ماجرای عجیب گم شدن در توچال تا سر درآوردن از ترکیه!

پس از چند روز عملیات امداد و نجات در توچال برای یافتن کوهنورد مفقود شده، مشخص شد که این فرد محل را ترک کرده است.

به گزارش باراناخبر، کوهنوردی چند روز پیش با انتشار عکس هایی از خود در فضای مجازی مدعی شد که در توچال گم شده و درخواست کمک کرده است. به همین دلیل تیم های امدادی برای آغاز عملیات جست و جو به محل اعزام شدند. پس از چند روز جست و جو، تعدادی از وسایل این فرد را پیدا کردند اما پس از بررسی و هماهنگی با مقام قضایی مشخص شد این فرد روز جمعه (21 آبان) از کشور خارج شده است.

روح الله امداد، مدیرعامل مجتمع توچال درباره این حادثه به باراناخبر گفت: کوهنوردان زیادی از دربند، درکه، کلکچال و سایر نقاط به بالای توچال یا ایستگاه پنجم ما می آیند و از تله کابین برای بازگشت به آنجا استفاده می کنند. در چند روز گذشته متوجه شدیم که چند نفر مفقود شده اند. خوشبختانه دو نفر از آنها توسط پرسنل مجتمع توچال در ایستگاه هفت نجات یافتند و با همکاری پرسنل و آتش نشانان موفق شدیم دو خانم را در پناهگاه بالا نجات دهیم اما یک نفر نیز مفقود و هلال احمر بودند. و آتش نشانان در تعقیب روزهای آخر بودند. برای این شخص هیچ خبری نبود تا اینکه روز قبل در یکی از دره های ایستگاه پنج، پشت قلعه، رد کوله پشتی و وسایلش را پیدا کردند. برخی مظنون شدند و پس از تعقیب از طریق مراجع قانونی اطلاع داده شد که وی به خارج از کشور رفته است.

وی افزود: این فرد تصاویری از خود در فضای مجازی منتشر کرده بود که حالش خوب نیست و جان خود را از دست می دهد اما پس از تعقیب و گریز متوجه شدند که صبح روز جمعه از کشور خارج شده و به مقصدی که فکر می کرد رفته است. حتی خانواده این فرد اظهار کرده اند که او هیچ اطلاعی ندارد. البته برخی می گویند ظاهرا خانواده او نیز از این قضیه مطلع بوده اند، اما هدف دقیق از این کار این بوده است که آیا می خواهد شناسنامه اش را حذف کنند یا خیر.

امداد در پاسخ به این سوال که آیا عملیات امداد و نجات برای یافتن این فرد چند روزی به طول انجامید، گفت: از روز دوشنبه که هفته گذشته بارندگی داشتیم کار شروع شده و حدود سه روز است که پیگیر هستند زیرا این منطقه نیز بسیار وسیع است و پناهگاهی که دره ها و ارتفاعات زیادی دارد و قدم به قدم آن را جست وجو کردند که آن را پیدا کردند. موبایلش هم خاموش بود و از آخرین نقاطی که ردیابی و جی پی اس قابل ردیابی بود شروع کرده بودند و بعد از چند روز ردیابی دیروز مطمئن شد که محل را ترک کرده است.

او درباره ارتفاعات این توچال می گوید: «وقتی دنبال شوهرم می گشتم هوا خیلی بد بود. بالاخره دوستان نجات واقعاً قربانی می شوند و جانشان در خطر است. کسانی که برای کوهنوردی می آیند به این نکته توجه داشته باشند که امدادگران فقط آموزش دیده اند، اما باید با همه خطرات مقابله کنند و گاهی در برف تا کمر بروند. جان آنها در خطر است و دائماً از آتش نشانی نیمه شب با ما تماس می گیرند و می گویند همکارانشان در حال مرگ هستند و از ما می خواهند که خط را برای حمل و نقل پاک کنیم. نیمه های شب کسی را نداریم و به سختی افراد خود را پیدا کردیم و آنها را از طناب کشیدیم تا در کابین سوار شوند. شب اگر برای خط ما اتفاقی بیفتد، حادثه دیگری رخ می دهد. صحبت از رستگاری به خصوص در هوای بد بسیار دشوار است.

امداد گفت: کسانی که در رشته کوهنوردی آموزش ندیده اند و تجهیزات لازم را ندارند دچار مشکل می شوند. فاصله ای بود. ساعت 6 بود که هوا تاریک شد. در این شرایط زمانی که مه و برف وجود دارد معمولا حوضچه ها پر است و احتمال تصادف بسیار زیاد است.

مدیر کل توچال در پاسخ به این سوال که آیا از این فرد شکایتی وجود ندارد، گفت: به نظر می رسد سازمان آتش نشانی و نجات و هیئت کوهنوردی استان تهران می خواهند شکایت کنند. شکایت نیز شرکت تله کابین توچال است و از طریق مراجع قانونی پیگیر هستیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا