عمومیکسب و کار برتر ایرانی

آشنایی با تجهیزات ایمنی راه و تجهیزات ترافیکی

كاركردن برروي دكلهاي مخابراتي از قبیل دکل خودایستا و یا دکل مهاری و چه دکل منوپل  يكي از پر مخاطره ترين فعاليتهاي کار در ارتفاع  محسوب مي شود و ضروري است با استفاده ي مناسب از تجهیزات ایمنی دکل های مخابراتی و  رعايت اصول ايمني كار در ارتفاع از بروز حوادث كه مي تواند غير قابل جبران باشد پيشگيري نمود. برای خرید دکل مهاری در تهران می توانید از سایت همپادکل مشاوره های لازم را بگیرید.

شاید بپرسید دکل مهاری چیست ؟  دکل های مهاری از مهمترین دکل های مورد استفاده در بسیاری از ساختمان ها می باشد که از مهمترین تجهیزات دکل مهاری می توان به مواردی از جمله سیم مهار، صفحه تعادل، انکر راد و گوشواره اشاره نمود. هر کدام از این تجهیزات دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و نبود یکی از آنها قطعا کارکرد دکل را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. در اين نوشتار سعي شده است به مهم ترين اصول ايمني دكلهاي مخابراتي كه بايستي از سوي دكلبندان مورد توجه قرار گيرد تا با آشنايي بيشتر فعالين اين حرفه و بازرسين ايمني دكلهاي مخابراتي گام موثري در جهت حفظ ايمني دكلبندان و  افزايش سطح آگاهي هاي عمومي برداشته شود .

مهم ترين اصول ايمني دكلهاي مخابراتي:

  • از زمان شروع تا پایان، نیاز به داشتن دونقطه اتصال ایمن است.
  • نقطه ایمن اول، هنگام بالا رفتن از دکل، خود سازه دکل و نردبان آن محسوب می¬شود و هنگام انجام کار مورد نظر روی دکل، توسط سیستم استقرار حین کار تأمین می¬شود و نقطه دوم با استفاده از سیستم حمایت و پشتیبان که در ذیل به معرفی ابزارهای لازم جهت سیستمهای عنوان شده پرداخته می شود.
  • ضروري است افرادي كه در مشاغل مرتبط با ارتفاع كار مي كنند از نظر سلامتي در شرايط مناسب بوده و از آمادگي جسماني بالايي برخوردار باشند.
  • براي انجام كار در ارتفاع ضروري است افراد آموزشهاي تخصصي اين حرفه را گذرانده باشند و ضمن كسب مهارت در مراحل صعود ، عمليات و فرود ، با اصول ايمني و نحوه امدادو نجات ويژه كار در ارتفاع آشنايي داشته باشند.

آشنايي با ۵ ابزار مهم از تجهیزات ایمنی دکل برای كار در ارتفاع در دكلهاي مخابراتي:

هارنس(Harness)

هارنس وسيله اي است كه لازمه ي كار(يا ورزش) در ارتفاع بوده و در دو نوع صنعتي و ورزشي موجود مي باشد و از طريق اتصال به طناب اصلي و پشتيبان امكان فعاليت در ارتفاع را فراهم مي كند.

  • هارنس استقرار حین کار و متوقف کننده سقوط (تمام بدن)

این نوع هارنس دارای حلقه جناقی و پشتی بوده که امکان استفاده از ابزار متوقف کننده سقوط را فراهم می کند.

  • تقسيم مناسب وزن در هنگام صعود و يا سقوط هاي ناگهاني
  • طراحی x شکل پشت این هارنس باعث تقسیم یکنواخت نیروی ناشی از سقوط در تمام قسمتهای بدن می شود(در صورت اتصال سیستم پشتیبان به حلقه پشتی)

کلاه ایمنی کار در ارتفاع(Helmet)

  • یک کلاه ایمنی خوب ، در عین راحتی و بدون ایجاد مزاحمت در حین کار، کاربر را در برابر ضربه و سقوط اجسام محافظت مي نماید.
  • از خصوصیات بارزی که کلاه های ایمنی کار در ارتفاع را متمایز می کند، بدون لبه بودن و بند چانه ای Y شکل آنهاست.
  • كلاه هاي ايمني استاندارد به راحتی قابل تنظیم و سازگار با سر مي باشند.

استانداردهای کلاه ایمنی کار در ارتفاع

  • EN397محافظت در برابر ضربه های مکانیکی
  • EN12492
  • EN12492تهویه
  • EN397حفاظت در مقابل برق گرفتگی
  • EN50365

EN937خطر گیر افتادن کاربر در صورت گیر کردن کلاه ایمنی به موانع-حفاظت در برابر ریزش گدازه های مذاب-حفاظت در مقابل تغییر شکل جانبی-امکان استفاده در دماهای پایین

گريلون (GRILON)

گريلون ابزاری است جهت استقرار ايمن حین کار روی سازه یا دکل.

  • امکان تنظیم آسان طول و فشار طناب میان دو نقطه تکیه گاه به‌وسیله بادامک ابزار
  • امکان استفاده به دو روش یکطرفه و دو طرفه

۱.وضعیت دو طرفه: در این روش دو سر لنیارد به نقاط اتصال جانبی قسمت  کمربند هارنس متصل شده و قسمت میانی لنیارد دور سازه تکیه داده   می شود.

۲.وضعیت یکطرفه : به واقع در  این روش از این ابزار به عنوان ابزار فرود استفاده می شود که جزو کاربرد تخصصی آن نیست و بهتر است که از هر ابزاری برای موارد طراحی شده خود استفاده نمود.

استاندارد GRILON

CE EN 358

آساپ ASAP(As Soon As Possible)-Absorbica

برای تأمین سیستم حمایت و پشتیبان می توان از دو نوع ابزار به‌صورت مجزا یا ترکیبی استفاده نمود که برای ایمنی کار در دکلهای مخابراتی  از نوع ترکیبی بهتر است استفاده شود. یعنی برای صعود و فرود از دکل از ASAP و برای استقرار و حرکت روی قسمتهای مختلف دکل از Y MGO

  • ابزار متوقف کننده سقوط متحرک به همراه جاذب انرژی. این ابزار عملکردی شبیه کمربند ایمنی خودرو دارد و با وارد شدن شوک به آن روی طناب پشتیبان(life line) قفل می شود.
  • برای استفاده از این ابزار نیاز به نصب life Line (یک رشته سیم بوکسل که در امتداد ارتفاع دکل نصب می¬شود) روی دکل است.

ویژگیهای زیر اهمیت استفاده پرکاربرد این ابزار را نشان می دهد:

توقف سقوط، لغزش و فرود خارج از کنترل

قابل استفاده روی طنابهای عمودی یا زاویه¬دار

در صورت گرفته شدن با دست حین سقوط نیز روی طناب قفل می¬شود

حرکت آزادانه ابزار به بالا و پایین روی طناب بدون دخالت کاربر

امکان نصب و جدا کردن آسان ابزار به خصوص نوع ASAP LOCK

استاندارد نصب و راه اندازی دکل مهاری

نصب دکل مهاری از جمله کارهای دقیق و بسیار حساسی است که چنانچه به درستی و مهارت انجام نگیرد ممکن است واژگون شده و خدایی نکرده با سرنگونی دکل مهاری، تلفات جانی به بار آید. البته رعایت استانداردهای نصب دکل های مهاری نمی تواند مانع از بازدید های شش ماهه دکل های مهاری شود و می بایست در دوره های شش ماهه بعد از نصاب دکل مهاری، هر نمونه از این دکل های مهاری از نظر زنگ زدگی، ایجاد ترک در قسمتی از دکل و همچنین خوردگی و هر عیب دیگری در دکل مورد بررسی قرار بگیرد.

انتخاب محل نصب دکل های مهاری

برای نصب این دکل های مخابراتی لازم است تا در ابتدا محل مناسبی که وسعت کافی برای نصب دکل را دارد انتخاب شود. معمولا به منظور ارتفاع دادن به دکل های مهاری، پشت بام ها بهترین گزینه می باشند اما نسبت به نصب و راه اندازی دکل مهاری بر روی زمین باید استانداردهای  بیشتری را رعایت کنید زیرا دکل مهاری بر روی پشت بام بیشتر در معرض لرزش و یا نیروهای وارد شده توسط وزش باد قرار می گیرد.

معرفی تجهیزات ترافیکی

تجهیزات ترافیکی به عنوان پرکاربردترین و مهمترین محصولات در جهت حفظ امنیت و ایمنی خودروها و سرنشینان و رعایت مقررات و مدیریت ترافیک محسوب می شوند. با توجه به تنوع بسیاری که تجهیزات ترافیکی دارند جهت آشنایی و نحوه کاربرد هر کدام باید اطلاعات کافی از آن ها داشته باشید. برای نصب دکل 6 متری دوربین باید راه توسط تجهیزات ایمنی بسته و ایمن شود تا کارشناسان بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند. امروزه از مهمترین تجهیزات ترافیکی می توان به کله قندی، استوانه ترافیکی، تابلوهای هشدار دهنده، نیوجرسی، راهبند، بشکه ترافیکی، آینه های ترافیکی، سرعت گیرها و… اشاره کرد. استفاده کردن از هر کدام از این تجهیزات ترافیکی در شرایط خاص می ‌تواند موجب رفع نیازهای شما جهت کنترل عبور و مرور شود.

کاربرد تجهیزات ترافیکی

همانگونه که می دانید در بسیاری از مکان ‌ها مانند ورودی و خروجی خیابان ها، انتها و ابتدای کوچه و معابر پیاده بزرگراه ها و جاده های اصلی می ‌توان به وفور از تجهیزات ترافیکی استفاده نمود. استفاده مناسب و بجا از این تجهیزات می‌تواند علاوه بر کاهش تصادفات، موجب جلوگیری از ایجاد ترافیک و صدمه زدن به افراد شوند.

اهمیت استفاده از تجهیزات ترافیکی

همانگونه که بیان کردیم به منظور کاهش تصادفات احتمالی، جلوگیری از آسیب ها و حفظ امنیت عابران پیاده از تجهیزات ترافیکی استفاده می شود. با توجه به اینکه در جاده ها و کلان شهرها کنترل ترافیک امری ضروری محسوب می شود، می ‌توان به اهمیت استفاده از این تجهیزات پی برد. علاوه بر این امروزه در زیباسازی فضای شهری در کنار حفظ امنیت، از تجهیزات ترافیکی استفاده می شود. شهروندان با توجه به این علائم می توانند شرایط موجود در مسیر را مد نظر قرار داده و با جلوگیری از حوادث در خیابان ها بتوانند ترافیک را کنترل نمایند. ما در اینجا با معرفی چند جز از این تجهیزات به شما اطلاعات کافی ارائه می دهیم.

کله قندی ترافیکی

در شرایط مختلف می ‌توان از کله قندی ها جهت کنترل ترافیک استفاده نمود. با این حال مهمترین کاربرد کله قندی به عنوان راهنمای ترافیکی می‌ تواند نشان ‌دهنده خطر در مسیر شما باشد. کله قندی به عنوان یک علامت هشدار دهنده معمولاً در جاده ‌ها و مسیرهایی که شرایط ویژه دارند، به کار برده می شود. امروزه کله قندی ها در انواع مختلفی مانند کله قندی ثابت و تاشو در دسترس شما قرار دارند. استفاده از متریال مناسب در ساخت کله قندی موجب می ‌شود که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشند

استوانه ترافیکی

استوانه ترافیکی نیز مانند کله قندی در شرایط مختلف و برای کنترل تردد خودروها در خیابان ها استفاده می شود. امروزه استوانه ها با جنس های مختلف و با رنگ و ابعاد گوناگون در ایمن سازی معابر استفاده می شوند. علاوه بر استفاده در مکان ‌هایی مانند پاساژ، فرودگاه، بیمارستان و مکان های پر رفت و آمد، می توان از استوانه های ترافیکی در پیاده روها نیز استفاده نمود. معمولاً برای کنترل ورود و خروج در پارکینگ نیز از استوانه ایمنی ترافیکی استفاده می شود.

بشکه های ترافیکی

برای اعلام هشدار به رانندگان در محدوده خاص، از تجهیزات مختلف استفاده می ‌شود. در کنار نیوجرسی ترافیکی، می ‌توان به استفاده از بشکه ترافیکی نیز اشاره نمود. بشکه های ترافیکی به گونه ای ساخته می شوند که در صورت برخورد خودرو با آن ها هیچگونه خسارت و آسیبی به خودروی مد نظر وارد نشود. مهمترین کاربرد استفاده از بشکه ترافیکی می ‌تواند به عنوان علامت استاندارد جهت جلوگیری از ورود خودروها به مکان و حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات باشد.

راهبند ها

اگر بخواهید از یک جز از تجهیزات ترافیکی جهت جلوگیری از ورود و خروج به مکان های خاص استفاده نمایید می توانید انواع راهبند ها را به کار ببرید. معمولاً برای ایمنی پارکینگ و سیستم مدیریت آن، استفاده از راهبند به شکل الکتریکی گزینه ای کاربردی محسوب می شود. راهبندها با استفاده از آنتن برد بلند به خوبی می ‌توانند موجب جلوگیری از ورود و خروج به پارکینگ و سایر مکان ها شوند. استفاده از راهبند به بهترین شکل می تواند موجب کنترل تردد هوشمند در شرایط مختلف و مکان های گوناگون شود.

دکمه بازگشت به بالا