بین الملل

کاخ سفید: نمی توانیم حمله پهپادی به کرملین را تایید کنیم

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما گزارش ها را دیده ایم، نمی توانیم درحال حاضر تایید کنیم.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال روسیه به صحنه سازی و عملیات دروغین متهم کرد و مدعی شد: اما می خواهیم به شدت احتیاط کنیم و در مورد صحنه سازی روسیه نظر ندهیم. اما روسیه سابقه قدیمی در این زمینه دارد. من نمی خواهم به تئوری ها بپردازم با این حال باید بگویم درحال حاضر نمی توانیم این گزارش‌ها را تایید کنیم.

ژان پی یر در عین حال گفت: ایالات متحده بدون شک حملات اوکراین فراتر از مرزهای خود را تشویق یا حمایت نمی کند.

به گزار ش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نخستین واکنش آمریکا به حمله پهپادی به کرملین و سوء قصد به جان پوتین افزود: اول، من گزارش ها را دیده ام، به هیچ وجه نمی توانم آنها را تأیید کنم.ما نمی دانیم چه اتفاقی رخ داده است.

وزیر خارجه دولت بایدن در عین حال گفت: دوم، من هر خبری را که از کرملین منتشر می شود، با تردید زیاد نگاه می کنم.باید ببینیم چه می شود و باید حقایق را بدانیم.

مقامات آمریکایی نیز در پی حمله پهپادی به کاخ کرملین و سوء قصد به جان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کردند: واشنگتن هنوز در حال جمع آوری حقایق در مورد حادثه پهپادی ادعایی در مسکو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، ادعا کرد واشنگتن هیچ هشداری در مورد حمله پهپادی به کرملین و سوء قصد به جان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که اوکراین به شدت آن را رد کرده، دریافت نکرده است.

این مقام آمریکایی به سی ان ان گفت: هیچ هشداری در مورد هرگونه اتفاق دریافت نکردیم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که شب گذشته کی‌یف با انجام حمله پهپادی به کاخ کرملین قصد جان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کرده بود.

در این بیانیه آمده است: در نتیجه سقوط پهپادها و پراکندگی اجزای آنها در محدوده کاخ کرملین تلفات یا خسارتی به همراه نداشت.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در زمان این حمله پوتین در کاخ کرملین حضور نداشته است. در همین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت که رژه سالگرد روز پیروزی در نهم ماه مه در میدان سرخ مسکو امسال طبق برنامه انجام می‌شود.

شهردار مسکو نیز اعلام کرد که ممنوعیت پرواز برای پهپادها در شهر اعلام شده به غیر از آنهایی که با تصمیم مقام‌های دولتی اجازه پرواز می‌گیرند. وی گفت این تصمیم برای جلوگیری از استفاده بدون مجوز پهپاد اتخاذ شده اما هیچ اشاره‌ای به حمله شب گذشته به کاخ کرملین نداشت.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، پوتین در حال حاضر در اقامتگاه ریاست جمهوری در نوو- اوگاریاوو در غرب پایتخت حضور دارد. کاخ کرملین همچنین اعلام کرد که در واکنش به حمله پهپادی به اقامتگاه رئیس جمهوری، روسیه حق تلافی در هر جا که لازم باشد را برای خود محفوظ می‌داند.

طبق اعلام کاخ کرملین، روسیه این را یک اقدام تروریستی از پیش برنامه‌ریزی شده و سوقصد به جان رئیس جمهور می‌داند. این حادثه پیش از رژه روز پیروزی در نهم ماه مه انجام شد که مهمانان خارجی قرار است در آن حاضر باشند.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش به این حمله پهپادی گفت: پس از حمله تروریستی امروز، هیچ گزینه ای به جز حذف فیزیکی زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) و گروه او باقی نمانده است.

بنا بر گزارش منابع خبری روس، دیمیتری مدودوف اظهار داشت: زلنسکی حتی برای امضای تسلیم بدون قید و شرط هم لازم نیست، همانطور که می دانید هیتلر نیز آن را امضا نکرد.

310310

دکمه بازگشت به بالا