اقتصادی

کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

به گزارش باراناخبر، بر اساس آمارهای ارائه شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری با تجارت خارجی جهانی ۱۲۶۶ میلیارد یورویی، ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. در این مدت صادرات منطقه حدود 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. صادرات اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.

پس از اشغال اوکراین توسط روسیه، صادرات و واردات اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس سال جاری واردات 19 درصد و صادرات 15 درصد افزایش یافت.

از سال 2019 و با تشدید تحریم ها، حجم تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در سال 2019، مجموع مبادلات تجاری ایران با اروپا 4.87 میلیارد یورو بوده است که حدود یک چهارم سال گذشته است.

تجارت ایران با اروپا در سه ماهه اول سال 2022 بالغ بر 1.33 میلیارد یورو بوده که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات و حدود 80 درصد مربوط به واردات است. در این مدت تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا تقریبا دو برابر شده است. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.

پس از اشغال اوکراین توسط روسیه، تجارت این کشور با اتحادیه اروپا نیز تغییر کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، در ماه مارس امسال واردات اروپا از روسیه 12 درصد افزایش یافت اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش یافت. بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه به صادرات فرآورده های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا اختصاص دارد.

در این سال ها تراز تجاری ایران در روابط با اتحادیه اروپا همواره منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.

عمده کالاهای صادراتی از اروپا به ایران ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، محصولات شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی و تنباکو بوده و در مقابل مواد غذایی و حیوانات زنده، فرآورده های شیمیایی، مواد اولیه غیرخوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی کلید خورده است. کالاهای صادراتی ایران به اروپا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا