ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا به دلیل گستردگی و غنای آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این به برکت علمای صادق و برجسته غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در آثار این معجزه کرده اند. در تمام اعصار.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید.

تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و اطراف ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با مقالاتی که در ایران نوشته ایم نیست.

یکی از دروس اجباری ما در زمینه فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی بود که در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خوزه تحصیل می کردم. معلم ما دکتر بود. دومینیک لوکور، یکی از دکارت های برجسته فرانسه که این درس را تدریس کرد. در روز اول کلاس او پرسید: “چرا دکارت با دیگر فیلسوفان فرانسوی قبل و بعد از او متفاوت است و آیا او واقعاً یک تافته است؟” در پرانتز بگویم که فرانسوی ها همیشه خود را عقل گرا معرفی کرده اند و این عقل گرایی را هم به دکارت نسبت می دهند.

با این سوال سکوت بر کلاس حاکم شد. برخی از دانشجویان پاسخی دادند که مورد قبول استاد قرار نگرفت. سپس خود معلم با پاسخ عجیب خود کلاس را از حالت تعلیق خارج کرد که برای من نیز تعجب آور بود. آن روزها مصادف با اولین روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی بود و رسانه های فرانسوی شب و روز اخبار جنگ و انقلاب ایران را به تفصیل پخش می کردند و درباره آنها به تفصیل بحث می کردند. معلم گفت: «اگر ریشه عناصر انقلاب ایران را جستجو کنید، به مذهب تشیع خواهید رسید که برخلاف دیگر مذاهب اسلامی، انقلابی است و همواره با پادشاهان و حاکمان درگیر بوده و آنها را به رسمیت نشناخته است. ابن سینا، فیلسوف بزرگ ایرانی که غرب قرون وسطی دانش و فلسفه او را مدیون اوست، نیز از همین مذهب انقلابی شیعه است. او به دلیل وابستگی به این مذهب انقلابی، همراه با حاکمان زمان خود به قدرت رسید و از شهری به روستای دیگر کوچ کرد».

وی ادامه داد: به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در شیوه زندگی خود تحت تأثیر جد ایرانی خود، بنیان فلسفی «دکارت» قرار گرفت. او که در من است، نتیجه می گیرد که متاثر از کار فلسفی ابن سینا در مورد مرد معلق، از جایی به جایی دیگر خانه امنی پیدا کند و در زیر سایه آن تحقیق کند، و نخاه در این رفتار می خواهد از آن الگو بگیرد. ابن سینا.»

سر کلاس خیلی خوشحال شدم که استاد اینقدر از ابن سینا تعریف کرد، اما متاسفم که ما ایرانی ها نتوانستیم نمونه ای از کار فرانسوی دکارت را برای ابن سینا بسازیم. این امر مرا بر آن داشت تا به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با نگاهی جدید به طرح تحقیقاتی آینده خود بیفتم.

من پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشتم و در حین تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف ، در م Instituteسسه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تحقیقاتی را درباره علمای اسلام در ایران دنبال می کردم. در این زمان ، دکتر مهدی گلشنی ریاست پژوهشکده را بر عهده داشت و من چند موضوع ویژه درباره خواجم و خواجه نصیر منتشر کردم. پس از آن پروژه ابن سینا را به عهده گرفتم و تا چاپ کتاب به دنبال مقالاتی از داخل و خارج ایران بودم. تا آن زمان، علمای بزرگ ابن سینا بیشتر به مسائل متافیزیکی و عرفان ابن سینا پرداخته بودند; اگر قرار بود در غرب جنبه های دیگری از ابن سینا مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی، موسیقی بررسی شود و با ارائه ترجمه هایی از این گونه آثار به ابن سینای معاصر در کشورم روی بیاورم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان برجسته و صاحب نظر در حوزه پژوهشی خود هستند که متاسفانه در زمان انتشار این کتاب دکتر ساسان سپنتا نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا ، نویسنده فرانسوی آنها گفتند که نمی توانند شاهد انتشار مقاله خود باشند.

آقای. یکی از مقالات خوب این کتاب متعلق به دکتر. گلشن و شاگردش دکتر. من همچنین دو مقاله درباره آثار نجومی ابن سینا ، یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی در زمینه منطق منوال از دیدگاه ابن سینا از منطق خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نیز نگاهی نو به مباحث منطقی ابن سینا دارد.

علت انتخاب تالیف کتاب درباره ابن سینا تنها شناخت ابن سینا نبود، بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی داشت. او به تنهایی یک مدل تمدن است ، از هر نظر که به آن نگاه کنید! مثلاً اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان شرق و غرب را مطالعه کنید، می بینید که برای پیشبرد اهداف علمی، گاهی مجبور بوده اند از برخی از خواسته های قلبی دست بردارند و از دستورات آن ها اطاعت کنند. پادشاهان یا فرمانروایان. ما بسیاری داریم که ذکر نام آنها را ضروری نمی دانم. برخی که فقط علم داشتند و از اخلاق و دین بی بهره بودند، به دلیل ارتباط با زندگی مادی و مال دنیا، علم خود را در خدمت دشمنان بشریت قرار دادند.

یکی دیگر از خصوصیات ابن سینا این بود که بسیاری از علوم زمان خود او را احاطه کرده بودند. امروزه به دلیل گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که بر خلاف گذشته، تنها در یک علم باید تخصص داشت و زندگی انسان برای تحصیل برخی از علوم برای محقق معاصر کافی نیست. اما حتی اینها نیز اغلب قادر به نوآوری و اکتشاف در همان حوزه تخصصی نیستند. من با برخی از این اساتید هم در دانشگاه صنعتی شریف و هم در دانشگاه های دیگر ملاقات کرده ام و متوجه شده ام که آنها نه تنها از موضوعات اساسی ادبیات ، دین ، ​​فلسفه و سیاست کشور خود غافل نیستند. آنها همچنین در زمینه تخصص خود بی سواد هستند. مثلا من استاد ریاضی را می شناسم که جبری است اما وارد بحث های هندسی نمی شود و برعکس اگر ابن سینا را مطالعه کنید از اطرافیانش در علوم مختلف متحیر می شوید!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علم این دانشگاه یادداشتی در خصوص لزوم توجه بیشتر به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان بزرگان علمی و فلسفی خود را به طور عام و ابن سینا را به طور خاص به درستی و شاید نمی شناسیم و همین عدم شناخت ما را از عرضه کالاهای ارزشمند خود در بازار جهانی باز داشته است. از طرف دیگر غربی ها در این زمینه از ما پیشی گرفته اند. ابن سینا به دلیل گستردگی و غنای آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این به برکت علمای صادق و برجسته غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در آثار این معجزه کرده اند. در تمام اعصار.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید. تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و اطراف ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با مقالاتی نیست که ما در ایران نوشته ایم. انگیزه اصلی من از تالیف این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این گونه مقالات بوده است و شما با بررسی مقالات این کتاب با من موافق خواهید بود.

23302

دکمه بازگشت به بالا