عمومیکسب و کار برتر ایرانی

چرا حسابداری مهم است؟

موضاعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد:

  • یک تعریف ساده از حسابداری
  • حسابداری در مقابل دفترداری
  • چرخه حسابداری
  • صورتهای مالی
  • اصول حسابداری عمومی پذیرفته شده (GAAP)
  • انواع مختلف حسابداری
  • چرا حسابداری برای تجارت شما اهمیت دارد
  • کاری که یک حسابدار انجام می دهد

تعریف ساده از حسابداری

حسابداری، اطلاعات مالی و مربوط به کسب و کار را ثبت و سازماندهی می کند و به انتقال درک اطلاعات مالی کمک می کند.

شما می توانید حسابداری را به عنوان یک ماشین بزرگ تصور کنید که اطلاعات مالی خام را در آن ثبت می کنید. سوابق مربوط به تمام معاملات تجاری، مالیات، پیش بینی ها و سیار موارد مربوطه پس از آن بررسی ساده ای در مورد وضعیت مالی کسب و کار شما با توجه به استانداردهای حسابداری ثبت می شود.

حسابداری به شما می گوید که آیا سود کسب می کنید یا خیر، جریان نقدینگی شما چیست، ارزش فعلی دارایی ها و بدهی های شرکت شما چیست و در واقع کدام قسمت از تجارت شما درآمد کسب می کند و بسیاری از موارد دیگر. حسابداری به گزارشگری مالی بسیار کمک میکند و از وظایف آن محسوب می شود.

حسابداری و دفترداری

حسابداری و دفترداری از بسیاری جهات با هم همپوشانی دارند. برخی می گویند حسابداری یکی از جنبه های حسابداری است. اما اگر می خواهید آنها را از هم جدا کنید، می توانید بگویید که دفترداری نحوه ثبت و طبقه بندی معاملات مالی شما است، در حالی که حسابداری از طریق تجزیه و تحلیل، استراتژی و برنامه ریزی مالیاتی از این داده های مالی به خوبی استفاده می کند.

حسابداری در قدیم در همانند امروز معنای خاصی نداشته و به کسانی که شغلشان حسب و کتاب بوده است، دفتردار می گفتند. دفترداران در قدیم حسابداری یک طرفه داشتند نه حسابداری دو طرفه . اما امروزه حسابداری معنای جدیدی پیدا کرده است و شرایط تغییر یافته است.

چرخه حسابداری

حسابداری از لحظه ورود معامله تجاری هر فعالیت یا رویدادی که با پول تجارت شما درگیر شود، در دفاتر شرکت شما شروع می شود.

ثبت معاملات تجاری از این طریق بخشی از حسابداری است. معنای حسابداری در اولین گام بع عبارتی عهمان چرخه حسابداری است: فرایندی که برای دریافت اطلاعات مالی خام و تفکیک گزارشهای مالی دقیق و سازگار طراحی شده است.

چرخه حسابداری شش مرحله کلی دارد: (چرخه های حسابداری در مواقعی ریزتر می شود و مراحل آن افزایش می یابد ولی در کل تغییر خاصی نمی کند. بلکه به ریز مرحله بندی می شود)

  1. تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات (جستجوی فاکتورها، صورت های بانکی و غیره)
  2. ارسال معاملات به دفتر (طبق قوانین حسابداری دوبار ورود)
  3. تراز آزمایشی تنظیم نشده را تهیه کنید (این شامل لیست کردن تمام حساب های کسب و کار شما و کشف موجودی آنها است)
  4. ورودی های تنظیم را در پایان دوره آماده کنید
  5. تراز آزمایشی تنظیم شده تهیه کنید
  6. صورتهای مالی را تهیه کنید

بیشتر این قوانین و فرایندها توسط نرم افزار حسابداری به صورت خودکار انجام می شود، بنابراین ما می خواهیم جزئیات مهم چرخه حسابداری را نادیده بگیریم و درباره محصول نهایی صحبت کنیم: صورت های مالی.

گزارش دهی از نتایج حسابداری به حساب می آید. گزارشگری مالی دنیایی دارد اما مهمترین گزارشات حسابداری ارائه صورت های مالی است. صورت های مالی به نوعی گزارش هستند.

صورت های مالی در حسابداری

صورت های مالی گزارشی است که خلاصه عملکرد شما از نظر مالی را بیان می کند.

صورت های مالی سه نوع اصلی دارد: ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد. آنها با هم به شما می گویند پول تجارت شما کجاست و چگونه به آنجا رسیده است.

بگذارید بگوییم شما یک مربی موج سواری مستقل هستید که به آموزش دوره های موج سواری به مشتریان خود میپردازید. صورتهای مالی می تواند به شما بگوید که سودآورترین ماههای شما چیست، چه مقدار پول برای لوازم مصرف کرده اید و ارزش کل تجارت شما چقدر است. اینها فقط مثال هایی از گزارشات حسابداری و ویژگی های آن است.

صورتهای مالی را می توان با استفاده از نرم افزار حسابداری به راحتی تهیه کرد، یا می توانید از یک حسابدار بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

هر سال، شرکت شما صورتهای مالی ایجاد می کند که افراد خارج از شرکت شما افرادی مانند سرمایه گذاران، وام دهندگان، سازمان های دولتی، حسابرسان، خریداران بالقوه و….. می توانند از آنها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلامت مالی شرکت شما استفاده کنند.

تهیه صورتهای مالی سالانه شرکت به این روش، حسابداری مالی نامیده می شود.

 حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریتی مشابه حسابداری مالی است، اما با دو فرق مهم:

  1. اظهارات بیان شده و تهیه شده توسط حسابداری مدیریت برای استفاده داخلی است.
  2. گزارشات حسابدرای مدیریت بسیار بیشتر تهیه می شوند که اغلب به صورت سه ماهه یا ماهانه هستند

اگر کسب و کار شما به حدی رشد کند که نیاز به استخدام حسابدار به صورت تمام وقت داشته باشید، بیشتر وقت آنها صرف حسابداری مدیریتی خواهد شد. شما برای تهیه گزارش هایی که به روزرسانی منظم در مورد سلامت مالی شرکت ارائه می دهند و به شما در تفسیر این گزارش ها کمک می کنند، به حسابداری مدیریت نیاز دارید.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی توسط حسابداران انجام می شئد. به حسابداری که رویکرد مالیاتی داشته باشد حسابداری مالیاتی می گویند.

حسابداری مالیاتی در واقع اطمینان از این است که شما امور مالیاتی خود را با توجه به استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی حل و رفع می نمایید. بسیاری از کسبو کارها صرفا با داشتن حسابدار مالیاتی، هم حسابداری مالی خود را پیش می برند و هم امور مالیاتی را مدیریت می کنند.

حسابداری هزینه

شما هر زمان که می خواهید بفهمید چگونه حاشیه سود خود را افزایش دهید یا اینکه تصمیم بگیرید که آیا افزایش قیمت ایده خوبی است، حسابداری هزینه را انجام می دهید.

حسابداری هزینه شامل تجزیه و تحلیل تمام هزینه های مرتبط با تولید یک خروجی (می تواند یک محصول یا خدمات باشد) است که به منظور تصمیم گیری بهتر در مورد قیمت گذاری، هزینه و موجودی کالا انجام می شود.

حسابداری هزینه به حسابداری مدیریتی مرتبط است و همچنین از حسابداری مالی نیز اطلاعات دریافت می کنند زیرا داده های هزینه گذاری هنگام تهیه ترازنامه اغلب مورد نیاز است. مدیران از گزارشات حسابداری هزینه برای تصمیم گیری بهتر در مورد تجارت استفاده می کنند، ،

حسابداری اعتباری

حسابداری اعتبار شامل تجزیه و تحلیل کلیه صورتحساب ها و بدهی های پرداخت نشده یک شرکت و اطمینان از این است که پول نقد شرکت به طور مداوم در پرداخت هزینه های آنها بسته نشده است.

حسابداری اعتباری می تواند یکی از سخت ترین انواع حسابداری باشد، زیرا معمولاً شامل گفتن چیزی است که شخص نمی خواهد بشنود (مانند حسابدار شما که به شما می گوید باید کمتر قرض بگیرید).

