علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

آیا ارتودنسی باعث تحلیل لثه می شود؟

تحلیل لثه چیست؟

ژنژیویت وضعیتی است که در آن ضخامت بافت لثه کاهش می یابد و خط لثه از موقعیت طبیعی خود منحرف می شود. با عقب نشینی بافت لثه، ریشه دندان ها به آرامی شروع به نمایان شدن می کنند که می تواند برای سلامت دهان و دندان شما بسیار خطرناک و مضر باشد. زیرا فضا را برای فعالیت باکتری ها و عفونت ها فراهم می کند. التهاب لثه می تواند باعث آسیب بافت لثه و حتی از دست دادن دندان شود. این مقاله را بخوانید تا در مورد عقب‌رفتگی لثه، علائم، علل و نحوه درمان آن بیشتر بدانید.

علائم تحلیل لثه

با ایجاد بیماری دندان، علائم زیر ممکن است ظاهر شود که روی لثه بیفتد یا لثه را افزایش دهد:

بالا بردن دندان

یکی از اولین نشانه های بلند شدن خط لثه بلند شدن دندان است. البته طول دندان زیاد افزایش نمی یابد، اما به دلیل عقب افتادن برش دندان، قسمت هایی از دندان را می بینیم که از قبل حفظ شده اند.

ریشه دندان بیرون می زند

با ساییدگی لثه، ریشه دندان که توسط بافت لثه محافظت می شود، کم کم نمایان می شود که منجر به حساسیت دندان ها به سرما و گرما می شود.

لق شدن دندان ها

با پیشرفت بیماری پریودنتال، دندان از بین می رود تا زمانی که احساس کند لق شده است. اگر بیماری های دندانی درمان نشود و مشکل از دست دادن دندان حل نشود، این احتمال وجود دارد که دندان های ضعیف خود به خود بیفتند.

عارضه های تحلیل لثه چیست؟

با کاهش خطر بیماری لثه و بدتر شدن لثه، مشکلات و عوارضی خواهید داشت. مهمترین عوارض عقب نشینی لثه عبارتند از:

تورم لثه

عفونت لثه

ریشه دندان عزیز

دندان درد

حساسیت دندانی

پوسیدگی و از دست دادن دندان

دندان های کج

بوی بد دهان

و بعد…

علت عقب نشینی لثه یا تجزیه و تحلیل آنها چیست؟

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث گلودرد شود که مهمترین آنها در زیر خلاصه می شود.

بیماری لثه و پریودنتال

بیماری لثه در اثر فعالیت باکتری در اطراف خط لثه یا زیر خط لثه ایجاد می شود. مرحله اول بیماری لثه شامل التهاب و تورم لثه است که به عنوان ژنژیویت شناخته می شود. اگر التهاب لثه درمان نشود، بیماری لثه می تواند بدتر شود و منجر به عفونت لثه و قسمت های عمیق تر لثه شود. عفونت لثه ای به نام پریودنتیت عامل اصلی عقب نشینی یا عقب نشینی لثه است.

این علائم علائم اولیه بیماری لثه در مرحله التهابی هستند و باید به محض تشخیص درمان شوند:

تورم لثه

قرمزی لثه

خونریزی از لثه

درد در لثه، به خصوص هنگام لمس

روح شیطانی

ژنتیک

برخی افراد مستعد بیماری لثه و بیماری لثه هستند. مطالعات نشان می دهد که حتی اگر آنها به خوبی از دندان های خود مراقبت کنند، 30 درصد از افراد به بیماری لثه مبتلا می شوند.

مسواک زدن زیاد یا بد

مسواک زدن دندان ها برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، اما اگر سطح دندان ها و لثه های خود را مسواک بزنید یا فشار دهید، هم دندان و هم بافت لثه آسیب می بیند. مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بیش از حد یکی دیگر از دلایل اصلی عقب نشینی لثه است.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

برخلاف تصور رایج، مسواک زدن تنها بخش کوچکی از حفظ سلامت دهان است. در صورت عدم استفاده از نخ دندان، دهانشویه و سایر محصولات دندانی، احتمال آسیب دیدن دندان ها و لثه ها به مرور زمان وجود دارد. بنابراین عدم استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه باید جدی گرفته شود.

سیگار کشیدن

سیگاری ها و افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می کنند بیشتر مستعد تشکیل پلاک و جرم هستند. حتی اگر دندان های خود را مسواک بزنید، نمی توانید از مشکلات دندان و لثه ناشی از سیگار جلوگیری کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه در بیداری یا خواب می تواند باعث پوسیدگی دندان و آسیب به بافت لثه شود. در اکثر افرادی که دندان قروچه می کنند، لثه عقب می نشیند یا لثه از سطح دندان ها بالا می رود.

شلوغی، شلوغی و دندان های کج

زمانی که دندان‌ها در موقعیت صحیح و صاف قرار نگیرند یا فک در یک راستا قرار نگیرد، حفظ بهداشت دهان و دندان مشکل‌تر خواهد بود و این امر می‌تواند منجر به تخریب پریودنتال در افراد دارای دندان‌های کج شود. برای اینکه چنین مشکلاتی پیش بیاید باید به دندانپزشک خوب مراجعه کنید تا با کمک روش های مختلف دندانپزشکی دندان هایتان را صاف و مرتب کند.

درمان ورم لثه چیست؟

فرورفتگی دندان یا بالا بردن نسبی دندان را می توان به راحتی با جرم گیری دندان درمان و از بین برد. در طی این درمان، پلاک، جرم ( جرم) و هر گونه باکتری که به زیر خط دندان نفوذ کرده است حذف می شود و آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری های باقی مانده تجویز می شود. اگر جرم گیری مشکل را حل نکرد، ممکن است جراحی دندان ضروری باشد. افرادی که آسیب زیادی به لثه دارند معمولاً تحت عمل جراحی پیوند دندان قرار می گیرند.

تغییرات هورمونی

نوسانات سطح استروژن در طول زندگی یک زن (مانند بلوغ، بارداری و یائسگی) می تواند لثه های او را حساس تر و مستعد ابتلا به بیماری های لثه کند.

علائم تحلیل لثه در ارتودنسی

به خاطر داشته باشید که علائم فرورفتگی ارتودنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند خفیف یا شدید باشد. اگر با سیم‌ها یا براکت‌های ارتودنسی احساس ناراحتی غیرعادی کردید یا علائم زیر را تجربه کردید، برای ارزیابی دقیق وضعیت خود با ارتودنتیست خود مشورت کنید:

طعم تلخ و بوی بد دهان

عدم تحمل غذاهای سرد و گرم

لق شدن دندان

درد هنگام جویدن

عفونت لثه و خونریزی

لثه های قرمز، تحریک شده، متورم یا متورم

خونریزی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل شکنندگی رگ های خونی

پلاک بین دندان ها و لثه ها

مشکلات و عوارض تحلیل لثه بعد از ارتودنسی

یکی از بزرگترین مشکلات اسکن ارتودنسی لثه این است که دندان‌ها و لثه‌ها در التهاب لثه متورم و دردناک می‌شوند، فشار مداوم پین‌ها و سیم‌ها برای حرکت دندان‌ها نیز می‌تواند التهاب را افزایش داده و به کاهش لثه کمک کند. به دلیل از بین رفتن بافت لثه، استخوانی که از دندان حمایت می کند نیز از بین می رود اگر بیماری پیشرفت کند، ارتودنتیست شما ممکن است برای درمان بیماری لثه ابتدا نیاز به برداشتن براکت ها داشته باشد (در این صورت، روند صاف کردن بیشتر طول می کشد).

پیشگیری از تحلیل لثه در ارتودنسی

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا دهان خود را هیدراته کرده و رسوب تارتار روی دندان هایتان را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

هر دندان را جداگانه تمیز کنید. با حرکات دایره ای به هر دندان فشار ملایمی وارد کنید.

از دهانشویه آنتی باکتریال برای از بین بردن باکتری ها استفاده کنید.

غذای سالم بخورید. از غذاهای حاوی قند و نشاسته خودداری کنید، زیرا پلاک را افزایش می دهند. میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی لازم برای سلامت لثه ها و دندان ها هستند.

برای از بین بردن پلاک از مسواک استفاده کنید. یک براکس زمین صاف، مسطح یا مسطح که در یک طناب نگه داشته می شود. برای تمیز کردن دندان های حرفه ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پلاک یا جرم دندان را که ممکن است باعث التهاب لثه یا بیماری پریودنتال شود، از بین ببرید.

نتیجه

اگر قصد ارتودنسی دارید حتما به متخصص ارتودنسی دندان در شیراز پی جو مراجعه کنید تا با متخصصان حرفه ای و مجرب از عوارض احتمالی ارتودنسی جلوگیری به عمل آید.

دکمه بازگشت به بالا