما را در این دوره مدیریت کند و به شما کمک کند دوره  کم خطری تا زایمان فرزند خود داشته باشید.

بهترین روش ارتودنسی برای خانم های باردار چیست؟

نیازهای ارتودنسی بیماران منحصر به فرد است، همچنین ترجیحات آنها برای درمان متفاوت است. برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های هر بیمار، یک متخصص ارتودنسی خوب باید تمام روش  های رایج و دم دست ارتودنسی را به بیماران خود ارائه دهد تا یک دوره درمان ایده آل داشته باشند.

در خصوص خانم های باردار هم باید بدانیم که آن ها نیازهای ویژه ای دارند و ممکن است هر دستگاه ارتودنسی یا هر روش ارتودنسی برای آن ها مناسب نباشد. در این بین اگر شما به بهترین متخصص ارتودنسی شهر خودتان مراجعه کرده باشید (مثلا بهترین ) مطمئن خواهید بود که یک روش ایمن و موفق بارداری دوره ارتودنسی شما در دوره بارداری در نظر خواهد گرفت.

بهترین روش های ارتودنسی که بهترین متخصص ارتودنسی میتواند برای یک خانم باردار در نظر بگیرید عبارتند از:

ارتودنسی ثابت فلزی

رایجترین روش ارتودنسی، استفاده از بریس های فلزی ثابت است که تحت عنوان شناخته میشود. این سیستم از براکت ها، سیم های قوس دار و چند بخش دیگر تشکیل شده اند که با اعمال فشار روی دندان ها باعث صاف شدن آن ها میشوند. با این روش، نسبت به سایر روش های دیگر، کم است و تاثیرگذاری آن نیز دست کمی از روش های دیگر ندارد.

سایر روش های ارتودنسی ثابت که برای زنان باردار مناسب هستند عبارتند از:

  • سیستم دیمون (هزینه ارتودنسی دیمون بالا است اما ایده آل ترین روش برای ارتودنسی در دوره بارداری است)
  • ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی متحرک اینویزیلاین

ارتودنسی با دستگاه های متحرک با قابیلیت جابجایی نیز برای خانم های باردار یک گزینه ایده آل محسوب میشود. چنانچه با ارتودنسی ثابت راحت نیستید میتوانید یکی از دستگاه های را برای دوره درمان خودتان انتخاب کنید.

اینویزیلاین ها از جمله مهمترین دستگاه های متحرک هستند که به نیز شهرت دارند. قیمت ارتودنسی متحرک با پلاکهای شفاف اتودنسی معمولا بالاتر از هزینه ارتودنسی ثابت معمولی است.

درمان با ریتینرها (فقط ریتینر)

در بعضی موارد، مشکلات ارتودنسی ممکن است بسیار جزئی باشد. در این موارد ممکن است استفاده از نگهدارنده ها () کافی باشد تا تغییراتی را که برای صاف کردن دندانها و بهبود بایت لازم است فراهم کند.

اگر باردار هستید و در عین حال مشکل ارتودنسی دارید میتوانید با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب اقدام به صاف کردن دندان ها تنها با کمک  ریتینر ها کنید.

قصد بارداری و درمان ارتودنسی با هم را دارید؟

انتخاب متخصص برای خانم های باردار بسیار مهم است زیرا قرار است یک دوره 9 ماهه را هم ارتودنسی کنید و هم سایر چالش های بارداری را مدیریت کنید. مطمئن شوید که ارتودنتیستی انتخاب میکنید که یک دوره درمان ایده آل و بدون دغدغه را برای شما در نظر بگیرید و همیشه در دسترس شما باشد.

بهترین راهکار مراجعه به متخصص ارتودنسی در تهران بررسی شرایط دندان قبل از انجام عمل کامپوزیت یا ارتودنسی است.جهت استعلام هزینه ارتودنسی کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا