علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمدمهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این پروژه در مدت زمان كوتاهی نشان داده است كه چقدر موفق بوده است ؛ در مدت كوتاه ، كمتر از یك ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدوداً كاهش یافته است 40٪

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت سخت ترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار دارد. برای بسیاری ممکن است باور نباشد که اجرای چنین طرحی برای ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری های بین بخشی ، استفاده از نیروی بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: به عنوان فردی که احتمالاً مسن ترین مدیر وزارت بهداشت است ، بیشترین تجربه همکاری با بسیج در کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی را دارم. در رابطه با ریشه کنی فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم می رفتیم و قطره فلج اطفال را برای کودکان زیر پنج سال به همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور ارائه می کردیم.

وی توضیح داد: ثمرات مثمر ثمر این همکاری ها در سال های اول انجام شد و از سال 1379 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است در حالی که ایران در همسایگی تنها دو کشور جهان یعنی افغانستان است. . و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم از سازمان بهداشت جهانی گواهی حذف سرخک دریافت کنیم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا افزود: در حالی که هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ، به جز جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچک بحرین و عمان ، به چنین موفقیتی نرسیده اند ، شیوع سرخک در سراسر اروپا و منطقه ما بیداد می کرد. سال گذشته “.

وی افزود: “گرفتن چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. این کار مهم به گونه ای انجام شده است که از سال 2003 ، ما با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در اکثر موارد عملیات ریشه کنی سرخک را به پایان رسانده ایم. کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروی سلامت و نیروهای بسیج.

گویا با اشاره به اینکه جهان به این دستاوردهای که نتیجه چنین مشارکتی است افتخار می کند و نه فقط ایران ، اظهار داشت: اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل Covid 19 برداشته ایم ، علیرغم آنچه رسانه های خارجی و ضد انقلابی ها هر روز علیه ما ادعا و تبلیغ می کنند ، این بیماری در حال گسترش به تمام کشورهای جهان است و فقط چند کشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی تاکید کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً مشهود و غیرقابل انکار است و شاهد موج شدیدی از این بیماری در جهان از جمله کشورمان هستیم. برخی از رسانه های مخالف ادعا می کنند که این بیماری در سراسر جهان وجود دارد و فقط ایران در Covid 19 درگیر است.

گویا ادامه داد: ستاد ملی کرونا در کشور تصمیم گرفت با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمانها با همکاری مردم برای کنترل این بیماری اقداماتی را برای افزایش اطلاعات انجام دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شد. اولین استراتژی تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی و اجرای قانون است. راهکار دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم می توانیم در کنترل بیماری م effectiveثرتر عمل کنیم مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری کرونا قلب وجود دارند که یا علائمی ندارند یا علائم بسیار شدیدی دارند سبک. این به ما کمک می کند تا بیماری را سریعتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه ندهیم کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی افزود: ما سعی می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را به طور فعال تشخیص داده و شناسایی کنیم تا این افراد شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه شوند تا بیماری را به دیگران به ویژه اعضا منتقل نکنند. سایر اعضای خانواده یا همکاران “. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، ردیابی هوشمندانه بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به کووید 19 بیشتر است و ترافیک بیشتری دارند ، انجام می شود.

گویا افزود: استراتژی دیگر در این طرح آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی دیگر حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردمی باعث شده است کسانی که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، ممکن است قادر به مراجعه به مراکز درمانی نباشند و برای آنها خدمات ارائه دهند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط زیست منتقل می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم باید باور کنند که این محدودیت ها برای سلامتی آنها ، سلامتی خانواده هایشان و افرادی است که با آنها زندگی می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: وقتی گفته می شود شما در ایام تعطیلات سفر نمی کنید یا یک شب در یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد خوب را برای همکاری توجیه کنیم. یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها توسط مردم هدفمندتر و معتبرتر شوند.

وی افزود: استراتژی نهایی درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که نیازی به خدمات پیشرفته بیمارستان ندارند و امکان درمان در خانه وجود ندارد ، ما در مراکز خدمات ویژه خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد بیماری دارد و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای رفع نیاز به اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: به من مأموریت داده شده است كه به منطقه سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب كشور مراجعه و فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی را رصد كنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب دولت ها به خوبی برقرار شده است. سازمانها و دولتهای مختلفی در غرب کشور وارد صحنه شده و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شده است و هیچ مشکلی فنی وجود ندارد. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با شاخص های ثابت ، استان های غربی کشور قبلاً به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور مرور می شود. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. تشخیص سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست بلکه فعالیت موثر همکاران ما را نشان می دهد که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین مرگ و میر ناشی از از کوید 19 ؛ در 10 روز گذشته ، در بعضی از استان ها ، این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی وی در پیام ، وی اظهار داشت: امیدواریم طرح شهید سلیمانی به همین روش ادامه یابد و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم تعداد تعداد کشته ها به حد قابل قبولی رسیده و بیماری کوید کاملاً تحت کنترل است. “

دکمه بازگشت به بالا