عمومیکسب و کار برتر ایرانی

مشکل کپی رایت موزیک های اینستاگرام

آیا شما هم جزو افرادی هستید که با مشکل کپی رایت موزیک در اینستاگرام مواجه اید؟ یا به عبارتی ساده‌تر، برخی از پستها یا استوریهایتان پس از بارگذاری حذف می‌شوند؟ قانون کپی رایت یا به فارسی حق نشر (حق تکثیر، حق نسخه‌برداری) از حقوق ناشر، تولید کننده، خواننده و … حمایت میکند. اما این قانون گاهی برایمان دردسرساز می‌شود. اگر شما هم درگیر پنین مشکلاتی با اینستاگرام هستید، با ما در سایت مای ممبر به آدرس اینترنتی https://mymember.shop/خرید-لایک-اینستاگرام همراه شوید تا کپی رایت موسیقی در اینستاگرام و روشهای حل آن همراه باشید.

حل مشکل قانون کپی رایت اینستاگرام

اینستاگرام هم اکنون یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا است. اخیرا، قانون کپی رایت اینستاگرام محدودیت‌های بسیار سختی را ایجاد کرده که بسیاری از کاربران از آن شاکی‌اند. کاربران این شبکه اجتماعی مخصوصا نویسنده‌ها، عکاس‌ها و افرادی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند، همواره این دغدغه را دارند که آثار تولیدی آنها بدون رعایت قانون کپی رایت در جایی دیگر و به دست اشخاصی دیگر برای اهداف گوناگونی استفاده می‌شوند.

به همین دلیل این دسته از افراد معمولاً کارهای عالی و خاص خود را در اینستاگرام منتشر نمی‌کنند. این نرم افزار با استفاده از قانون کپی رایت اینستاگرام، کمک شایانی به این فضا کرده است. اما، این قوانین فقط در زمینه کپی رایت موسیقی هستند. این قانون در سال 2017 در زمینه موسیقی وضع شد و قدم بزرگی برای بهبود این فضا برای کاربران در زمینه موسیقی برداشت. در پادکست بالا به آموزش راهکارهای رفع حق کپی رایت موزیک در اینستاگرام پرداخته‌ایم.

راه‌حل‌های رفع مشکل کپی رایت در اینستاگرام

راه‌های مختلفی برای رفع مشکل کپی رایت موسیقی در اینستاگرام وجود دارد. اما نمیتوان صد در صد گفت که این روش‌ها جوابگو هستند. زیرا قوانین کپی رایت ممکن است هر لحظه تغییر کند. با روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند، احتمال حذف پست خود را به حداقل برسانید.

ذکر نام صاحب اثر و منبع تهیه آن

شما زمانی که از اثر شخص دیگری استفاده می‌کنید، اینستاگرام آن را شناسایی و حذف می‌کند. به همین دلیل اولین قدم برای رعایت قانون کپی رایت اینستاگرام، ذکر نام صاحب اثر و منبع دانلود آن است. شما با انجام این امر از نظر فرهنگی کار پسندیده ای را در اینستاگرام رواج داده‌اید. البته گاهی نیز با ذکر نام صاحب اثر باز هم پست شما حذف می‌شود که باید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره

خطایی که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، زمانی رخ میدهد که شما پست با یک آهنگی داخل اینستاگرام بارگذاری می‌کنید. این پیام، اخطاری توسط اینستاگرام بوده که به شما می‌گوید حق انتشار آهنگ داخل ویدئو را ندارید. در این صفحه اگر شما به تصمیم اینستاگرام برای حذف ویدیو اعتراض دارید، می‌توانید دوباره درخواست تجدید نظر بفرستید. پس از بررسی ویدئو، پست شما دوباره بارگذاری می‌شود.

اجازه از صاحب اثر

کار صحیح و اخلاقی این است که پیش از پست ویدیو با موسیقی های خاص، از صاحب اثر آن از طریق ایمیل یا اینستاگرام کسب اجازه کنید. میتوانید با خواننده آهنگ تماس گرفته و از او بابت انتشار موزیکش اجازه بگیرید.

استفاده از موسیقی‌هایی بدون نیاز به قانون کپی رایت اینستاگرام

یکی دیگر از راه‌حل‌های آسانی که برای رفع مشکل کپی رایت موسیقی در اینستاگرام وجود دارد استفاده از موسیقی‌هایی است که شامل قانون کپی نیستند اما در مقابل نیز می‌‌توانند دست شما را در انتخاب موسیقی محدود و بسته نگه دارند. بجای انجام این کارها، موسیقی دیگری را برای ویدئو خود در نظر بگیرید که شامل قانون کپی رایت نباشد. زیرا این موسیقی‌ها را صاحب اثر به صورت رایگان در اختیار مخاطبین خود قرار میدهد.

ایجاد تغییرات در موسیقی

روش دیگر برای حل مشکل کپی رایت موسیقی در اینستاگرام این است که خودتان روی موسیقی تغییرات انجام دهید و با این کار رباتی را که ویدیوها را برای بررسی قانون کپی رایت چک می‌کند منحرف کنید. البته، این روش در همه موارد جواب نمی‌دهد اما امتحان آن خالی از لطف نیست.

اعتبار بخشی در کپشن

اگر محتوای شما حذف شد، با کپشنی معتبر نشان دهید که قصد نداشتید موسیقی را متعلق به خودتان کنید و اعتبار را به صاحبان آن داده اید. درخواست تجدید نظر در این مواقع می تواند مفید واقع شود.

همکاری با نوازندگان و هنرمندان کوچکتر‌

سعی کنید با نوازنده‌های محلی و هنرمندان کوچک‌تر صحبت کنید و ببینید که می‌توانید برای ایجاد موزیک سفارشی در ویدیوهای اینستاگرام با آنها همکاری کنید یا خیر. این کار نه تنها باعث ایجاد موسیقی با حق نشر میشود بلکه هم‌زمان از هنرمندان مستقل نیز حمایت می‌کنید. این یک برد برای همه است.

موسیقی‌هایی بدون حق کپی رایت

استفاده از موسیقی رایگان نیز راهکار بسیار خوبی است. بهتر است یک کتابخانه موسیقی مانند Hook Sounds پیدا کنید که بتوانید از موسیقیهای مختلف بهره مند شوید. در این صورت می‌توانید مشکل کپی رایت موسیقی در اینستاگرام را برطرف کنید.

چگونگی رفع مشکل کپی رایت موسیقی فیلم در اینستاگرام

علاوه بر موسیقی، یکی دیگر از محتواهایی که اینستاگرام به آن حساسیت زیادی نشان می‌دهد، انتشار فیلم است. از آنجایی که محتواهای ویدیویی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند، نباید آن را نادیده گرفت. بسیاری از کاربران به دنبال راهی برای رفع مشکل کپی رایت ویدیو در اینستاگرام هستند. میتوانید آهنگ روی فیلم را تغییر دهید. در یوتیوب، لیست آهنگ هایی وجود دارد که به نوعی بی نام و نشان هستند و دارای قانون کپی رایت نیستند.

موسیقی بدون کپی رایت برای اینستاگرام در ایران

نکته دیگری که وجود دارد این است که قانون کپی رایت اینستاگرام به طور کلی برای بهبود این فضا از نظر اخلاقیات و رعایت حقوق تولیدکننده در نظر گرفته شده. اما در کشور ما، قانونی به نام کپی رایت وجود نداشته و هم اکنون بسیاری از کاربران اینستاگرام با مشکل مواجه هستند.

بهترین روش تشخیص کپی رایت موسیقی اینستاگرام

برای حفظ قانون کپی رایت موسیقی، ویدئو و موارد دیگر در اینستاگرام از ربات‌ها و الگوریتم‌های خاصی استفاده میشود که کاملاً بصورت اتوماتیک قادر به تشخیص هستند. در کنار این موارد، امکان ریپورت یا گزارش کاربران نیز وجود دارد مخصوصاً اگر از موزیک خاصی در ویدیو، استوری یا پست خود استفاده کنید. با این کار سریعاً توسط اینستاگرام شناسایی و حذف می‌شوید و ایمیلی مانند تصویر زیر دریافت می‌کنید.

محدودیت موزیک در اینستاگرام

قانون کپی رایت اینستاگرام شامل موارد زیادی است که باعث محدودیت موزیک در اینستاگرام میشود. اکثر پلتفرم‌های اجتماعی بر این باورند که خالق اثر باید برای کار تولیدی خودش دستمزد دریافت کند. اینستاگرام امروزه ارتباط خوبی با حق چاپ و تکثیر موسیقی خوانندگان دارد. موسیقی‌های ضبط شده‌ای که اجرای زنده دارند برای انتشار مشکلی ندارند.

مثلا اگر در کنسرتی شرکت کنید و از آن کنسرت لایو، استوری، پست یا ویدیو در اینستاگرام خود منتشر کنید، اینستاگرام محدودیتی برای اینکار در نظر گرفته و ضبط ویدیو در کنسرت را مجاز میداند. شما امکان استفاده بیش از حد از آهنگ‌های ضبط شده را برای پخش زنده ندارید. اگر در اینستاگرام لایو پخش میکنید و آهنگ پشت سر هم پخش شود، ممکن است یک دفعه پخش شما پایان یابد زیرا اینگونه کلیپ‌ها باید کوتاه باشند.

کپی رایت چیست؟

کپی رایت در واقع یک حق است که باعث می‌شود تمامی مزایای یک اثر به صاحب اثر برسد و شخص دیگری نتواند بدون اجازه از این محتوا استفاده کند. کپی رایت شامل موارد زیر می‌شود:

  • کتاب
  • طراحی و نقاشی
  • تصاویر
  • موزیک
  • فیلم‌های سینمایی

کپی رایت به بیان بسیار ساده یعنی این که شما اجازه ندارید از آثار دیگران بدون اجازه‌ی آن‌ها استفاده کنید و تمام ارزش و اعتبار آن محتوا به خود شخص تولید کننده تعلق دارد. مثلا شما اجازه ندارید که از یک فیلم سینمایی یا موزیک ویدئو بدون اجازه‌ی صاحب اثر استفاده کنید.

صاحب کپی رایت چه کسی است؟

به طور کلی هر شخصی که یک اثر را تولید می‌کند صاحب آن اثر تلقی می‌شود و حق کپی رایت اثر هم به او تعلق می‌گیرد. مثلا زمانی که شما عکسی با گوشی خود به ثبت می‌رسانید، شما صاحب آن هستید و تنها شما حق استفاده از این عکس را دارید. البته کپی رایت می‌تواند کمی گیج کننده باشد؛ چرا که ممکن است مثلا شما یک ویدئو جذاب ۲ دقیقه‌ای از یک منظره‌ی زیبا در طبیعت ضبط کرده باشید و به این ترتیب شما صاحب این فیلم هستید، حال تصویر کنید که برای جذابیت بیشتر فیلم را در اختیار شخصی قرار می‌دهید تا آن را ادیت کند و افکت‌های زیبایی به آن بیفزاید.

خب در حال حاضر صاحب اثر کیست؟ شما یا شخصی که ویدئو را به شکل موجود ویرایش کرده است؟ خیلی قرار نیست به این مسائل در این مطلب بپردازیم؛ زیرا در کشور ما کپی رایت مانند سایر نقاط جهان وجود ندارد و رعایت هم نمی‌شود، پس خیلی نیازی نیست که دقیق از قوانین آن باخبر باشیم، تنها خوب است که بدانیم برای به اشتراک گذاری مطالب در بستر اینستاگرام چه مواردی را باید رعایت کنیم.

البته برای این که ذهنتان درگیر مسئله‌ی بالا نشود باید بگوییم که قبل از چنین کاری دو نفر باید با هم توافق کنند که اثر نهایی در اختیار چه کسی باشد و در واقع حق کپی رایت به کدامیک تعلق بگیرد (در خیلی از موارد کپی رایت با توافق طرفین انجام می‌شود)

دکمه بازگشت به بالا