فرهنگ و هنر

۳ مستند ایرانی در بخش مستند زیر ذره‌بین فجر

مستندهای ایرانی “ایساتیس” ، “روز بلورین” و “زمزمه های گمشده در فاصله” با حمایت سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش مستند به نمایش در می آید

به گزارش باراناخبر ، مستندهای بلند “ایساتیس” به کارگردانی علیرضا دهقان ، “روزگار بلور” به کارگردانی امیر فرض اللهی و “گمشده در نجوا” به کارگردانی منصور فروزه سه مستند بلند ایرانی هستند که زیر ذره بین شیشه نمایش داده می شوند جشنواره بین المللی فیلم فجر.

در معرفی این فیلم ها و سازندگان آنها گفته شده است: “ایساتیس” به کارگردانی علیرضا دهقان روایتی 75 دقیقه ای از گروه هایی از مردم است که از سرزمین کیمیاگری ساخته و از هیچ به وجود آمده اند. تاریخ باستانی از وضعیت واقعی آب ؛ از ایده های جدید گرفته تا حرکت آب.

تاریخ فراز و نشیب شهری که قرن هاست در سرزمین خشک و خالی کویر به عنوان عقیق ممتاز بوده است. داستان گفتگوی خوب بین ادیان و عطر ایمان و سفری هزاران ساله در قلب کویر این سرزمین کهن ، داستانی که شاخص های آن آب ، باد ، آتش و زمین است.

علیرضا دهقان ، فوق لیسانس سینما از دانشگاه هنر و مدرس این دانشگاه ، فعالیت فیلم سازی خود را در انجمن فیلمبرداری جوانان ایران از سال 2002 آغاز کرد و در کارنامه خود 17 فیلم کوتاه و مستند ساخته است. وی برای فیلم های “اوسیا” ، “بیگدار” ، “شفا” ، “صلح در سنگ” ، “روز بیست و هفتم” ، “نخل زندگی” و … برنده جوایز داخلی و بین المللی شده است.

«روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرزالهی روایتی 90 دقیقه ای از زندگی حرفه ای محمد بلوری ، روزنامه نگار پیشکسوت و پدر داستان در مطبوعات ایران است.

امیر فرزاللهی لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی ، روزنامه نگار و منتقد سینما و همچنین نویسنده ، کارگردان و مستندساز است. از آثار این فیلمساز می توان به فیلم های “این وقت من است” ، “شهر هرج و مرج” ، “شاعران مشروطه” و “حمایت” اشاره کرد.

“زمزمه های از راه دور گمشده” به کارگردانی منصور فروزه یک مستند 60 دقیقه ای است که در آن گروهی از پناهندگان ایرانی و افغانی درباره وضعیت خود در یک اردوگاه صربستان صحبت می کنند.

منصور فروزه فیلمساز ایرانی با مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه آلته مجارستان است. فروزه علاوه بر ساخت چندین مستند تلویزیونی ، هفت فیلم سینمایی بلند و دو مستند بلند دارد. قضاوت در جشنواره های بین المللی و نوشتن نقد و یادداشت برای رسانه های سینمایی از دیگر فعالیت های منصور فروزش است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 5 تا 12 خرداد 1400 به دبیری محمدمهدی عسگرپور ، نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده سینما در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا