اجتماعی

ادامه آواربرداری ۲۴ ساعته متروپل/ارزیابی و پیگیری پرونده متروپل

وزیر کشور از ادامه تخریب 24 ساعته کلانشهر خبر داد و افزود: تعقیب قضایی عوامل پرونده متروپل با ارزیابی دقیق در حال انجام است.

به گزارش باراناخبر، احمد وحیدی در یک برنامه تلویزیونی درباره روند بررسی سانحه در کلانشهر آبادان گفت: تقریباً شب حادثه به آبادان رسیدم و پنج شبانه روز آنجا بودم و روز شنبه بعد از ظهر برگشتم. تصادف. وی ادامه داد: در دقایق اولیه بحران ستاد بحران با مسئولیت استاندار تشکیل می شود و حدود یک ساعت و نیم بعد استاندار در محل حاضر می شود و ستاد بحران استان در آبادان تشکیل می شود و به این ترتیب عوامل جمع آوری شده و پس از چند ساعت در سطح کشور که یکی از نکات مثبت تشکیل ستاد بحران و حضور دستگاه های مرتبط بود.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات مختلف برای آواربرداری از حادثه گفت: در چنین حوادثی تلاش برای زنده یابی افراد بسیار مهم است که استفاده از تجهیزات سنگین را غیرممکن می کند و معمولاً باید از روش های دستی و تجهیزات سبک استفاده کرد. استفاده شده است.» در واقع 48 ساعت اول 48 ساعت طلایی است، نیمه شب که رسیدم، بیل مکانیکی و سایر تجهیزات فراهم شد، اما به دلیل اقدامات احتیاطی محدود برای یافتن بازماندگان از آنها استفاده نشد. امکانات و عوامل به خوبی عمل کردند.

وزیر کشور ادامه داد: کار تخلیه زباله به صورت 24 ساعته ادامه دارد و با تعداد قابل توجهی بیل های سنگین فازهای مختلفی انجام می شود و در حال حاضر در پایان مرحله دوم کار هستیم.

وی گفت: مردم گزارش دادند که عزیزانشان زیر آوار هستند، بنابراین ممکن است هنوز تعدادی افراد زیر آوار باشند.

وحیدی در خصوص چالش های شهرهای مختلف کشور در زمان زلزله گفت: هر موضوعی را باید از دید خود دید. ساختمان کلانشهر آبادان پر از آوارهای بسیار سنگین بود. در محیطی که قدرت مانور بسیار پایین بود، اجسام مورد استفاده، مانند جرثقیل های سنگین در یک گذرگاه شش متری، محدود بودند.

وزیر کشور ادامه داد: نکاتی در مورد زلزله باید مورد توجه قرار گیرد و کسانی که مجوز می دهند و افرادی که آن را می سازند باید به این نکات توجه کنند. نفوذپذیری، ناپایداری و ظرافت باید در نظر گرفته شود. برای اقدام سریع باید به معابر دسترسی سریع داشته باشد. یکی از کاستی ها این است که نباید به ساختمان پروانه ساخت می داد.

وی در خصوص پیگیری ماموران و پرونده ساختمان کلانشهر گفت: در حال حاضر کارهایی از جمله تیمی برای ارزیابی دقیق انجام شده و دادسرا و دستگاه قضایی نیز پیگیر مسئولیت های مشخص خود هستند. این بنا از نظر طراحی و اجرا دارای مشکلاتی است اما اینها جزو یافته های اولیه است. استانداردها در زمینه مصالح باید بازنگری شود و سؤال و بحث نیز اصل جواز این کار است که در هر کدام از این موارد اشکالاتی وجود دارد اما فعلاً باید به همه این موارد دقت شود.

وحیدی در خصوص مشارکت شهرداری آبادان در این ساختمان گفت: در واقع زمین برای شهرداری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد و مردم برای مشارکت اقدام می کنند. در نهایت این موضوع به گوش آقای عبدالباقی می رسد و مشارکتی بین شهرداری و شهرداری این فرد ایجاد می شود. شهرداری بخشی از این تسهیلات بود.

وزیر کشور تاکید کرد: در سال 94 برای 6 طبقه فراخوان می شود که ساخت آن از سال 95 آغاز می شود و در سال 96 در فاز اول مجوز هشت بام داده می شود و سپس انجام می شود. مجوز بعدی برای 11 طبقه اضافه می شود و داده می شود، سوال این است که چگونه داده شده است و آیا سازه 8 بام می تواند 10 سقف را پوشش دهد؟

وی در خصوص اطلاعات استاندار و استاندار در خصوص وضعیت این ساختمان گفت: اینها جزئیاتی است که باید استخراج شود. باید با کسانی که در دولت قبل مسئولیت داشتند صحبت شود و بعد از بررسی مشخص شود که تکلیف هر کدام چه بوده است. پنج مغازه، یک دفتر، یک کارگاه قبل از تمرین وجود داشت که همه اینها نباید اتفاق می افتاد. برای همه این مشکلات مشخص است که کدام دستگاه ها دخیل بوده اند و باید پاسخگو باشند و باید مشخص شود که آیا نظارت و تذکر به موقع صورت می گیرد یا خیر.

وحیدی ادامه داد: گزارش هایی وجود داشته اما باید به دقت ارزیابی شود تا مشخص شود هر کدام از این گزارش ها مربوط به کدام قسمت از این ماجرا بوده است. تمامی این موارد توسط مراجع ذیربط بررسی و بررسی خواهد شد. آیا استاندارد مواد باید ارزیابی شود تا ببینیم که آیا رعایت شده است؟ در این بنا از نظر طراحی دقیق موارد متعددی وجود دارد که همگی در دست بررسی است. البته اینکه بگوییم همه ساختمان ها اینطور هستند در واقع ترسناک است. هر دستگاه مسئولیتی دارد و هر کدام باید با مسئولیت خود عمل کند.

وزیر کشور در خصوص وجود 3500 ساختمان ناایمن در تهران که 129 ساختمان آن بحرانی است، گفت: این آمار باید به دقت بررسی شود. آنچه آتش نشان گفت از نظر آتش سوزی ارزیابی شده است، آتش نشان مسئولیت ایمنی ندارد. همچنین مشکل آتش سوزی در ساختمان پلاسکو وجود داشت که آتش نشان تهران در پلاسکو برنامه ریزی خوبی انجام داد و در آبادان فرمانده آتش نشانی تهران بود. بدیهی است ساختمان های بلند باید دارای سیستم اطفای حریق باشند و مراقبت و توجه در این قسمت باید با احتیاط صورت گیرد. ساختاری که ناپایدار است باید همه جا شناسایی شود. این کار شروع شده و باید به زودی پیگیری شود. همچنین هر فردی که ساختار بی ثباتی را می شناسد می تواند از طریق سامانه ای که به زودی اعلام می شود، نظارت عمومی را اعلام کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع ساختمان های آلومینیومی اشاره کرد و افزود: روال این است که اگر سازه ای مشکل دارد شهرداری به مالک اعلام کند که مشکل حل شده و اگر این کار در شهرداری انجام نشد باید اعلام کند. دادستان.” عمل کردن در حال حاضر تجار در ساختمان آلومینیوم مشکل دارند که اگر با حضور آنها این مشکل برطرف شد و مالک اعلام کرد با حضور آنها نمی توان این کار را انجام داد، تاجران بدانند که جان آنهاست. مهم است و باید ساختمان را تخلیه کرد تا از ایمنی مالک ملک اطمینان حاصل شود، در غیر این صورت، حتی در صورت اجبار، باید کار ایمن سازی انجام شود.

وحیدی ادامه داد: باید ارزیابی‌های ساختمان‌های ناایمن در کشور را که در سازمان‌های مختلف راه‌اندازی شده است، بازنگری کنیم.

وزیر کشور در خصوص تغییر قوانین در حوزه ساخت و ساز گفت: آیین نامه نسبتاً کامل است، اما اگر مشخص شود نواقصی وجود دارد، می توان نواقص قانون را برطرف کرد، اما مقررات موجود باید. به خوبی اجرا و نظارت دقیق شود.»

وی با بیان اینکه چرا از حادثه پلاسکو درس نگرفتیم، گفت: این یک بحث جامع است. کسانی که در ساختمان های ناایمن کار می کنند باید بدانند که خودشان باید از محیط کسب و کار خود مراقبت کنند تا در محیطی امن کار کنند. در واقع، هم تاجر و هم مالک باید به این موضوع احترام بگذارند. در بحث بازسازی، برخی از کارها به سازه های قدیمی و ناایمن می پردازد که باید حل شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا