اقتصادی

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه عرضه 100 هزار تن برنج ذخیره اولیه کشور برای تنظیم قیمت برنج در بازار در زمان ممنوعیت فصلی واردات برنج است ، رکود بازار داخلی برنج را تشدید می کند. و تهیه برنج توسط برنج کاران زیر هزینه اقدامی برای تنظیم بازار برنج ، کاهش زمان ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه بود.

به گزارش باراناخبر ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اخیراً از آغاز توزیع 100000 تن برنج تایلندی ، هندی و پاکستانی در سطح فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی های مصرف کننده و اتحادیه ها خبر داد.

عباس توکلی ، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ، معتقد است تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف کنندگان است ، بلکه با این کار آنها ریشه های بخش خصوصی فعال در این زمینه را برداشته اند. تجارت برنج..

وی با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه 100 هزار تن برنج که به عنوان ذخیره اولیه برای تنظیم بازار وارد شده است ، گفت: این واردات برای حفظ مراقبت و حفظ امنیت غذایی کشور وارد می شود و هیچ اشاره ای به استفاده از این محصول برای تنظیم بازار نشده است.

مصرف 100000 تن در سه هفته!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی 100 هزار تن برنج در کشور به مدت دو تا سه هفته مصرف می شود ، تصریح کرد: آیا بدنبال هستید؟

وی همچنین با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات فصلی به دلیل حمایت از تولید برنج داخلی وضع شد ، اظهار داشت: وارد بازار شده و سپس وارد کنید ، این مشکل را می توان از راه های دیگری که هیچ اثر منفی در کشور ندارد برطرف کرد.

وی در مورد راهکارهای عملی برای تنظیم بازار برنج گفت: یکی از این اقدامات کاهش زمان ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه است.

تشدید رکود در بازار داخلی

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر تفاوت قیمت برنج وارداتی با برنج داخلی پرمحصول 4000 تا 5000 دلار است ، توضیح داد: و تقاضا برای این نوع برنج کاهش یافته و نتیجه آن تشدید رکود بازار برنج داخلی.

به گفته وی ، در چنین شرایطی این انتظار در بازار وجود دارد که قیمت برنج تولید داخل کاهش یابد ، این بدان معناست که عرضه برنج توسط کشاورزان همکار زیر هزینه است و در چنین شرایطی ، هدف اصلی ممنوعیت واردات فصل ، که از تولید داخلی حمایت می کند ، زیر سوال می رود.

توکلی با بیان اینکه ورود یک شرکت تجاری دولتی به عرضه برنج در دوران ممنوعیت واردات باعث ایجاد رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی می شود ، افزود: این اقدام تنها منجر به تخریب بازار داخلی و تحریک قیمت ها در بازارهای جهانی می شود. همچنین ، توزیع این مقدار برنج با قیمتی ارزان تر از هزینه واردات ، آسیب بزرگی به بخش خصوصی وارد می کند که برخلاف سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اصول اساسی بازار است.

وی با بیان اینکه خطای ستاد تنظیم بازار تنها به عرضه پیش سهام در بازار محدود نمی شود ، تصریح کرد: برای جایگزینی آن چیزی که به عنوان پیش سهام وارد بازار شده است ، باید واردات مجدد انجام شود و چون ما در زمان واردات هستند ، واردات به محض پایان دوره ممنوعیت وارد بازارهای جهانی می شود و با تحریک قیمت ها قیمت ها را افزایش می دهد و در نهایت معامله گران کشورمان مجبور می شوند برنج را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران تاکید کرد که انتظار می رود با تغییر دولت و مدیران جدید دولت ، برنامه ها ، اهداف و سیاست های رئیس جمهور منتخب را دنبال کند. آنها در مورد همکاری در کشور صحبت کردند و انتظار نمی رفت که پس از تغییر دولت ، اولین تصمیمات ستاد تنظیم بازار برخلاف سیاست های اعلام شده باشد و منجر به نابودی بخش خصوصی شود.

توکلی گفت که به مدیران ارشد تیم اقتصادی دولت توصیه کرد از سیاست های غلطی که دولت قبلی برای تنظیم بازار اتخاذ کرده بود اجتناب کنند ، زیرا نتیجه اشتباه آن سیاست های اشتباه امروزه کاملاً قابل مشاهده است. این یک اشتباه بزرگ است و اگرچه می تواند جو روانی بازار را برای چند روز کنترل کند ، اما پیامدهای منفی آن در ماه های پایانی سال بر بازار تأثیر می گذارد و مداخله دولت در بازار برنج شرایط را پیچیده تر می کند.

وی با اشاره به نامه ای که انجمن واردکنندگان برنج به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده است ، خاطرنشان کرد: در این نامه شرایط را توضیح داده و اعلام کردیم که انجمن واردکنندگان برنج ایران آماده استفاده از ظرفیت اعضای آن. “واردکنندگان برنج مکانی برای ورود و عرضه برنج مورد نیاز کشور با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستند.

شایان ذکر است که اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای آگوست شروع شده و تا نوامبر ادامه دارد. با این حال ، در این مدت ، به دلیل کاهش ذخایر برنج و کاهش 69 درصدی واردات در سال جاری و اهمیت تنظیم بازار ، تصمیم گرفته شد که ممنوعیت فصلی اعمال شود ، اما برای برنج قبل از 31 آگوست یا تاریخ ورود به گمرک و بنادر ثبت شده برای ترخیص در صورت داشتن ثبت سفارش. با این حال ، قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی حامل برنج از کشورهای مبدا خود به سمت بنادر ایران حرکت کرده بودند و اگرچه برخی از آنها تا 22 ژوئیه وارد ایران شده بودند ، اما رسید و تاریخ ورود به انبار پس از آن تاریخ اعلام شد. صاحبان کالا درخواست کردند که محموله ها از گمرک ترخیص شوند ، اما در هر صورت با وجود مکاتبات بین دستگاههای ذیربط از جمله گمرک ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ، هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است. در مورد اختصاص برنج وارداتی به بنادر.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا