عمومی

آموختنی‌ها از انتخابات آمریکا – باراناخبر

استقلال قوه قضاییه
آقای ترامپ رئیس جمهور ، قدرتمندترین مقام اجرایی و فرمانده کل ارتش ایالات متحده است. آقای ترامپ اما نمی تواند استقلال قضایی قاضی ایالتی را تضعیف کند. برخی از درخواست های دولت ترامپ برای توقف شمارش در ایالت ها رد شده است.

استقلال دو رسانه
توییتر از روز انتخابات به طور مداوم ترامپ را “کلاهبردار” می داند و هشدار می دهد که توییت های وی درباره تقلب یا پیروزی در انتخابات گمراه کننده است. یک شبکه آمریکایی صحبت های ترامپ را که حاوی اطلاعات نادرستی بود قطع کرده است. هیچ یک از ترامپ نمی تواند از قوه قضائیه یا نیروهای امنیتی بخواهد در این رسانه ها امتیاز بگیرند.

سه. سیستم انتخاباتی معتبر است
سیستم انتخاباتی به قدری قوی و معتبر است که انتخابات با چنان دقتی برگزار می شود که افراد چندین هفته قبل از روز انتخابات توانسته اند آراots را دریافت و ارسال کنند. نزدیک به 100 میلیون برگه رای گیری از طریق پست ارسال شد و مردم آمریکا نگران خواندن یا خواندن برگه های رای نبودند.

چهار دقت در شمارش آرا
دقت انتخابات در شمارش آرا به حدی است که هزار رای یا کمتر می تواند تعیین کننده باشد. شمردن تا آخرین رای منطقی است. فاصله بین برنده و بازنده نباید چندین میلیون باشد تا مردم و نامزدها از صحت انتخابات راحت باشند. نهاد انتخابات با جزئیات فنی خود به دقت و با فناوری مناسب طراحی شده است.

پنج استقلال نسبی سیستم اقتصادی
توسعه بخش خصوصی ، تنظیم مناسب اقتصاد مطابق قوانین اقتصادی ، ثبات نسبی سیاست اقتصادی ، استقلال بانک مرکزی ، مداخله بسیار اندک دولت در اقتصاد ، شفافیت و سایر ویژگی های اقتصاد آمریکا ، علی رغم تأثیر بلند مدت دولتها بر اقتصاد. ، تغییر در عملکرد آنها ، تغییر دولت ها باعث بی ثباتی ، بحران و تغییرات شدید در اقتصاد نمی شود.

آمریکایی ها در ساخت چنین سیستمی مسیری طولانی را پیموده اند. مشکلات ساختاری یا تأثیرات سیاست های دو قطبی دونالد ترامپ ممکن است باعث ایجاد تنش در ایالات متحده شود ، اما این انتخابات نشان داد که ایالات متحده ، که توسط پدران مسس تأسیس شده است ، دارای پایه های ساختاری و قانونی محکمی است.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
* منتشر شده در کانال تلگرامی نویسنده. 16 آبان 1397

دکمه بازگشت به بالا