عمومی

اخبار جعلی ابزار مدرنی برای مغزشویی

اخبار جعلی – متشکل از ارائه اخباری است که برای دستکاری درک مردم از واقعیت نوشته می شود – علاوه بر استفاده گسترده در صنعت تبلیغات، اثرات سیاسی مهمی نیز دارد، مهمترین کاربرد سیاسی اخبار جعلی تشویق و تشدید جامعه است. درگیری ها

ایسناپلاس-فاطمه کریمخان: داستان هایی که واقعیت ندارند و به عمد خوانندگان را گمراه می کنند، باعث بی اعتمادی فزاینده در افکار عمومی می شوند. فرقی نمی کند که این داستان در مورد پول دریافتی یک شخصیت سیاسی خاص از یک سلبریتی خارجی باشد، یا در مورد افشای فساد مالی در یک کار اقتصادی، یا در مورد دستگیری دختر یک مقام عالی رتبه به دلیل جنایت. در مورد جاسوسی، همه این داستان ها یک هدف را دنبال می کنند و مردم را به یکدیگر بی اعتماد می کنند، مردم را نسبت به دولت بی اعتماد می کنند، و زمینه ای برای اعتراض به یک رویداد خیالی یا خشونت ایجاد می کنند. دقیقاً با انتشار این اخبار جعلی، همسایه ها در مقابل هم قرار می گیرند، اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بدبین می شوند و زمینه برای دوقطبی شدن جامعه فراهم می شود.

چرا کسی باید این کار را بکند؟ مردم، سازمان ها و دولت ها از اخبار جعلی برای دو هدف متفاوت استفاده می کنند. اولاً تضادهای اجتماعی را تشدید می کنند تا ایمان مردم را به روند دموکراتیک و توانایی مردم برای همکاری با یکدیگر تضعیف کنند و ثانیاً توجه مردم را از مسائل مهم منحرف می کنند تا مسائل حل نشده باقی بماند. این بخش به بررسی نحوه استفاده از اخبار جعلی برای منحرف کردن و تشدید درگیری ها می پردازد.

اخبار جعلی به سرعت باعث بروز حوادث در دنیای واقعی می شود

وقتی صحبت از حمله به زائران ایرانی در عربستان شد، هیچکس باور نمی کرد که ماجرای «تجاوز به دو زائر نوجوان» منجر به حمله به سفارت عربستان و پایان روابط دو کشور شود، اما چنین شد. ، و اشتباه نکنید، این تنها نمونه از تأثیر اخبار جعلی در زندگی واقعی مردم نیست.

یکی دیگر از نمونه های بحث برانگیز تأثیر اخبار جعلی در دنیای واقعی، ماجرای پیتزاگیت است، شایعاتی که عمدتاً توسط کیوانان (اینجا) پخش می شود، مبنی بر اینکه گروهی از دموکرات های ایالات متحده از یک رستوران برای سرپوش گذاشتن بر یک تجارت استثمار کودکان استفاده می کنند. ، نشان می دهد که تنها بهره برداری سیاسی و سیستماتیک از اخبار جعلی نیست، بلکه اغلب حماقتی است که مردی را با تفنگ نیمه اتوماتیک به داخل یک پیتزا فروشی معمولی واشنگتن دی سی می کشاند و به کارمندان شلیک می کند. زیرا او متقاعد شده است که این پیتزا فروشی یک پست تجاری کودکان برای اعضای کمپین هیلاری کلینتون است.

داستانی که منجر به تیراندازی پیتزاگیت شد از کجا آمد؟ یک گروه راست افراطی ابتدا داستان را برای جلب توجه اختراع کردند، سپس وب سایت های خبری جعلی با ذکر مکان های خاصی مانند پیتزا فروشی محل تیراندازی لینک این داستان در میان کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست شد و در گروه های مختلف به اشتراک گذاشته شد و زمانی که توسط ربات ها بازنشر شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و تا آنجا پیش رفت که باعث اعتراض عمومی شد.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

عکس: ادگار مدیسون ولش، مردی که پس از شایعه حضور یکی از رهبران تجارت گوشت بچه، با اسلحه نیمه اتوماتیک به یک پیتزا فروشی حمله کرد.

اخبار جعلی درگیری های اجتماعی را تشدید می کند

حتما به خاطر دارید که در جریان اعتراضات به کم آبی خوزستان عکسی منتشر شد که نشان می داد زنی در حال نوشیدن آب از چاه است، متاسفانه مردم به آب آشامیدنی چاه برگشته اند، اکثر کسانی که گفته اند این عکس دروغ است. اتهامات در آن زمان، اما بعداً برای همه مشخص شد که عکس مربوط به چند دهه پیش است و زن فاقد وضوح ذهنی است، اما این زمانی بود که بحران اعتراضی در خوزستان تا حد زیادی فروکش کرده بود. این مثال نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی مانند بنزین روی آتش درگیری ها عمل می کند و منجر به تشدید آنها می شود.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

در نمونه‌ای جدیدتر، می‌توانید به تحولات اخیر عراق، انتشار اخباری مانند کشتار ایرانی‌ها در درگیری‌های تازه در منطقه سبز بغداد یا انتشار اظهاراتی کذب منتسب به آیت‌الله سیستانی مبنی بر دامن زدن بیشتر به احساسات مردم نگاه کنید. و گنجاندن آنها در حادثه‌ای که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، نه تنها باعث جلب توجه و افزایش ورودی صفحات نشریات و کانال‌های تلگرامی می‌شود، بلکه باعث افزایش بدبینی و خصومت بین ناظران می‌شود. برندگان این تقسیم بندی، جدا از کسانی که منافع مالی دارند، کسانی هستند که منافع سیاسی خود را در خصومت و بدبینی فزاینده دنبال می کنند.

