عمومی

آیا سفیدی موها قابل برگشت است؟

به دلیل از بین رفتن ملانین ، که نوعی رنگدانه است ، موهای شما خاکستری یا سفید می شود. هرچه ملانین کمتر باشد ، رنگ مو شما سبک تر خواهد بود. موهای خاکستری حداقل ملانین دارند ، در حالی که موهای سفید فاقد ملانین هستند.

به گزارش باراناخبر ، عصر ایران وی نوشت: “با افزایش سن ، طبیعی است که ملانین در موها کوچک شود.” در حقیقت تخمین زده می شود که افراد 30 درصد بیشتر از موهای خاکستری بعد از 30 سالگی و با گذشت هر دهه عبور می کنند. برخی از افراد به دلیل شرایط سلامتی و ژنتیکی سریعتر موهای خاکستری و سفید را تجربه می کنند.

اطلاعات زیادی در مورد ترمیم رنگ طبیعی مو پس از خاکستری یا سفید شدن وجود دارد.

در حالی که عدم وجود برخی مواد مغذی و بیماریهای خاص می تواند باعث رنگ آمیزی زودرس موها شود ، بازگرداندن رنگ طبیعی مو در مواردی که ناشی از ژنتیک یا به دلیل پیری است غیرممکن است.

اگر به دنبال کم کردن موهای خاکستری خود هستید ، تغییر در رژیم غذایی می تواند مؤثر باشد ، اما تنها در مواردی که کمبودهای غذایی عامل اصلی بروز این بیماری باشد.

چرا در مواردی که ژنتیک درگیر است ، نمی توان رنگ طبیعی مو را ترمیم کرد؟

مو به طور طبیعی سفید است ، و ملانین مسئولیت رنگ آن پس از تولد است که بر اساس ژنتیک است.

از دست دادن ملانین در مو ، به ویژه پس از سن 30 سالگی ، به طور طبیعی رخ می دهد. میزان دقیق ریزش موی طبیعی تا حد زیادی به ژن های شما بستگی دارد. اگر والدین شما رنگ موهای زودرس را تجربه کرده اند ، به احتمال زیاد شما شرایط مشابهی را تجربه خواهید کرد.

با وجود ادعاها و محصولاتی که در بازار وجود دارد ، اگر رنگ مو ژنتیکی باشد ، امکان بهبودی وجود ندارد.

هنگامی که غدد مو ملانین را از دست می دهد ، خود قادر به تولید آن نیستند. با کاهش تولید ملانین ، موهای شما خاکستری می شود و سپس وقتی تولید ملانین کاملاً متوقف شود ، موهای شما سفید می شود.

چه زمانی امکان بازگرداندن رنگ مو وجود دارد؟

سفید کردن زودرس مو (قبل از دهه دوم و سوم زندگی) معمولاً به ارث می رسد. با این حال ، این امکان وجود دارد که برخی کمبودهای غذایی و بیماریهای زمینه ای آن را ایجاد کرده اند. در مورد گزینه های زیر با پزشک خود صحبت کنید.

کمبودهای تغذیه ای

اگر رژیم غذایی متعادل دارید ، سفید کردن موهای شما ممکن است هیچ ارتباطی با کمبودهای غذایی نداشته باشد.

اما اگر رژیم غذایی شما مواد مغذی خاصی نداشته باشد ، این شرایط می تواند بر تولید ملانین در فولیکول های مو تأثیر بگذارد. کمبود ویتامین B12 در کنار فولات ، مس و آهن یکی از شایع ترین دلایل سفید کننده مو است.

مکمل های غذایی می توانند به بهبود برخی از این نواقص کمک کنند و ممکن است بعد از گذشت چند هفته شاهد بازگشت رنگ موهای خود باشید. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. آزمایش خون می تواند به شما نشان دهد که آیا کمبود مواد مغذی را دارید یا خیر.

مصرف مکمل در ترمیم رنگ طبیعی موهای شما مؤثر نخواهد بود مگر اینکه دچار کمبود تغذیه ای باشید.

بیماریهای پیش زمینه

سفید کردن زودرس رنگ مو می تواند با شرایط بهداشتی خاصی همراه باشد ، از جمله:

– ریتم یا ویتیلیگو

– بیماری تیرویید

– زمینه های منطقه طاس یا آلوپسی

نوسانات هورمونی نیز می تواند در سفید کردن موها نقش داشته باشد. از لحاظ تئوریک ، مدیریت این شرایط می تواند به بازگرداندن ملانین و رنگ طبیعی مو به مرور زمان کمک کند.

تصورات غلط در مورد بازیابی رنگ مو

رنگ موهای خاکستری فرایندی طبیعی است که در اثر پیری ، عوامل ژنتیکی ، کمبودهای تغذیه ای و بیماری ها تحت تأثیر قرار می گیرد. با این وجود ادعاهایی در مورد داروهای طبیعی و محصولاتی برای ترمیم رنگ طبیعی مو پس از سفید شدن وجود دارد.

مکمل های رنگ مو

با توجه به نقش برخی مواد مغذی در تولید ملانین ، برخی مواد افزودنی برای بهبود رنگ مو در بازار پس از سفید شدن وجود دارد. غذاهای رایج در این مکمل ها شامل بیوتین ، روی ، سلنیوم ، ویتامین B12 و ویتامین D3 است.

با این حال ، همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، اگر سفید کننده مو به دلیل کمبود مواد مغذی ایجاد شود ، مصرف این مکمل ها می تواند به بازگرداندن تولید ملانین و بازگرداندن رنگ طبیعی مو کمک کند ، و در موارد دیگر چنین نخواهد بود. مؤثر باشد

ماسک مو

انواع مختلفی از دستور العمل های دست ساز برای ماسک های مو برای ترمیم طبیعی رنگ مو وجود دارد. مواد اصلی موجود در این دستور العمل ها شامل روغن نارگیل ، آب لیمو و روغنهای اساسی است که همگی با هدف کاهش التهاب و افزایش مقدار آنتی اکسیدان ها در پوست سر هستند.

در حالی که استفاده از این ماسک های مو می تواند به نرم شدن و درخشندگی موها کمک کند ، اما بعید است که آنها باعث افزایش تولید ملانین شوند.

یك كدو حلوائی را پوست بگیرید ، آنرا رنده كرده و آب آن را بگیرید

استفاده از پوست سیب زمینی چیز دیگری است که برای بازیابی رنگ طبیعی مو توصیه شده توسط برخی افراد است. آنها معتقدند که نشاسته طبیعی موجود در پوست سیب زمینی می تواند به مرور زمان باعث تیره شدن رنگ مو شود.

این روش نه تنها فاقد پشتوانه علمی است ، بلکه به نظر نمی رسد با استفاده از این روش تأثیر خاصی نیز داشته باشد.

چگونه ظاهر رشته های مو خاکستری و سفید را به تعویق بیندازیم؟

به استثنای سوء تغذیه یا بیماری ، راهی برای اندازه مناسب برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود ندارد. با این حال ، برخی از درمان ها وجود دارد که می تواند برای کند کردن ظاهر موهای سفید در نظر گرفته شود ، از جمله:

مدیریت استرس به دلیل هورمونهای استرس می تواند در تولید ملانین در فولیکول های مو اختلال ایجاد کند.

ترک ترک سیگار دشوار است ، اما پزشک می تواند برنامه موثری را برای شما فراهم کند.

– وزن سالم خود را حفظ کنید

– کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلودگی

– با استفاده از کلاه و روسری از موهای خود در برابر آفتاب محافظت کنید

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا