آنها کلینیک دارند و در زمینه آسیب های اجتماعی کار می کنند. آنها به اورژانس اجتماعی مراجعه کرده اند و معتقدند که این اورژانس محدودیت های زیادی دارد و در عین حال مجری قوی ندارد.
“من به ندرت به اورژانس اجتماعی مراجعه می کردم و چندین بار با آنها تماس می گرفتم تا به پرونده موردی که مربوط به چند سال قبل است مراجعه کنند. کیسم کودک آزاری بود. پدر یک بیماری روانی داشت و فرزندان خود را می زد. یادم می آید وقتی زنگ زدم آنها نمی توانند کاری انجام دهند زیرا اورژانس اجتماعی قدرت اجرایی ندارد. اورژانس اجتماعی آمد و با پدر بچه ها صحبت کرد و وقتی او رفت ، اوضاع بدتر شد. بدتر از قبل ، پدر شروع به بحث و مجادله کرد. من می دانم اورژانس اجتماعی مانند یک خط ترسناک است. “دفعه بعد که پدر بچه ها دوباره به کودک بدرفتاری کرد ، مادر بچه ها با من تماس گرفت و کاری از دستم برنمی آمد. “من به او گفتم با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید ، اما او گفت که قبلا تماس گرفته بود و هیچ تاثیری نداشت.”
– بچه ها چی شد؟
– هیچ چیزی. پدر هر روز فرزندان خود را اذیت می کرد تا جایی که حتی بچه ها در یافتن اعصاب خود دچار مشکل می شدند و موهایشان دسته دسته می ریخت. مادر بچه ها واقعاً می خواست همسرش را در یکی از این مراکز روانپزشکی رها کند ، اما او درخواست پول می کرد ، و او این همه پول نداشت.
سارا ، مرکز حفاظت از کودکان می گوید. او مددکار اجتماعی است و سالها در زمینه کاهش آسیب کار کرده است. وی گفت: “اورژانس اجتماعی ، مانند بسیاری از برنامه های دیگر ، به درستی تعریف نشده است.” مجری قوی وجود ندارد. “به عنوان مثال ، وقتی زنی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته است با 123 تماس بگیرد ، یک اورژانس اجتماعی چه تفاوتی می تواند در وضعیت او ایجاد کند؟”
کسانی که درمانگاه هایی برای کمک به کودکان کار یا کاهش آسیب های اجتماعی دارند معتقدند که وجود یک اورژانس اجتماعی در کشور ضروری است ، اما این اورژانس قدرت اجرایی کافی ندارد.
23 سال از عمر اورژانس اجتماعی در ایران می گذرد و یکی از اهداف این اورژانس کمک به کاهش آسیب ها و پرونده های حقوقی است ، اما آیا واقعاً فعالیت آن م effectiveثر بوده است؟
اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی از طریق مناقصه و قرارداد به بخش خصوصی واگذار می شود و به گفته مسئولان برخی از کلینیک های خصوصی ، همه نمی توانند از این امتیاز برخوردار شوند ، زیرا یکی از پروژه های به اصطلاح رفاهی “تپل” است. . تجربه کرده اند خیلی راضی نبوده و اعلام کرده اند که هزینه های این کار زیاد است و محاسبه مالیات و بیمه نیروی انسانی مقرون به صرفه نیست.
او می گوید: “او 123 کودک کار را جمع آوری می کند و در سال های اخیر مدعی شده است که با کودکان بد رفتار نمی کند و سرانجام آنها به مراکز غربالگری توزیع می شوند.” با این حال ، واضح است که اورژانس اجتماعی دارای بازو و قدرت اجرایی نیست و به همان اندازه م gatheringثر است که کودکان کار را جمع آوری کرده یا به خودروهای آنها در شهر نگاه می کند یا افراد بی سرپناه را به پناهگاه ها راهنمایی می کند ، اما هنگامی که یک زن مورد خشونت خانگی قرار می گیرد ، حتی اگر او با 123 تماس بگیرد “قوه قضائیه درگیر شده است”.
یکی دیگر که حدود 17 سال با کیسه خواب و کودکان آسیب دیده کار کرده است ، می گوید در دو سال گذشته 50 کودک کار به اورژانس اجتماعی اعزام شده اند و اورژانس به خوبی با او همکاری می کند. هر زمان که او با آنها تماس می گیرد ، سرانجام ظرف چهار ساعت به کلینیک او می آیند تا بچه ها را به دنیا بیاورند.
او دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است و معتقد است که فوریت های اجتماعی محدودیت های زیادی دارد. به عنوان مثال ، او نمی تواند کودک را بدون حکم دادگاه ببرد. همه می دانند که گرفتن حکم دادگاه زمان می برد ، در حالی که نام اورژانس مشخص است و مجروح باید در اسرع وقت از خطر نجات یابد. قاضی بدون شواهد تصمیم نمی گیرد ، او به سختی تصمیم می گیرد و یافتن قاضی وظیفه در تعطیلات دشوار است: برخی از کلانتری ها و 110 مأمور خود را توجیه نمی کنند و می گویند چرا باید کودکی از والدین خود جدا شود. حالا یکی دیگر کتک خورده است. بنابراین ، اورژانس اجتماعی اغلب برای دریافت حکم دادگاه باید مدت زیادی منتظر بماند و در نهایت ما نوزاد را از دست دادیم. کاستی های این موضوع باید برطرف شود. 123 ممکن است م providedثر باشد به شرطی که تحت حمایت قانون و همراهی قاضی باشد. به یاد دارم زمانی آگهی ای در تلویزیون پخش می شد که در صورت مشاهده سوء استفاده از بزرگسالان ، با 123 تماس بگیرید. واقعیت این است که همه اینها در تبلیغات تلویزیونی زیبا هستند. 123 برای سالمندان چه کاری می توانید انجام دهید؟ “یا در مورد خشونت خانگی چه می تواند بکند؟”
این فعال اجتماعی حضور اورژانس اجتماعی را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: “اورژانس اجتماعی محدودیت های زیادی دارد و قوانین ما ناقص است.” در واقع قوانین ما از کودک به درستی محافظت نمی کند. “
– بعد از تحویل بچه ها ، سرنوشت آنها را دنبال می کنید؟
– جو
آیا تا به حال بارها به کودک اورژانس اجتماعی داده اید؟
– جو
اینها برخی از نگرانی های فعالان اجتماعی است که با فوریت های اجتماعی برخورد کرده اند و معتقدند که محدودیت های موجود باید برداشته شود.
محدودیت های اورژانس اجتماعی کوچک نیست و کارکنان آن نیز از وضعیت کاری خود راضی نیستند. بسیاری از آنها کارکنان شرکت هستند و بدون بیمه یا قرارداد کاری کار می کنند و برخی از آنها چند ماه حقوق نمی گیرند. بسیاری از آنها از نظر مالی مشکل دارند و شرایط زندگی آنها روز به روز بدتر می شود. آنها هیچ کار اضافه کاری ندارند. مهمتر از همه ، آنها هیچ گونه امنیتی ندارند و در طول ماموریت بارها مورد حمله ، ضرب و شتم یا تهدید قرار گرفته اند. با این حال ، این افراد با عشق به کار خود ادامه می دهند.
به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ، بسیاری از پرسنل فعال در فوریت های اجتماعی در سازمان بهزیستی استخدام می شوند ، برخی از آنها مقامات و پیمانکاران هستند و برخی دیگر نیز با این سازمان قرارداد دارند. بنابراین ، برای سازماندهی این موضوع ، آنها مکاتباتی با سازمان امور اداری-استخدامی و شخص رئیس جمهور در دولت های نهم تا دوازدهم داشتند.
دکتر حبیب الله مسعودی فرید به باراناخبر گفت: ادامه کار ما در سالهای اخیر انجام شده است و سرانجام به این نتیجه رسیده ایم که برای انجام کارهای پایدار در فوریت های اجتماعی ، باید لایحه ای بنویسیم که به تصویب مجلس برسد. انجام شده و به وزارت رفاه ارجاع داده شده و در نهایت به کابینه ارسال شده و اکنون توسط کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است. به دلیل تغییر دولت ، لوایح مورد بررسی توسط وزارتخانه بررسی می شود ، و ما همچنین اظهار داشت که این موضوع برای ما حیاتی است ، بنابراین باید در کمیسیون اجتماعی تسهیل شود ، ادامه روند باید به مجلس ارسال شود و فوریت داده شود. یکی از مهمترین بندهای این پیش نویس قانون بحث ثبات نیروی کار نیروهای کار در این زمینه باید پایدار و با انگیزه باشند. اگر نتوانیم افرادی را که در این زمینه کار می کنند تثبیت کنیم ، دولت متضرر می شود زیرا در این زمینه دوره های آموزشی مختلفی برگزار می شود و افراد کم تجربه وارد این حوزه می شوند ، دوره ها را می بینند و تجربه کسب می کنند ، و اگر این شغل را رها کنند و به جاهای دیگر بروند ما در حال از دست دادن هستیم. “ما حتی در این لایحه اشاره کردیم که فعالان حوزه فوریت های اجتماعی را باید کاری سخت و مضر دانست زیرا آنها از کار و فشار روانی زیادی رنج می برند.”
وی توضیح می دهد: «اورژانس اجتماعی از سال 1378 برقرار بوده است و در آن زمان دکتر طباطبایی مدیر کل دفتر آسیب های رفاه اجتماعی بود و این ایده را مطرح کرد و سپس دوستان دیگر و خط 123 اضافه شد ، و ما توانستیم اولین راه حل قانونی را تصویب کنیم. “در سال 1392 ، تحت عنوان مقررات فوریت های اجتماعی. در این آیین نامه ، وظایف سازمان بهزیستی و سایر تجهیزات مورد بحث قرار گرفته است. یکی از موانع قانونی اورژانس اجتماعی ، ماده 80 برنامه ششم توسعه است که بر اساس آن سازمان بهزیستی باید تا پایان سال اول در شهرهای با بیش از 50 هزار نفر برنامه اورژانس اجتماعی ایجاد کند. ایجاد کردن. ما در حال حاضر در 360 شهر اورژانس اجتماعی داریم. قانون دیگری که به ما کمک کرد ، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است که در سال 2013 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. “این قوانین دارای آیین نامه هایی است که توسط وزارت رفاه تدوین و در نهایت به تصویب هیئت وزیران رسیده است.”
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: “بقیه مربوط به تدارکات فوریت های اجتماعی است که شامل خودروها تا بی سیم می شود.” ما در حال حاضر 460 خودرو داریم که از این تعداد 160 خودرو کرایه ای است. اورژانس اجتماعی ، به عنوان یکی از مهمترین شرایط اضطراری در کشور ، باید ناوگان حمل و نقل خود را به روز کند. موضوع دیگر ، آموزش نیروی کار است که برای آن برنامه مفصلی داریم. نکته دیگر نقش دستگاه های دیگر است. فوریت اجتماعی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. بهزیستی چندین سال است که به قاضی نامه می نویسد و حتی این کار فوراً انجام می شود. آنها حتی از یک قاضی یا دادستان تماس می گیرند و با نیروی انتظامی وارد عمل می شوند. لایحه فوریت های اجتماعی باید سریع بررسی شود و در اولویت قرار گیرد. ما انتظار داریم این لایحه تا پایان سال 1400 به تصویب برسد. این لایحه حدود 7 ماه در سازمان بهزیستی و حدود چهار ماه در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفت و حدود دو ماه به کابینه ارجاع شد. “در حال حاضر توسط کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.”
انتهای پیام