هواپیمای جاسوسی عجیب سیا که از «پرنده سیاه» سریع تر است!

تینا مزدکی_در دهه ۱۹۵۰ سیا و نیروی هوایی آمریکا با اسکانک ورکس لاکهید مارتین و مهندس کلارنس کلی جانسون همکاری کردند تا طی پروژه ای موفق ترین هواپیماهای جاسوسی جهان را بسازند. سازمان سیا با جانسون قراردادی برای ساخت اولین هواپیمای جاسوسیU-۲ بست. جانسون این هواپیما را در کمتر از ۱۳ ماه طراحی کرد که این مدت زمان باورنکردنی بود.

آنها پروازهای هوایی از روی اتحاد جماهیر شوروی را در سال ۱۹۵۶ آغاز کردند و روس ها توانستند هواپیما را حتی در لبه فضا در ارتفاع ۸۰۰۰۰ فوتی ردیابی کنند. سیا نیروی هوایی و جانسون می دانستند که نیاز به هواپیمایی جایگزین دارند که بسیار سریع تر باشد و بتواند در برابر موشک ها از خود محافظت کند. بنابراین جانسون با نام رمز “Oxcart” کار بر روی A-۱۲ را آغاز کرد.

پروژه حساس و مخفیانه بود و این رمزنگاری نیز دو دلیل داشت دلیل اول این بود که فناوری پیشرفته لاکهید مارتین در حال توسعه بود و دوم نیز این بود که ایالات متحده مخفیانه موادی را برای ساخت این جت ها از داخل اتحاد جماهیر شوروی خریداری می کرد. بنابراین کار و آزمایش مستلزم محرمانه بودن بود.

 پس از پرواز با U-۲ و سپس A-۱۲ تیم آزمایش را به قسمتی دورافتاده از صحرا در نوادا به نام Groom Lake بستر دریاچه خشک شده منتقل کرد. نام آن منطقه ۵۱ بود.

گرما در مرحله طراحی برای جانسون یک معضل ایجاد کرد. پرواز با هواپیما برای ساعت ها با سرعت ۳ ماخ فولاد و آلومینیوم مورد استفاده در تولید هواپیما را ذوب می کند. پوسته هواپیما تا بیش از ۸۰۰ درجه گرم می شد داخل کابین تا ۵۰۰ درجه گرم می شد. خلبانان مجبور بودند لباس فضایی مخصوص یخچال بپوشند تا نسوزند. یک راه حل کارساز بود: ساخت ۹۰ درصد هواپیما با آلیاژ تیتانیوم. تیتانیوم مورد نیاز بود اما ایالات متحده در آن زمان منبع زیادی نداشت. آنها تصمیم گرفتند تیتانیوم را از بزرگترین تامین کننده جهان یعنی اتحاد جماهیر شوروی خریداری کنند.

اینکه شوروی از ماجرا بو نبرد کار سختی بود اما سیا از شرکت ها و اشخاص ثالث استفاده کرد. A-۱۲ بر فراز اتحاد جماهیر شوروی پرواز کرد و از جنگنده ها و موشک های ساخته شده با تیتانیوم تامین شده توسط شوروی پیشی گرفت.

هواپیمای جاسوسی عجیب سیا که از «پرنده سیاه» سریع تر است!

SR-۷۱ یا A-۱۲ کدام سریع تر است؟

اغلب  SR-۷۱ ملقب به «پرنده سیاه» به عنوان سریع ترین هواپیمای تولیدی نظامی شناخته می شود. اما چیزی که اکثر مردم متوجه نمی دانند این است که A-۱۲ سریعتر بود. موتور پرت اند ویتنی J۵۸ نصب شده بر روی A-۱۲ اولین موتور USAF بود که برای مدت طولانی در سرعت های بیش از ۳ ماخ و ارتفاعات بالای ۸۰هزار فوت واجد شرایط کار می کرد. بعدها SR-۷۱ از همین موتور استفاده کرد.

ویژگی منحصر به فرد این موتور شامل تخلیه مقداری از هوای پرفشار از کمپرسور دور زدن محفظه های احتراق و توربین و تزریق این هوا به قسمت جلویی پس سوز است. ترکیبی از سیستم بای پس جریان هوا که هوا را مستقیماً به پس سوز می رساند تا مانند یک رم جت عمل کند. از آنجایی که سوخت هواپیماهای معمولی در چنین دماهای بالایی به مشکل می خورد سوخت جدیدی به نام JP-۷ ساخته شد.

این هواپیما به رنگ سیاهی با طیفی از آبی رنگ آمیزی شده بود زیرا متوجه شدند که این رنگ گرما را سریعتر از تیتانیوم خالی دفع می کند. A-۱۲ اولین بار در سال ۱۹۶۲ پرواز کرد در سال ۱۹۶۷ عملیاتی شد و تا اواخر سال ۱۹۶۸ برای سیا پرواز کرد. حداکثر سرعت آن ۳.۲۹ ماخ یا ۲۲۶۰ مایل در ساعت بود.

A-۱۲ یک هواپیمای تک سرنشین بود و مأموریت های جاسوسی را بر فراز کره شمالی و ویتنام انجام می داد. هنگامی که این برنامه با سیا متوقف شد نیروی هوایی ۱۱ دستگاه از نسخه دو صندلی به نام SR-۷۱ را خریداری کرد. لاکهید پانزده فروند A-۱۲ سه فروند YF-۱۲A و سی و یک فروند SR-۷۱ تولید کرد. ۴۹ هواپیمای جاسوسی بیش از ۷۳۰۰ پرواز را با ۱۷۰۰۰ ساعت پرواز انجام دادند که بیش از ۲۴۰۰ ساعت آن بالاتر از ۳ ماخ بوده است. A-۱۲ یک جهش بزرگ در فناوری و زمینه ای برای ساخت SR-۷۱ بود.

هواپیمای جاسوسی عجیب سیا که از «پرنده سیاه» سریع تر است!

منبع: ۱۹fortyfive

۵۸۳۲۳

دکمه بازگشت به بالا