رفتار در هر هتلی ویژگیهای مخصوص به خود را دارد. اگر به هتل سازمانی بروید، باید یک نوع رفتار و پوشش داشته باشید و اگر به هتلی ۵ ستاره و لوکس مانند بروید، بهتر است رفتارتان متفاوت باشد. امروزه رزرو آنلاین هتل هنگام سفر از اهمیت به سزایی برخوردار است. شرکت ما با هدف جلب رضایت میهمانان امکان رزرو هتل کیش به صورت آنلاین را فراهم آورده است و تجربه ی سفری آرام و به دور از دغدغه های احتمالی را برای میهمانانی که قصد سفر به جای جای ایران را دارند، به ارمغان میآورد.
هتل ۵ ستاره فقط هتل نیست؛ بلکه جشن، دورهمی و مهمانیهای بسیاری از ارگانها، و خصوصی و افراد در این هتلها برگزار میشود؛ حتی مهمانان خارجی زیادی چنین هتلهایی را برای اقامت انتخاب میکنند. از این رو قوانینی در رفتار، نوع پوشش و غیره وضع شده است که مهمانان بهتر است آنها را در محوطه لابی و همچنین خود رعایت کنند.
قوانین رفتاری هتل های ۵ ستاره
این فقط برای هتل های ۵ ستاره نیست، بلکه برای تمامی هتلها است. تنها جایی که شما میتوانید با لباس خانه یا راحتی باشید، داخل اتاقتان است. در لابی، راهرو و ؛ با لباس خواب، زیرشلواری، گرمکن ورزشی و حوله رفتوآمد نکنید تا مسئول پذیرش یا نگهبان مجبور نباشد به شما تذکر دهد. این قانون در هتل ۵ ستاره و لوکس قصر طلایی نیز به قوت خود پابرجاست.
در هتل های ۵ ستاره ای چون قصر طلایی ، رفتار شما نشاندهنده شخصیت شما است. هرچه آرامتر باشید و به دیگران احترام بگذارید، مطمئن باشید که بقیه هم به شما احترام خواهند گذاشت. در محیط لابی به هیچ وجه با تلفن همراه صحبت نکنید. اگر هم مجبور بودید، مکالمه را خیلی کوتاه کنید؛ اما مهمترین نکته این است که تن صدای خود را آرام کنید. قرار نیست کسی از صحبتهای شما سردربیاورد. همچنین وقتی هم با کسی صحبت میکنید، تن صدایتان در حدی باشد که فقط خودتان بشنوید.
-
قوانین اتاق را رعایت کنید
رعایت قوانین الزامی است. وقتی شما به قوانین هتل احترام میگذارید، در واقع به مجموعه هتل احترام گذاشتهاید و در عوض خود هتل هم برای شما احترام زیادی قائل خواهد شد. قوانین متعددی در هر بخش از هتل چه در لابی، چه در اتاقها به ویژه در هنگام خروج و رستوران و دیگر قسمتها وجود دارد. این قوانین در همه جای هتل نصب شدهاند و حتی کاغذ آن در اتاق قرار داد. البته مواردی هستند که نمیتوان آنها را قانون به حساب آورد؛ یعنی اگر شما آنها را انجام ندهید، هتل نمیتواند به مسافر تذکر بدهد.
یکی از این قوانین، مرتب کردن اتاق در هنگام خروج است. ما در خصوص برای شما در یکی از مقالات وبلاگ هتل قصر طلایی به طور کامل نوشتهایم؛ اما مسئلهای که وجود دارد، مرتب کردن اتاق و به ویژه مرتب کردن حوله و ملحفههای کثیف و قرار دادن آنها در یک نقطه به عنوان مثال حمام است. با اینکه شما اگر این کار را هم انجام ندهید، مسئولین نظافت خودشان همه چیز را مرتب میکنند؛ اما حداقل این کار باعث افزایش سرعت فعالیتشان میشود.
دادن انعام به گارسون یا مسئولین خدماتی عرف برای همهجا است. لوکس یا غیرلوکس هم ندارد؛ اما برخی فکر میکنند که حتماً باید در هتل های لوکسی مانند هتل قصر طلایی به کارمندان انعام بدهند. هیچ اجباری از طرف هتلها برای دادن انعام به کارمندان وجود نداشته و در صورت اجبار از طرف کارمند، مسافر میتواند به مدیریت شکایت کند.
باید و نبایدهای طرز رفتار مسافران در هتل ها می تواند شکل مرموزی به خود بگیرد، مخصوصا اگر زیاد اهل سفر کردن نباشید. اگرچه رفتار مناسب در زندگی روزمره افراد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است ولی این طرز برخورد هنگامیکه به مسافرت می روید، مهمتر نیز می شود. شما که نمی خواهید “آن مهمانی” باشید که تعطیلات سایر مردم را خراب می کند یا زندگی را برای کارکنان سخت کوش هتل تیره و تار می سازد.
قوانین مربوط به هتل تفاوت چندانی با اصول ادب و نزاکت روزمره ندارند ولی چند قانون اضافی نیز وجود دارد که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید، مخصوصا که این قوانین را باید در هتل رعایت کنید. برای به وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و با رزرو هتل ، اقامتی دلنشین را تجربه کنید.
در اینجا لیستی از باید و نبایدهای هتلی را آورده ایم که هر مهمان هتلی باید از آنها آگاهی داشته باشد:
1. انعام دادن
از آنجا که تعداد کارکنان هتل زیاد است، ممکن است که گیج شوید که باید به کدامیک انعام بدهید و به کدامیک نباید بدهید. کسانیکه در میز پذیرش کار می کنند، نیازی به انعام دادن ندارند. با این وجود، اگر میز نگهبانی در هتل وجود دارد و کسی در آنجا به شما خدمتی می کند، باید قبل از ترک هتل، انعامی به او بدهید.
باید به دربان و متصدی پارکینگ نیز حین ورود و خروج از هتل انعام بدهید، باید به پیشخدمت چمدان بر نیز هنگامیکه چمدانهایتان را برمی دارد، انعام دهید و اگر اتاقتان هر روز تمیز می شود، باید به مستخدمین اتاق ها نیز هرروز انعام دهید. میزان این انعام بسته به هتل متفاوت است ولی باید مبلغی بین 2 تا 5 دلار (برای هر انعام) در نظر بگیرید، البته به استثنای نگهبان که در پایان اقامتتان مبلغ بالاتری را دریافت خواهد کرد.
2. مستخدمین اتاقها
مستخدمین اتاقها، اتاقها را برای مهمانان تمیز نگه می دارند اما مهمانان قبل از ورود آنها به اتاق باید چند کار را انجام دهند. مهمانان باید تمام حوله های کثیف را روی هم بگذارند (ترجیحا داخل وان حمام)، بنابراین مستخدم به راحتی می تواند بفهمد که باید کدام حوله ها را بردارد و تعویض کند. تمام آشغالها باید داخل سطل آشغال باشند تا به راحتی قابل تخلیه باشند. با انجام این کارها، کارکنان هیچ آیتمی را که هنوز با آن کار دارد را برنمی دارند و همچنین، می توانند بجای اینکه به ریخت و پاش های ناجور شما بپردازند، وقتشان را صرف تمیز کردن سرویس بهداشتی و جارو زدن اتاق کنند.
3. ترک هتل
اکثر هتل ها با گذاشتن اعلامیه های روی تلویزیون یا انداختن پرینت های از زمان تخلیه اتاق از زیر در اتاق، پروسه تحویل اتاق را بسیار آسان تر کرده اند. در اکثر هتل ها هنگام ترک هتل، اگراختلافی در صورت حساب مشاهده نمی کنید و نیازی نمی بینید که با مسئول پذیرش صحبت کنید، می توانید، کلیدهای اتاقتان را داخل اتاق بگذارید و بروید.
4. راهروها
مهمانان از سراسر دنیا به هتل ها می آیند، بنابراین ضروریست تا مهمانان رعایت حال بقیه افرادی که در هتل اقامت دارند را بکنند. اگر مهمانانی از راه دوری به هتل آمده باشند، ممکن است هنگام عصر خواب باشند و ممکن است زیاد خوشحال نشوند که با صدای دویدن و سروصدای بلند شما از خواب بیدار شوند. معلوم است که همین قانون درباره ی نیمه شب نیز صادق است. تمام مهمانان باید هنگامی که از راهروها عبور می کنند، آرامش را رعایت کنند و آرام صحبت کنند و نباید در اتاقشان را به هم بکویند.
5. سفارش غذا برای داخل اتاق
بعضی اوقات، مهمانان نیاز به سرویس غذای داخل اتاق دارند، فرقی هم ندارد آخر شب باشد، وقتی به اتاقشان برمی گردند یا صبح خیلی زود برای صبحانه باشد. اگرچه لازم نیست که مهمانان موقع رسیدن غذا کاملا لباس پوشیده باشند ولی باید یک روبدوشامبر روی پیژامه شان بپوشند. گاهی اوقات انعام روی صورت حساب لحاظ می شود ولی اگر اینگونه نبود، استاندارد انعام این سرویس، 20 درصد هزینه سرویس است.
6. صبحانه
برخی از هتل ها، صبحانه ی بوفه ای یا حتی صبحانه کامل برای مهمانانشان در نظر دارند، که راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه های سفرتان است. با این وجود، مهمانان باید از قوانینی پیروی کنند. زمانیکه برای صبحانه پایین می روید باید لباس پوشیده و مرتب باشید. هیچ کس نباید با پیژامه یا روبدوشامبر یا حوله وارد سالن صبحانه شود. مهمانان باید غذایی که برای صبحانه میل دارند، بردارند ولی هیچ کس نباید غذای اضافی برای بقیه روز بردارد.
7. آشغالهای اضافه
گاهی اوقات مهمانان آشغال بیشتری در اتاقشان دارند و می توانند به جای اینکه تا روز بعد منتظر مستخدم بمانند، به میز پذیرش زنگ بزنند تا ببینند باید چکار کنند تا آشغال ها از اتاقشان بیرون بروند.
بیشتر هتل ها اتاقی دارند که مهمانان می توانند آشغال های اضافه شان را آنجا بگذارند و اگر هتلی این اتاق را نداشته باشد، می توانند یکی از کارکنان را بالا بفرستند تا آشغال ها را بردارد. یکی از این دو راه، همیشه بهترین راه است زیرا با این کار، در اتاق ریخت و پاش نمی شود و دیگر نیازی نیست مستخدمین نگران باشند که باید این کیسه بزرگ را بردارند یا نه، زیرا ممکن است کیسه آشغال باشد و ممکن است آشغال نباشد.
قوانین بالا تنها تعدادی از باید و نبایدهایی است که هر مهمانی باید بداند و بسته به محل اقامتتان ممکن است، قوانین بیشتری نیز وجود داشته باشد. اگر درباره چیزی مطمئن نیستید از میز پذیرش سوال کنید زیرا کارکنان میز پذیرش معمولا جواب بسیاری از سوالاتی که غالبا پرسیده می شود را می دانند.