عمومی

فرمول نوشیدنی برای کاهش و کنترل کلسترول

انواع مختلف نوشیدنی ها حاوی موادی هستند که می توانند سطح کلسترول سالم را کاهش یا حفظ کنند.

به گزارش باراناخبر ، عصر ایران وی نوشت ، طبق اخبار پزشکی امروز ، “کلسترول ماده ای مومی است که بدن از آن برای ساختن سلول ها و هورمون ها استفاده می کند.” لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دو نوع مختلف کلسترول هستند. وقتی سطح کلسترول ناسالم باشد ، خطر بیماری های جدی مانند سکته یا حمله قلبی افزایش می یابد.

در اینجا برخی از نوشیدنی ها وجود دارد که می تواند به کنترل سطح کلسترول و همچنین نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب شود کمک می کند.

بهترین نوشیدنی ها برای بهبود کلسترول

انواع مختلف نوشیدنی ها می توانند به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کنند ، از جمله موارد زیر:

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد به کاهش کلسترول بد (LDL) و کلسترول کل کمک می کند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کل کلسترول کل و کلسترول بد موشهایی که آب حاوی کاتچین و گالات اپی گالوکاتچین ، آنتی اکسیدان مفید دیگر در چای سبز را نوشیده اند ، به مدت 56 روز به ترتیب 14.4٪ و 30.4٪ بوده است. چای سیاه همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر کلسترول داشته باشد ، اما قدرت آن از چای سبز کمتر است. علاوه بر این ، کافئین می تواند به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند.

شیر سویا

سویا دارای محتوای چربی اشباع کم است. استفاده از شیر یا کرم سویا به جای محصولات لبنی یا شیر بدون چربی می تواند به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف 25 گرم پروتئین سویا در روز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی غنی از چربی اشباع و کلسترول کم توصیه می کند تا به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. منابع دیگر دو یا سه وعده غذای یا نوشیدنی بر پایه سویا را همراه با یک وعده 250 میلی لیتر شیر سویا توصیه می کنند.

نوشیدنی بلغور جو دوسر

جو دو سر حاوی بتا گلوکان است که ماده ای ژل مانند را در روده تشکیل می دهد و با نمک های صفراوی تداخل می کند که باعث کاهش جذب کلسترول می شود. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که نوشیدنی های جو دوسر ، مانند جو دوسر ، می توانند کاهش کلسترول پایدارتری نسبت به محصولات نیمه جامد یا بلغور جو دوسر داشته باشند. برای حداکثر سود ، سعی کنید روزانه حدود سه گرم بتا گلوکان مصرف کنید ، که می تواند منجر به کاهش هفت درصدی سطح کلسترول بد شود. یک فنجان شیر جو دوسر می تواند تا 1.3 گرم بتاگلوکان تأمین کند.

آب گوجه

گوجه فرنگی غنی از ترکیبی به نام لیکوپن است که می تواند سطح چربی را بهبود بخشد و سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد که آب گوجه فرنگی محتوای لیکوپن بیشتری دارد. آب گوجه فرنگی همچنین غنی از فیبر است که باعث کاهش کلسترول و نیاسین می شود. مطالعه ای در سال 2015 روی 25 زن نشان داد کسانی که 280 میلی لیتر آب گوجه فرنگی را به مدت 2 ماه روزانه مصرف می کنند ، سطح کلسترول خون پایین تری را تجربه می کنند. سنین شرکت کنندگان از 20 تا 30 سال بود و نمره شاخص توده بدن آنها حداقل 20 بود.

اسموتی با توت سیاه

بسیاری از توت ها یا توت ها سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر هستند که هر دو می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. به طور خاص ، آنتوسیانین ، یک آنتی اکسیدان قوی در توت ها ، می تواند به بهبود سطح کلسترول کمک کند. توت همچنین کالری و چربی کمی دارد. برای تهیه اسموتی توت می توانید حدود 80 گرم از هر نوع توت را با نصف فنجان شیر یا ماست کم چرب و نصف فنجان آب سرد ترکیب کنید.

نوشیدنی های حاوی استرول و استنول

استرول ها و استنول ها مواد شیمیایی شیمیایی گیاهی هستند که از نظر اندازه و شکل شبیه کلسترول هستند و از جذب کلسترول خاص جلوگیری می کنند. با این حال ، سبزیجات و آجیل حاوی مقادیر کمی استرول و استنول هستند که نمی توانند کلسترول را کاهش دهند. شرکت ها این مواد شیمیایی را به انواع غذاها و نوشیدنی ها از جمله نوشیدنی های ماست غنی شده ، شیر و آب میوه اضافه می کنند. FDA روزانه 1.3 گرم یا بیشتر استرول و 3.4 گرم استنول را توصیه می کند. مصرف استرول و استنول را با یک وعده در نظر بگیرید.

کاکائو بنوشید

کاکائو ماده اصلی شکلات تلخ است. کاکائو حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونول است که می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که نوشیدن 450 میلی گرم فلاونول کاکائو دو بار در روز به مدت یک ماه ، سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد. در شرایطی که سطح کلسترول خوب بالا بود. کاکائو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که می تواند به بهبود سطح کلسترول کمک کند. با این حال ، نوشیدنی های حاوی شکلات فرآوری شده دارای مقادیر زیادی چربی اشباع هستند. نوشیدنی های حاوی کاکائو خالص ممکن است گزینه های سالم تری باشند.

اسموتی گیاهی با شیر

بسیاری از انواع شیرهای گیاهی حاوی موادی هستند که می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. شما می توانید یک اسموتی خوب بر اساس شیر سویا یا شیر جو دوسر درست کنید. برای تهیه اسموتی سویا یا بلغور جو دوسر ، می توانید یک فنجان (250 میلی لیتر) شیر سویا یا جو دو سر را با میوه ها و سبزیجات کاهش دهنده کلسترول ترکیب کنید ، از جمله موارد زیر:

– یک موز

– یک مشت انگور یا آلو

– یک تکه انبه یا خربزه

– دو آلو کوچک

– یک فنجان کلم پیچ یا چغندر سوئیس

– دو سوم فنجان پوره کدو تنبل

برای جلوگیری از نوشیدن

افرادی که می خواهند سطح کلسترول خود را کاهش دهند یا آنها را در یک حد سالم نگه دارند باید از نوشیدنی های پرچرب مانند موارد زیر پرهیز کنند:

– قهوه یا چای با خامه اضافه شده ، خامه فرم گرفته ، شیر بدون چربی یا خامه فرم گرفته

نوشیدنی ها یا اسموتی های حاوی روغن نارگیل یا نخل

– نوشیدنی های نارگیل چاپی

– نوشیدنی های بستنی

– لبنیات پرچرب

نوشیدن بیش از 12 اونس (355 میلی لیتر) نوشیدنی شیرین در روز همچنین می تواند سطح کلسترول خوب را کاهش داده و باعث افزایش سطح تری گلیسیرید یا چربی در جریان خون شود.

نمونه هایی از نوشیدنی های شیرین عبارتند از:

– آب میوه

– نوشیدنی های ورزشی

– نوشیدنی انرژی زا

– نوشیدنی های گازدار

– قهوه یا چای های شیرین

– شکلات داغ

– اسموتی های از قبل آماده شده

– شکلات یا لبنیات شیرین شده

راه های دیگر برای کاهش کلسترول

برخی از تغییرات رفتاری یا عادت می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند ، از جمله:

مصرف غذاهای غنی از چربی های اشباع مانند:

* محصولات حیوانی

* روغن های گرمسیری

* غذاهای پخته شده

* غذاهای سرخ شده

* غذاهای فراوری شده

مصرف غذاهای غنی از شکر را محدود کنید

حداقل هفته ای دو ساعت و 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​انجام دهید

– خوردن غذاهای سالم از جمله:

* میوه ها و سبزیجات

* غلات کامل

* گوشت های لاغر در حد متوسط

* آجیل با اعتدال

* لوبیا

* روغن های گیاهی

* محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی

– مصرف فیبر را افزایش دهید

– سیگار کشیدن را ترک کن

درمان یا مدیریت دیابت نوع 2

وزن بدن خود را سالم یا متوسط ​​حفظ کنید

– بدن خود را مرطوب نگه دارید

همچنین ممکن است پزشک برای کمک به حفظ سطح کلسترول سالم داروهایی از جمله استاتین تجویز کند.

سطح کلسترول بهینه شامل موارد زیر است:

کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر برای کلسترول تام

کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر برای کلسترول بد (LDL)

– بیش از 40 میلی گرم در دسی لیتر برای کلسترول خوب (HDL)

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا