عمومیکسب و کار برتر ایرانی

نحوه اموزش سیم کشی ساختمان

سیستم برق خانه شما یک سیستم پیچیده است و دانستن نحوه عملکرد آن کمک تان می کند تا صاحب خانه قدرتمند تری باشید. در برخی از مناطق به صاحب خانه بدون مجوز، اجازه سیم کشی داده نمی شود زیرا خطر آتش سوزی برق ناشی از سیم کشی معیوب وجود دارد. با این حال، هنوز هم می توان این کار را زیر نظر یک برق کار مجاز انجام داد.

نکات زیر چیز هایی است که باید به صورت مرحله ای هنگام سیم کشی خانه رعایت کنید.

10 نکته مهم قبل از شروع هر سیم کشی

1-برق را قطع کنید

قطعِ برق اولین قدمی است که باید قبل از هر گونه سیم کشی در خانه انجام دهید . از کنتور روی دیوار یا کنار در خانه، برق را قطع کنید. قبل از شروع هر کاری از بالا بودن فیوز مطمئن شوید.

توی ، سیم کشی برق ساختمان رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! سیم کشی برق ساختمان رو سریع یاد بگیر وحسابی پول دربیار!

2- یک نمودار طراحی کنید

یک نمودار سیم کشی طراحی کنید که محل جعبه تقسیم و مسیر سیم ها به هر خروجی را نشان دهد.

3- لوله ها را نصب کنید

ابتدا بلند ترین سیم ها را حتی اگر نمی خواهید فعلا از آن ها استفاده کنید، بکشید تا از هدر رفتن فضای لوله در دیوار ها جلوگیری کنید. هر سیم را از طبقه بالا شروع کنید و آن را تا زیرزمین بکشید. در این صورت لازم نیست از نردبان برای بالا بردن سیم بین طبقات استفاده کنید.

همچنین باید حداقل 30 سانتیمتر سیم اضافی در هر طرف باقی بگذارید تا در صورت نیاز بعدا وسایل را جا به جا کنید.

4- با سیم های مختلف آشنا شوید

مطمئن شوید که متوجه شده اید کدام سیم رنگی باید به کجا وصل شود. هدف جلوگیری از برق گرفتگی و اطمینان از ایمن بودن سیم کشی خانه شما است . هنگام نصب سیم ها، باید قسمت های کابل برق که از روکش بیرونی و قسمت های داخلی غیر فلزی تشکیل شده را بشناسید.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

5- تعداد خروجی ها را بدانید

مشخص کنید که چند پریز و کلید باید در یک مدار قرار داشته باشند . معمولا شش پریز در هر مدار 110 ولت برای محل نشیمن توصیه می شود در صورتی که برای هر مدار آشپزخانه یعنی جایی که وسایل برقی با توان بیشتری استفاده می شود ، فقط باید دو پریز استاندارد وجود داشته باشد.

6- سوراخ میخ دو پای سیم را دریل کنید

قبل از سوراخ کردن، مطمئن شوید که در طرف دیگر دیوار یا کف چه چیزی وجود دارد تا از سوراخ شدن سیم‌ های برق، داک کشی یا لوله‌ های آب جلوگیری شود. با یک مته به اندازه پایه های میخ های دوپا که سیم را ثابت نگه می دارند، سوراخ ایجاد کنید. هر چه پریز های بیشتری داشته باشید ، خانه شما امن تر است.

7- یک جعبه مخصوص کلید قطع کن تعبیه کنید

جعبه کلید های قطع کن تان را جایی قرار دهید که در آینده به راحتی به آن دسترسی داشته باشید . مکانی در زیرزمین یا یک اتاق ابزار مطلوب است.

یه مهارت پول ساز:

8- سیم ها را به پریز ها بکشید

هنگام سیم کشی خانه، رول سیم را در کنار جعبه قطع کن قرار دهید و سیم را مطابق نمودار تان به نزدیک ترین پریز یا کلید مخصوص هر مدار بکشید. همچنین می توانید سیم ها را مستقیما از داخل جعبه عبور دهید.

برای برداشتن پوشش پلاستیکی بیرونی از انتهای سیم ها از سیم کش استفاده کنید و آن ها را طبق دستور العمل روی جعبه به هر خروجی ، وسیله روشنایی یا کلید وصل کنید.

9- مدار ها را راه اندازی کنید

مدار های جداگانه ای را برای هر مجموعه سیم کشی راه اندازی کنید. مدار ها باید با آمپر سیم و وسیله ای که قرار است به پریز وصل شود ، مطابقت داشته باشند.

10- کارتان را چک کنید

قبل از بسته شدن و پایان دادن به کار، همه چیز را بررسی کنید ! اتصالات را چک شوید تا ببینید ایمن هستند یا خیر. فیوز را فعال کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی انجام شده و حادثه ای پیش نخواهد آمد. همچنین، روکش ها را با یک تستر ولتاژ بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق ندارند . از عایق های مناسب هم به خاطر عمر طولانی ترشان استفاده کنید.

دنبال یادگیری اصولی، سریع و خودآموز سیم کشی ساختمان هستید؟ شما می توانید بسته آموزش برق ساختمان در ایران به زبان فارسی و کاملا حرفه ای از سایت ما تهیه بفرمایید.

دروس آموزش سیم کشی ساختمان

صنعت ساختمان‌سازی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف روز به روز در حال رشد و توسعه است از مراحل مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این مراحل می‌توانند نقش ویژه و مکملی برای آماده شدن یک ساختمان داشته باشند. سیم‌کشی ساختمان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ساخت و آماده‌سازی یک ساختمان برای سکونت، کار یا هر هدف دیگری است.

انجام دادن درست و اصولی سیم‌کشی به عنوان مهم‌ترین اصل برای فراهم کردن نتایج دلخواه شناخته می شود. برای انجام مراحل سیم‌کشی ساختمان به صورت اصولی باید کاملاً مطابق با آئین‌نامه‌های اجرایی و قوانین عمل کنید زیرا حفظ امنیت ساختمان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید این کار به گونه‌ای صورت گیرد که زمینه به وجود آمدن هرگونه اتفاق و خطری مانند آتش‌سوزی کاهش یابد و سلامت افراد را تضمین کند.

به صورت کلی سیم‌کشی ساختمان به دو شیوه روکار و توکار انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیز می‌توانند شرایط و مراحل خاص خود را داشته باشند.

  1. سیم‌کشی روکار به نوعی از سیم‌کشی گفته می‌شود که سیم‌ها از روی گچ دیوار و به صورت آزاد از داخل لوله‌ها و داکت ها عبور داده می‌شوند و تمامی این سیم‌ها قابل مشاهده هستند و در صورت بروز هرگونه آسیب و خسارتی به راحتی می‌توان محل آن را پیدا کرد.
  2. اما سیم‌کشی توکار پیچیدگی‌های بیشتری دارد و با توجه به موقعیت ساختمان‌ها و یا مواردی مانند دکوراسیون و زیبایی، ارزش مالی و اهمیت امنیت در اماکن مختلف می‌تواند به سه شیوه انجام شود.
  • سیم‌کشی با جعبه تقسیم: در این روش سیم‌های برق در بالای دیوارها و از داخل به صورت افقی عبور داده می‌شوند و در هر نقطه‌ای که نیاز باشد (بالای پریزها و کلیدها) و در فاصله ۳۰ سانتی‌متری از سقف بنا، قوطی‌های تقسیم کار گذاشته می‌شوند که تقسیم سیم در داخل آن‌ها صورت بگیرد. روش سیم‌کشی با جعبه تقسیم در گذشته بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای به روز سیم‌کشی استفاده از آن کمرنگ شده است. البته عیب‌یابی و ایمنی این روش در مقایسه با روش‌های امروزی نیز قابل قیاس نیست به همین دلیل از آن به عنوان یک روش کلاسیک و منسوخ یاد می‌شود.
  • سیم‌کشی توسط به جای قوطی تقسیم: همان‌طور که از نام آن پیداست در این روش از قوطی‌های کلید و پریز به جای قوطی تقسیم استفاده می‌شود. لازم است که در هنگام نصب کلید و پریز، فضای کافی برای سیم‌ها نیز ایجاد شود تا کلیدها و پریزها به راحتی داخل قوطی نصب شوند. باید توجه داشت که در حالت عادی قوطی‌های کلید و پریز جای کافی برای تقسیم سیم‌ها ندارند و برای آنکه سیم‌ها فضای مناسبی داشته باشند باید در بخش پشتی قوطی‌ها کنده‌کاری کرد تا فضای مناسب ایجاد شود. در این روش سیم‌های روشنایی جدا از سیم‌های پریز هستند و برای هر دو قسمت از سیم‌کشی جداگانه ای استفاده می‌شود. این روش امروزه محبوب‌ترین شیوه سیم‌کشی ساختمان به شمار می‌رود و معمولاً در تمام ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود.
  • سیم‌کشی با استفاده از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز: در این روش تقسیم‌بندی محل‌های متفاوت ساختمان (اتاق خواب، هال، آشپزخانه و…) به صورت مجزا به داخل جعبه فیوز آورده می‌شوند. محل نصب جعبه فیوز باید در جایی قرار داشته باشد که بتوان لوله‌های سیم‌کشی محل‌ها مختلف را به آنجا آورد. جعبه فیوز معمولاً در جاهایی که دسترسی راحت‌تر به آن قرار دارد قرار می‌گیرد (مانند راهرو). عیب‌یابی سیم‌ها در این روش در مقایسه با دو روش قبلی بسیار راحت‌تر است چرا که سیم‌کشی قسمت‌های مختلف ساختمان کاملاً جدا از هم هستند از همین رو در واحدهای مسکونی، دفاتر کار، بیمارستان‌ها و اداره‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این روش مصرف سیم بیشتری دارد (به دلیل جدا بودن سیم روشنایی از پریزها) و هزینه‌های بالای آن به عنوان یک ایراد شناخته می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا