ارزیابی سفر رئیس مجلس به مسکو

در این راستا ، توجه به نکات زیر می تواند به قضاوت عادلانه درباره اهداف و دستاوردهای سفر منجر شود.

1- سفر آقای قالیباف به دعوت رسمی آقای ویشیسلاو والودین ، ​​رئیس دومای روسیه ، به منظور تقویت همکاری های پارلمانی در حمایت از روابط رسمی دو کشور برنامه ریزی شده بود. آقای قالیباف علاوه بر رئیس دوما با رئیس شورای فدراسیون روسیه (سنا) و دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد. این جلسات کاملاً مطابق با استانداردها و پروتکل های رسمی بود و در فضایی صمیمی و محترمانه برگزار شد. این گفتگوها همچنین طیف گسترده ای از موضوعات مورد علاقه در زمینه های روابط دو جانبه ، چندجانبه و تحولات منطقه ای و جهانی را شامل می شود. معمولاً سفر روسای پارلمان به عنوان نمایندگان مردم حمایت از روابط رسمی بین کشورها بود و در این بازدید ، حمایت پارلمان های دو کشور برای توسعه و تقویت روابط تهران و مسکو مشهود بود در این گفتگوها ، بر لزوم تدوین نقشه راهی که شایسته روابط راهبردی در زمینه های مختلف باشد ، تأکید شد. کمیسیون عالی مشترک پارلمان ایران و روسیه ، حضور دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در محل اقامت رئیس مجلس شورای اسلامی ، در مورد راه های گسترش همکاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و یک جلسه گروه و تجار ایرانی با آقای. قالیباف اراده هر دو طرف را نشان می دهد. این امر در مورد توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بود.

2- ارسال پیام مقام معظم رهبری آقای پوتین بر اهمیت این دیدار پارلمانی افزود و توجه ویژه رهبر را به روابط استراتژیک دو کشور نشان داد. به دلیل نیاز به اجرای پروتکل های ویروس کرونا و از نظر طرف ایرانی غیرقابل قبول ، پیام توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به آقای پوتین نمی رسد. آقای پوتین به عنوان فرستاده ویژه پوتین پیام را دریافت کرد و ساعتی بعد به هیئت ایرانی اطلاع داده شد که رئیس جمهور روسیه نامه را خوانده است. بنابراین ، عدم حضور آقایان قالیباف و آقای پوتین از اهمیت پیام مهم رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه وی به تقویت روابط بین دو کشور نمی کاهد. همچنین این امر معمول است که در زمینه روابط خارجی پیام هایی توسط نمایندگان آنها برای رهبران کشور ارسال می شود.

3- روابط ایران و روسیه در پنج قرن گذشته فراز و نشیب های بسیاری داشته است ، اما پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و تقویت تمایل کشورها برای همکاری منطقه ای و ضد تعصب ، روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اساس احترام منافع متقابل و ملی است. هر دو مکان ایجاد شده است. همکاری در زمینه های امنیتی و دفاعی و مبارزه با تروریسم ، به ویژه در سوریه ، عراق و افغانستان ، یکی از ابعاد این تعاملات است. توسعه همکاری های اقتصادی به دلیل اعمال تحریم های سرکوبگرانه علیه هر دو کشور ، اهمیت روابط دوجانبه را دوچندان کرده است. همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه در زمینه اقتصادی می تواند اقتصاد را تقویت کرده و فشار بر هر دو کشور را کاهش دهد. علاوه بر این ، چین و روسیه تاکنون در مجامع بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل علیه سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ایستاده و از ایران حمایت کرده اند. گسترش روابط ایران و روسیه نه تنها به نفع هر دو کشور است بلکه عامل مهمی در امنیت ، ثبات و توسعه مناطقی مانند غرب آسیا ، قفقاز و آسیای میانه است. در این میان قطعاً ادامه و توسعه همکاری های پارلمانی و تقویت روابط پارلمانی اساس روابط رسمی خواهد بود.

4- برخی از نویسندگان و رسانه ها در خارج از کشور تقویت روابط تهران و مسکو را برخلاف منافع غرب دانسته و هدف آنها قطع روابط به بهانه های مختلف از جمله پایان سفر رئیس جمهور به مسکو بوده است. چنین اظهارنظرهایی ارزش پاسخ دادن ندارد ، اما برخی از افراد جذاب که از همان خط در کشور پیروی می کنند. ، چین ، هند ، همسایگان. تقویت سیاست رو به شرق ایران اقدامی اصولی و منطقی است که در دستور کار قرار گرفته و می تواند موقعیت ایران را در روابط خارجی تقویت کند.

5- به طور کلی می توان گفت که سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو اقدامی سازنده و به موقع در دوره پس از ترامپ بود که پیام مهمی را به رهبر معظم انقلاب افزود. پیروی از توافقات این سفر ، روابط ایران و روسیه را تقویت می کند و نقاط ضعف آن ، به ویژه در بخش اطلاعات ، برای سفرهای آینده برطرف می شود و توسط برنامه ریزان در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های دیپلماتیک مورد بررسی قرار می گیرد.

در عین حال انتظار می رود که سفیر کشورمان در روسیه به عنوان فردی آگاه و نماینده رژیم ، در مصاحبه های خود ملت ایران و کارشناسان را در مورد واقعیات موضوع آگاه سازد و ابعاد و دستاوردهای مهم سفر را توضیح دهد.

دکمه بازگشت به بالا