اخبار جعلی یک ابزار مدرن شستشوی مغزی است

تصویر: گذرنامه ایرانی در عراق پیدا شد

مردم می توانند اخبار جعلی را با اهداف خاص و تشدید درگیری های داخلی بین گروه های مختلف مردم منتشر کنند. اخبار جعلی با انگیزه سیاسی از منابع مختلفی منتشر شد: دولت های خارجی، مانند آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه، عوامل سیاسی آمریکایی که به طور غیرقانونی از داده های فیس بوک برای متقاعد کردن کاربران رسانه های اجتماعی برای رای دادن استفاده کردند، و گروه های با انگیزه سیاسی، مانند آلت-راست، alt. – چپ، نظریه پردازان توطئه از جمله کسانی هستند که اخبار جعلی را منتشر می کنند و به سرعت پاداش خود را می گیرند.

شاید نمونه بدی از نحوه عملکرد شرکت‌هایی که به دولت‌ها برای انتشار اخبار جعلی توصیه می‌کنند، نباشد، کمبریج آنالیتیکا شرکتی بود که در استفاده از داده‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد پروفایل‌های روان‌شناختی کاربران در کشورهای مختلف تخصص داشت. این شرکت اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک را بدون اطلاع یا رضایت آنها جمع آوری کرده بود و با این داده ها – به ویژه “لایک” آنها – می توانست ترجیحات سیاسی افراد را پیش بینی کند. در طول مبارزات انتخاباتی که دونالد ترامپ برنده شد، عوامل کمپین سیاسی او، با هماهنگی استیو بنن، استراتژیست ارشد کمپین، از داده های شرکت برای تبلیغات سیاسی هدفمند در فیس بوک، عمدتاً به منظور بی اعتبار کردن کمپین ریاست جمهوری استفاده کردند. هیلاری کلینتون متمرکز بود. پیام‌های تبلیغاتی که با استفاده از این اطلاعات منتشر می‌شد، اغلب تحریک‌آمیز، احساسی، گاهی خشونت‌آمیز و همه نادرست بودند!

انتشار اخبار جعلی با حمایت دولت ها؟ بله و خیر!

این تنها ایران، آمریکا یا فرانسه نیست که درگیر مشکل اخبار جعلی هستند، تمام دنیا درگیر رقابت سیاسی و تجاری هستند و بنابراین اخبار جعلی مشکل همه مردم و سیاستمداران جهان است. در جریان درگیری های میانمار، یکی از مواردی که باعث درگیری سربازان ارتش میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا شد، انتشار تصاویری بود که نشان می داد مردم روهینگیا سربازان ارتش را به آتش کشیدند که در نتیجه عده ای به ارتش پیوستند. در خانه های سوخته و زندگی مردم روهینگیا همراه بود. بعدها مشخص شد که این تصاویر توسط ارتش میانمار برای توجیه حمله به مسلمانان روهینگیا ساخته و منتشر شده است.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت چین یک ارتش سایبری دو میلیون نفری دارد که به ازای هر توییت و پست شبکه های اجتماعی 50 سنت دستمزد دریافت می کنند، یا اینکه ترکیه ارتش سایبری دارد که جدایی طلبی را در کشورهای دیگر ترویج و تشویق می کند با 200 لیر در ماه. سایبر مگس ها نام گروهی است که مخالفان حکومت پادشاهی عربستان سعودی را با دروغ، نفرین و اتهام در فضای مجازی متهم می کنند. سیاستمدارانی هم هستند که گهگاه برای خود ارتش های سایبری ایجاد می کنند تا در آستانه انتخابات یا درگیری های سیاسی افکار عمومی را کنترل یا منحرف کنند.

اما چرا این همه برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی سرمایه گذاری می کنند؟ خیلی دور از ذهن به نظر نمی رسد که بگوییم مردم کلمه ای را که از چند نفر، چندین حساب کاربری یا چندین سایت مختلف می شنوند راحت تر از کلمه ای که فقط از یک نفر می شنوند می پذیرند. بنابراین داشتن ارتش سایبری برای اهداف سیاسی دور از ذهن نیست، در واقع انتشار اخبار جعلی یکی از ابزارهایی است که می‌توان با استفاده از آن مردم را نسبت به عملکرد افراد یا گروه‌ها متقاعد کرد و آنها را به سمت یک کار یا کار تشویق کرد. vote.Kurd، علاوه بر این، توزیع ویروسی محتوا، یعنی توزیع آنقدر گسترده که نمی توانید از آن دور شوید و به چیز دیگری فکر کنید، یک استراتژی موثر برای کنترل افکار است.

موارد فوق نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی می تواند درگیری ها را تشدید کند و گفتگوها در مورد مسائل اجتماعی را خفه کند. نظریه پردازان توطئه با انگیزه های مختلف سیاسی عمدتاً در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خود برای تشدید درگیری های ملی دروغ منتشر می کنند. دولت ها با انتشار پست های جعلی در شبکه های اجتماعی سعی می کنند شهروندان را راضی نگه دارند و توجه آنها را از موضوعات مهم اجتماعی منحرف کنند. مهم نتیجه همه این کمپین های اخبار جعلی است، در نهایت کمپین های اخبار جعلی منجر به سرخوردگی مردم از مشارکت سیاسی در اداره زندگی و جامعه می شود و دست قدرت را بیشتر کوتاه می کند. اخبار جعلی منبع پول برای ناشران و منبع قدرت برای کسانی است که آن را اداره می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا