اجتماعی

یوزپلنگ ایرانی در اسارت آینده‌ای دارد؟

یک کارشناس حیات وحش گفت: بعید به نظر می رسد این پروژه پرورش در یوزپلنگ در ایران موفق شود و حذف یوزپلنگ نر بالغ سالم از طبیعت یک اشتباه است.

به گزارش باراناخبر ، در اوایل آوریل سال جاری ، “فیروز” – یوزپلنگ نر 11 ساله از منطقه توران – زنده گرفته و برای جفت گیری با “ایران” – یوزپلنگ ماده – به یک محیط اسیر واقع در کشور توران منتقل شد. این خبر واکنش هایی را به همراه داشت ، به گفته برخی از کارشناسان چنین اقدامی می تواند برخی از یوزپلنگ های باقی مانده در طبیعت را تهدید کند.

امیر عبدوس – مدیر کل محیط زیست استان سمنان – با انتشار ویدئویی در مورد این حادثه توضیح داد: طی 9 ماه گذشته ما به طور طبیعی نتوانسته ایم به یوزپلنگ نر در حصار ایران وارد شویم – یوزپلنگ ماده در سایت Turan – بنابراین ، تصمیم گرفته شد که “فیروز” را دوباره زنده کند و او را به ازدواج با “ایران” ترغیب کنیم.

عبدوس همچنین اظهار داشت که سال گذشته از 25 یوزپلنگ در منطقه توران عکس گرفته شده است.

نوید زمانی – کارشناس حیات وحش – در مصاحبه با باراناخبر وی در پاسخ به این سوال که آیا با احیای یوزپلنگ در طبیعت و انتقال آن به اسارت ، می توان یوزپلنگ را از نابودی نجات داد؟ وی اظهار داشت: موضوع پرورش اسیر در آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفته و آنها با استفاده از این روش توانسته اند تعداد یوزپلنگ های آفریقایی را افزایش دهند اما ما باید شرایط کشور خود را از جمله امکانات و دارایی در نظر بگیریم. یوزپلنگ ها “.

وی ادامه داد: بودجه و امکانات ما در ایران برای پرورش یوزپلنگ اسیر محدود است. از طرف دیگر ، یوزپلنگ در ایران در یک بحران انقراض قرار دارد و شرایط آن با یوزپلنگ آفریقایی قابل مقایسه نیست. در خوش بینانه ترین حالت ، تعداد یوزپلنگ در ایران می تواند 50 عدد باشد. بنابراین ، باید در این زمینه مراقب باشیم ، یوزپلنگ نر بالغ را از منطقه ای مانند توران به عنوان یک زیستگاه حساس سریع خارج نکنیم ، به این امید که بتواند تا بتواند آن را در اسارت تولید مثل کند.

این کارشناس حیات وحش با بیان اینکه احتمال موفقیت طرح تولید مثل در ایران کم است خاطرنشان کرد: تولید مثل یوزپلنگ در اسارت کار دشواری است و حتی اگر در این زمینه موفق شویم ، می توان یوزپلنگ را در طبیعت به اسارت گرفت. “بازگشت بسیار کم است. با این حال ، جداسازی یوزپلنگ نر بالغ به طور طبیعی در کشور ما به دلیل شرایط حساس یوزپلنگ کار درستی نبوده است.

در پاسخ به س questionال باراناخبر ، با “ایران” – یوزپلنگ زن جوان در اسارت – چه باید کرد و آیا باید اجازه داد بدون احیا دوباره به زندگی خود ادامه دهد؟ وی گفت: “در حال حاضر ، می توان از تلقیح مصنوعی برای” ایران “استفاده كرد. وقتی یوزپلنگ را از طبیعت جدا می كنیم ، تمام رفتارهای یوزپلنگ از جمله رفتار تولید مثل آن تغییر می كند. در كشورهای پیشرفته ، برای به حداقل رساندن این تغییر رفتار ، محیط اسارت بیشتر با شرایط طبیعی شبیه سازی شده است ، اما آیا ما قادر به انجام چنین کاری در ایران هستیم؟

به گفته وی ، اگرچه احتمال تولید مثل یوزپلنگ از طریق لقاح مصنوعی کم است ، اما با توجه به شرایط موجود می توان گفت که احتمال تولید مثل در اسارت با زنده ماندن یوزپلنگ در طبیعت بسیار کم است.

وی گفت: در حال حاضر ما آمار دقیقی از تعداد یوزپلنگ در طبیعت نداریم ، در حالی که اولین قدم در مدیریت حیات وحش نظارت بر جمعیت است. در مرحله اول ، ما باید امکانات خود را بر روی تخمین جمعیت یوزپلنگ در ایران متمرکز کنیم و سپس برای محافظت از آن برنامه ریزی کنیم ، بنابراین ما به دوربین و نظارت بر جمعیت در اسرع وقت با استفاده از نظرات کارشناسان خبره نیاز داریم.

زمانی در پایان گفت: پس از نظارت بر جمعیت ، می توانیم نحوه نگهداری یوزپلنگ را برنامه ریزی کنیم. اقدام خودسرانه بدون داشتن اطلاعات کامل درست نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا