علمی و پزشکی

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه در کودکان بسیار خطرناک است و بر این اساس باید به خانواده ها آموزش داد که چگونه از آن پیشگیری کنند.

به گزارش باراناخبر، داروها یکی از خطرناک ترین عوامل سمی در خانه هستند و شایع ترین عامل مسمومیت در جهان مصرف بیش از حد داروها در مقادیر درمانی است. عدم توجه به مقدار دارو، مصرف داروها همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آنها می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی و در نتیجه کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، حتما داروها را در کمدهای بلند و غیر قابل دسترس و قفل دار قرار دهید.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوز مکرر یا بیشتر از مقدار توصیه شده دارو به کودک ندهید.

– از قرار دادن دارو در کیف دستی برای جلوگیری از خوردن دارو توسط کودکان خودداری کنید.

– دارو را جلوی کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را در دهان خود مصرف کنند.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– داوران را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت بتوانید اطلاعات صحیح دارو را به پزشک بدهید.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به درمان ترک اعتیاد جلوگیری کنید.

-بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال و به خصوص تعویض شیشه دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آنها جان خود را از دست داده اند.

در عین حال نکات دیگری که در خصوص پیشگیری از مسمومیت دارویی و مواجهه با فرد مسموم توصیه می شود به شرح زیر است:

– بهتر است داروهای بیماران افسرده، بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه خودکشی دارند دور از دسترس خود قرار دهید و به دقت مراقب میزان مصرف دارو باشید.

– در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و مطمئناً خطرناک است. ظاهر مشابه داروها، رنج بردن از فراموشی، ندانستن نام داروها، بی سوادی یا بی سوادی و یا ناخوانا بودن دستورالعمل داروها می تواند سالمندان را به مصرف نادرست یا مکرر داروهای خود سوق دهد. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید مصرف دارو توسط سالمندان خانواده را کنترل کرد. بهترین راه برای جلوگیری از تکرار دوز دارو این است که تعداد دفعات مصرف دارو را یادداشت کنید.

در عین حال باید توجه داشت که مصرف بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما ممکن است وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی بدتر شود یا منجر به آسیب دائمی کبد و کلیه در . future.to be وقتی با یک فرد مسموم ناخودآگاه روبرو هستید که بسته های دارویی را در کنار خود خورده و خونسردی خود را حفظ کرده و باعث استفراغ این فرد نمی شود، بسته های دارو را با بیمار به بیمارستان ببرید.

با توجه به اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که القای استفراغ در مسمومیت ها فقط با نظر پزشک انجام شود. زیرا این عمل در برخی از مسمومیت های دارویی باعث بدتر شدن حال بیمار خواهد شد.

در اغلب موارد مسمومیت های دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا با نحوه برداشتن اولین قدم ها آشنا شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا