عمومی

 ادب اسلامی و انتخابات  – باراناخبر

فصل انتخابات همیشه فصل اختلافات و جنجال های انتخاباتی بین طرفداران و مخالفان نامزدها است و متأسفانه با حوزه فضای مجازی که در آن انواع محتوا پخش می شود و معمولاً مردم هیچ تحقیق در مورد محتوا نمی کنند و من آنها را بدون اینکه بخوانم پذیرفته شده می دانم انجام می دهند. این آسیب ها این روزها به حداکثر میزان خود می رسند.
مقام معظم رهبری ضمن دعوت مردم به حداكثر رساندن مشاركت و مشاركت قوی در انتخابات ، اصل حضور گسترده مردم در صندوق های رای و حضور مردم را راه حل بسیاری از مشكلات در همه دوره ها می دانند ، اما آنها همچنین ابراز نارضایتی می كنند با نقض حرمت ارزشهای اخلاقی و ادبیات اسلامی و به عنوان وسیله ای برای برچیدن.

ما می توانیم با تقویت سیستم مردم سالاری دینی و توجه به شرایط و ضوابط این دیدگاه ، احترام به ادبیات سیاسی و انتخاباتی را برای مردم تعریف کنیم و به هیچ کس یا جناحی اجازه عبور از آن را نخواهیم داد. از پیش شرط های انتخابات حضور حداکثری مردم ، پذیرش تکثرگرایی ، قطب بندی و جناح بندی است. مدیریت پرشور و مردمی مبارزات انتخاباتی ایجاب می کند که هرکس ضمن معرفی و تبلیغ نامزد خود ، ادبیات اسلامی را نسبت به یکدیگر رعایت کند و رعایت این موضوع مساوی با ترویج گسترده ادبیات اسلامی است.

در ابتدای مبارزات انتخاباتی ، جناح ها و گروه ها ممکن است ادعای حضور داشته باشند ، اما با نزدیک شدن به روز انتخابات ، جناح های انتخاباتی در دو جریان اصلی اصولگرایی و اصلاح طلبی حل می شوند و به دو قطب انتخاباتی تبدیل می شوند. اگر این دو جریان سیاسی متعهد به رعایت ادبیات اسلامی و برچسب زدن صحیح انتخابات و مشاهده آنچه هست و نباید باشد ، مطمئناً اخلاق و ادبیات اسلامی ترویج و پخش می شود.

دو قطبی سیاسی و انتخاباتی توسط هر جناح و گفتمان می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. در اینجا برخی از پیامدهای مثبت و منفی آورده شده است:

برخی از ویژگیهای مثبت قطب سیاسی

1 پایبندی به اصل وفاداری به سیستم

همه گفتمان ها نگهداری سفارش را به عنوان یک خط قرمز تعریف می کنند. پس از مواجهه با چالش ها و نقص ها ، منافع سیستم بر هر چیز دیگری اولویت دارد.

2 رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی یا رعایت آداب و رسوم اسلامی

مبارزات انتخاباتی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نباید از هیچ راهی استفاده کنند و اخلاق و ادبیات اسلامی را فدای تبلیغات چند روزه انتخابات کنند.

3 قطب بندی ، اگر مطابق با استانداردها انجام شود ، منجر به نشاط و تحرک اجتماعی و حضور حداکثری مردم می شود.

4 افزایش مشارکت مردم در تصمیم گیری های کلان سیستم

برخی از پیامدهای منفی قطب سیاسی

1 ایجاد تفرقه و واگرایی بین نیروهای درون سیستم

یعنی تبدیل گفتمان تعاملی درون سیستم ، به دلیل تعصبات دشوار و انعطاف ناپذیر ، به یک گفتمان متناقض و حذف کننده. طرفداران نامزدها تفکر و احساس تعامل را به مکالمات متعصبانه تبدیل می کنند. این فعال سیاسی تمام افکار خود را به مجموعه باورهایی تبدیل می کند که به هیچ وجه قابل مذاکره ، مصالحه یا حتی اولویت بندی نیست. البته عکس این وضعیت شدید نیز وجود دارد و آن این است که این فعال سیاسی تمام اعتقادات خود را به محلی برای چالش اندیشمندان تبدیل می کند. همانطور که افراط گرایی شیطانی است ، تخریب نیز بد است. احترام به اعتدال یک اصل اساسی برای گروه های طرفدار رژیم است.

2 ایجاد امواج افراطی و رادیکال به معنای ترک عقلانیت و اعتدال تحت عناوین جذاب انقلابی گری یا آزادی فضای مجازی و شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه است.

3 بی احترامی به منافع ملی و عبور از خط قرمز نظام و ارزشهای ناشی از آن

4 عدم رعایت قوانین و مقررات اخلاقی و ادبیات اسلامی

پیامدهای بی احترامی به ادبیات اسلامی

شکستن خطوط قرمز در جامعه و تقویت خطاها و چالش های قومی و مذهبی

دو نابودی وحدت و همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی کشور

سه افراط گرایی از طرف اصولگرایان و اصلاح طلبان به عنوان حراجگذار سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی (ره) و مدیریت غیرقابل انکار رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

چهار با گسترش زمینه دو قطبی در جامعه ، خشونت ، خصومت و واگرایی نیز گسترش می یابد و جریان های پوپولیست ، پوپولیست و ضد جمهوری به اندازه لبه دوم قیچی فعال می شوند.

پنج با حاکمیت قطب شدید ، شفافیت و شفافیت از بین می رود و تصمیمات کلان بر اساس میزان نفوذ جریانهای افراطی و گروههای فشار شکل می گیرد.
وقتی فضای انتخابات تیره و تار می شود ، جریان نفوذ نیز ماهی را از آب گل آلود بیرون می کشد و سعی می کند با زدن طبل خالی ، توهم و حق طلبی مدیریت صحنه را از بین ببرد ، که نتیجه آن شدیدا فرسایش دستگاه اجرایی کشور است. . نمایش بی اثر نمایش باشکوه 42 سال انقلاب اسلامی بزرگترین دستاورد عناصر نفوذی و بی ایمان و مدعیان اسلام و انقلاب است. دستاوردی که منجر به واگرایی نیروهای وفادار و مخلص نظام و بی تفاوتی مردم به عنوان عناصر اصلی سیستم شود.

* نماینده سابق قم

27215

دکمه بازگشت به بالا