نحوه ثبت شرکت بازاریابی شبکه ای

ثبت شرکت بازاریابی شبکه ای

بر اساس دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت “شرکت های بازاریابی شبکه ای” که از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی تصویب و ابلاغ شده است، هر گونه فعالیت بازاریابی شبکه ای باید در قالب شرکت و با مجوز وزارت بازرگانی صورت گیرد و از فعالیت شرکت ها و صنوف فاقد مجوز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

به موجب ماده 1 دستورالعمل مذکور، مفاهیم فوق به شرح ذیل تعریف می گردد.

  • بازاریابی شبکه ای:
    بازاریابی شبکه ای عبارت است از ارائه خدمات واسطه گری به صورت شبکه ای به نحوی که خریداران کالا به بازاریابی و جذب خریداران جدید اقدام کنند و درصدی از قیمت فروش کالا به وسیله بازاریابان زیر مجموعه شبکه متصل به خود را از صاحب کالا به عنوان پاداش یا پورسانت خدمات بازاریابی دریافت کنند.
    تبصره: کالاهای قابل عرضه توسط بازاریابان شبکه ای با اخذ تاییدیه کمیته نظارت می تواند از تنوع و تعدد برخوردار باشد.
  • بازاریاب:
    بازاریاب عبارت است از یک شخص حقیقی که به عملیات واسطه گری(دلالی) انواع کالاها از طریق تبلیغات و یا سایر طرق و وسایل قانونی می پردازد و به جذب مشتری و فروش آن ها اشتغال دارد.
  • شرکت بازاریابی شبکه ای:
    شرکتی است که به فعالیت بازاریابی شبکه ای مطابق تعریف بند ا فوق برای خود یا به نمایندگی از صاحب کالا و یا از طرف نمایندگی رسمی فروش او اقدام می کند.
    به موجب ماده 2،شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای از مرکز امور اصناف و بازرگان به شرح ذیل است

شرایط و ضوابط:

-ارائه طرح توجیهی تجاری و برنامه های عملیاتی پیش بینی شده شرکت متقاضی
تبصره 1: شیوه و ساختار فنی طرح تجاری شرکت باید شفاف،مستند،قابل ارزیابی و نظارت بوده و دارای توجیه اقتصادی باشد.طرح تجاری شرکت باید قبل از شروع فعالیت به تصویب کمیته نظارت برسد و هر گونه فعالیت بر خلاف طرح تجاری مصوب کمیته نظارت ممنوع بوده و در صورت بی توجهی به تذکر کمیته نظارت،مجوز فعالیت شرکت توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان لغو یا ابطال خواهد شد.

تبصره 2: در صورت موافقت مقدماتی کمیته نظارت با طرح ارائه شده و پیش نویس اساسنامه و اظهارنامه ثبت شرکت، متقاضیان می توانند به ثبت شرکت در تهران اقدام نمایند.
مرکز امور اصناف و بازرگانان مسوول صدور موافقت مقدماتی و همچنین مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای پس از تایید کمیته نظارت است.

مراحل صدور مجوز فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای:

  1. متقاضیان تاسیس و دریافت مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای درخواست کتبی خود را همراه مدارک مندرج در ماده ی 2 این دستورالعمل به مرکز امور اصناف و بازرگانان ارائه می کنند.
  2. مدارک ارائه شده توسط متقاضیان به منظور رسیدگی به کمیته نظارت تحویل داده می شود.
  3. کمیته نظارت اقدام به رسیدگی به مدارک واصله از مرکز امور اصناف و بازرگانان می کند و در صورت تایید صلاحیت، مراتب را برای صدور موافقت مقدماتی به مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام می کند.
    مرکز امور اصناف و بازرگانان پس از اخذ تاییدیه صلاحیت از کمیته نظارت به صدور موافقت مقدماتی برای متقاضیان اقدام می کند.

کمیته نظارت پس از بررسی و احراز شرایط و ضوابط لازم مندرج در ماده 2 توسط متقاضی،به ارایه تاییدیه برای صدور مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای به مرکز امور اصناف و بازرگانان اقدام می کند.

تمامی شرکت های دارای مجوز فعالیت از مرکز امور اصناف و بازرگانان مجاز به فعالیت در چارچوب اساسنامه و طرح تجاری مصوب کمیته نظارت خواهند بود و اجازه تاسیس دفتر،تبلیغات و برگزاری سمینارهای تبلیغی با رعایت سایر قوانین و مقررات کشور را خواهند داشت.

مرکز امور اصناف و بازرگانان می تواند شرکت های دارای مجوز را بر اساس معیارهایی که توسط کمیته نظارت تصویب می شود و به اجرا گذاشته خواهد شد، رتبه بندی کند و نتایج آن را به اطلاع مردم برساند.

متقاضیان تاسیس شرکت بازاریابی شبکه ای باید تقاضای خود را همراه با مدارک و اطلاعات ذیل به دبیرخانه تحویل دهد.

1-تکمیل فرم شماره 1 حاوی اطلاعات مرتبط با اعضای متقاضی تاسیس شرکت بازاریابی شبکه ای و نحوه فعالیت آن
2-تکمیل فرم شماره 2 حاوی اطلاعات مربوط به طرح پرداخت حق الزحمه بازاریابان
3-تکمیل فرم شماره 3 حاوی اطلاعات مربوط به امور مالی تاسیس بازاریابی شبکه ای
4-تکمیل فرم شماره ی 4 حاوی اطلاعات پیوست اعم از کاتالوگ ها،سایر اوراق و اسناد مد نظر متقاضی بازاریابی شبکه ای
5-ارائه مجوزهای لازم در خصوص کالاهای مد نظر در طرح بازاریابی شبکه ای از مراجع ذی ربط (در صورت لزوم)
6-بیان شفاف و دقیق شرایط و ابزار بازاریابی، فروش، توزیع، عودت، تبلیغ، آموزش، اطلاع رسانی، همه پرداخت ها و دریافت ها، شرایط قرارداد بازاریابان و اخذ و رسیدگی شکایات؛
7-بیان فرآیند بازاریابی و طرح تجاری به صورت شفاف، مستند، قابل ارزیابی و نظارت و دارای توجیه اقتصادی

فعالیت بازاریابی شبکه ای شرکت باید صرفاَ به عنوان تنها فعالیت مجاز شرکت در اساسنامه قید شده باشد.

شرایط ادامه فعالیت شرکت:

شرکت موظف است حداکثر ظرف 10 روز پس از درخواست مشتریان، وجه یا کالای مورد تعهد را تامین کند و حق ندارد مشتریان یا بازاریابان را مجبور کند پاداش مورد تعهد را از کالایی خاص انتخاب کنند مگر آنکه این موضوع قبلاَ در طرح تجاری شرکت به صراحت قید شده باشد.کمیته نظارت می تواند پس از دریافت اولین شکایت در مورد پرداخت نشدن پاداش و یا عدم تحویل کالای مشتری یا بازاریاب به بررسی موضوع اقدام و در صورت تایید آن، اخطاریه ای پنج روزه را از طریق مرکز امور اصناف و بازرگانان برای شرکت مورد نظر صادر کند. در صورت بی توجهی شرکت به اخطاریه صادره، مرکز امور اصناف و بازرگانان می تواند به توقف فعالیت آن اقدام کند.

تبصره: در صورتی که مشتریان یا بازاریابان داوطلبانه به دریافت وجوه یا کالای مورد تعهد شرکت در موعد مقرر اقدام نکنند،هیچ گونه سود یا خسارتی علاوه بر تعهد شرکت به آنان پرداخت نخواهد شد.

نکته:
_مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت باید حداقل دارای مدرک لیسانس یا معادل آن باشند. (ماده 2)
_حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های بازاریابی شبکه ای 400.000.000 ریال است.

ثبت شرکت فکر برتر، به لحاظ اهمیت موضوع، دیری است که خدمات خود را به متقابازاریابی از جمله فعالیت های مهم در هر کسب و کاری است. همه کسب و کارها برای این که معرفی شوند و محصولات و خدمات شان را ارائه دهند، به بازاریابی احتیاج دارند. بازار رقابت امروزه بسیار پویا و فعال است و بنابراین کاربردهای بازاریابی خیلی زیاد است. تمامی فعالان اقتصادی می دانند که اهمیت معرفی و رقابت خیلی زیاد است. تقاضا برای معمولا زیاد است.

شاید با خودتان بگویید معنی دقیق بازاریابی چیست؟ حق دارید زیرا بازاریابی شامل مفاهیم متنوعی می شود.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به دو گروه اصلی تقسیم می شود. بازاریابی شبکه ای و بازاریابی غیر شبکه ای.

بازاریابی فعالیتی است که موجب می شود افراد کالاهایشان را بفروشند یا به ارائه خدمات بپردازند. بازاریاب هم کسی است که  عمل بازاریابی را انجام می دهد.

دکمه بازگشت به بالا