چرا حسابداری برای تجارت شما اهمیت دارد؟

حسابداری به شما کمک می کند تا برای رشد برنامه ریزی کنید.

هر سفر عالی با یک نقشه راه آغاز می شود. وقتی برای رشد شرکت خود برنامه ریزی می کنید، تعیین اهداف ضروری است. سود شما یک سال دیگر باید چگونه باشد؟ در عرض پنج سال چطور؟

آیا هزینه کالاهای فروخته شده شما افزایش یافته است؟ آیا حاشیه سود ها کمتر شده اند؟ آیا اهداف رشد شما منطقی است؟ بدون صورت های مالی، پاسخ عینی نخواهید داشت

صورتهای مالی به شما امکان می دهد که به سرعت رشد تجارت خود را ارزیابی کنید. بدون صورت های مالی دقیق، بازگشت به مباحث ابتدایی مانند “رشد فروش” که تصویر مالی کاملی برای شما ایجاد نمی کند، وسوسه انگیز است و باعث ابهام می شود.

حسابداری برای تأمین وام

صورتهای مالی به روز، وضعیت و شرایط شرکت شما را نشان می دهد. اگر می خواهید کمبود نقدینگی تجارت کوچک خود را با وام تأمین کنید، مطالعه گزارشات مالی و حسابداری مانند صورت های مالی ضروری است.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید از طریق یکی از بانک های بزرگ برای وام اقدام کنید و به شما اعلام شده است باید به طور متوسط ​​، صورتهای مالی سه سال، به علاوه پیش بینی جریان نقدی یک ساله ارائه دهید. در صورت نداشتن سیستم حسابداری ارائه چنین گزارشی تقریباً غیرممکن است.

برای بدست آوردن سرمایه گذاران یا فروش تجارت خود به حسابداری نیاز دارید

ممکن است شما در حال حاضر قصد نداشته باشید از سرمایه گذاران برای ورود به کسب و کار خود درخواست کنید یا شرکت یا سازمان خود را بفروشید. اما بهتر است گزینه های خود را باز بگذارید. و بهترین راه برای انجام این کار این است که اکنون یک سیستم حسابداری مناسب راه اندازی شود.

سرمایه گذاران یا خریداران احتمالی انتظار سوابق حسابداری را دارند که اثبات می کند تجارت شما سودآور و در مسیر رشد است.

حسابداری به شما کمک می کند معوقات خود را دریافت کنید

وقتی مشتری به شما بدهکار است، به عنوان حساب های دریافتی در ترازنامه شما ظاهر می شود. این کار یا توسط نرم افزار حسابداری یا حسابدار شما تهیه می شود.

ترازنامه به شما می گوید که چه مقدار از مطالبات خود را در طول ماه دریافت کرده اید و چه مقدار هنوز معوق است. می توانید فرآیندهایی را تنظیم کنید که مهلت های پرداخت سخت تر باشد یا پیگیری بهتر با مشتریان انجام شود تا مطمئن شوید پولی را که باید دریافت کنید در صورت نیاز به دست می آورید.

حسابداری شما را از زندان دور می کند (یا حداقل شما را از جریمه ها نجات می دهد)

با رشد کسب و کار شما، پیگیری کلیهاطلاعات مالی دشوار می شود. علاوه بر این، اگر در گزارش های مالی شما اشتباهاتی وجود داشته باشد، خطر گزارش نادرست به سایرین را در پیش رو خود دارید.

حسابداری جامع و صحیح، سوابق مالی کامل و دقیقی به شما می دهد که خطر نقض قوانین مالیاتی را کاهش می دهد. و هنگامی که شما یک حسابدار دارید که مالیاتان را برای شما ثبت می کند، می توانید مطمئن شوید که این کار به طور دقیق و به موقع انجام می شود.

حسابداری به شما کمک می کند مقدار مالیات مناسب را پرداخت کنید.

مثل اگر قبض مالیات خود را پرداخت نکنید یا تکالیف مالیاتی را صحیح انجام ندهید، سازمان امور مالیاتی شما را جریمه می کند. و پرداخت بیش از حد آنچه حقتان است برای شما سودی در پی ندارد. شما می توانستید پول جریمه یا مالیات بیشتر از حقتان را وارد کسب و کار خود کنید.

برای محاسبه دقیق پرداخت های مالیاتی سه ماهه (ارزش افزوده)، باید درآمد خود را محاسبه کنید. تقریباً غیرممکن است که این کار را بدون سوابق مالی دقیق تهیه شده از حسابداری انجام دهید.

کاری که یک حسابدار انجام می دهد

یک حسابدار ماهر با پیش بینی نیازهای مالی مجموعه و با اعلام وضعیت مالی شرکت به شما بدون اصطلاحات قانونی، در وقت شما صرفه جویی می کند.

آنها همچنین می توانند دانش و بینشی در اختیار شما قرار دهند که برای افراد غیر حسابدار به راحتی قابل دسترسی نیست. مواردی مانند کسر مالیات که شما حتی نمی دانید واجد شرایط آن هستید، قوانین مالیاتی که نمی دانید و از آن تخطی می کنید.

اگر این مواردی است که هم اکنون تجارت شما می تواند از آنها بهره مند شود، ممکن است زمحسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات، تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد. به این ترتیب، افراد ذینفع درون‌سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجامع عمومی سازمان‌های موردنظر و یا مقامات مالیاتی می‌توانند از اطلاعات حسابداری استفاده کنند.

به بیان ساده، حسابداری ابزاری است که موقعیت مالی یک سازمان اطلاعاتی را مشخص می‌کند. اگر را آغاز کنید، در اصل شروع به آموختن این زبان تخصصی کرده‌اید. با یادگیری این زبان می‌توانید عملیات مالی هر سازمان را بفهمید و با آن ارتباط برقرار کنید؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز اغلب سازمان‌ها بسیار شبیه به هم هستند و می‌توان آن‌ها را در سه دسته‌ اصلی طبقه‌بندی کرد: اطلاعات عملیاتی، اطلاعات حسابداری مالی و اطلاعات حسابداری مدیریتی.  در ادامه به بررسی سوال‌های حسابداری چیست و یک حسابدار چه وظایف و مهارت‌هایی دارد خواهیم پرداخت.

حسابداری فرآیند ثبت، طبقه‌بندی و خلاصه کردن معاملات مالی است. به این معنا که تصویر واضحی از سلامت مالی سازمان و عملکرد آن ارائه می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان کاتالیزوری برای مدیریت منابع و رشد استراتژیک باشد. در‌واقع حسابداری را می‌توان راهی برای کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و همینطور جریان نقدی در کسب‌وکارها تعریف کرد.

چرا حسابداری مهم است؟

اطلاعات حسابداری، عملکرد مالی یک کسب‌وکار را نشان می‌دهد. این اطلاعات نشان می‌دهد که تجارت مورد نظر با سود یا ضرر مواجه است. حسابداری علاوه‌بر ایفای نقش کلیدی در ارائه شفافیت برای ذی‌نفعان، همچنین تضمین می‌کند که تصمیمات آگاهانه با پشتوانه داده‌ها اتخاذ می‌شود.

امروزه حسابداری یکی از شغل‌های مهم در دنیای تجارت محسوب می‌شود. به‌همین دلیل، افراد زیادی تصمیم می‌گیرند دوره‌های پیشرفته اموزش حسابداری اصفهان در این رشته را در سطوح عالی سپری کنند تا در آینده شانس بیشتری برای بازار کار داشته باشند.

در ایران نیز ، پرطرفدار است. در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات قوانین مالیاتی، حسابداری جایگاه بالاتری پیدا کرده است. بنابراین، حسابدار در ابتدا باید با آشنا شود، بعد با توجه به نیاز بازار نسبت به آموزش نرم‌افزارهای این رشته اقدام کند.

پرکاربردترین نرم افزارهای حسابداری

  1. نرم افزار حسابداری بازرگانی
  2. نرم افزار حسابداری خدماتی
  3. نرم افزار حسابداری تولیدی
  4. نرم افزار حسابداری پیمانکاری
  5. نرم افزار حسابداری شخصی

معرفی شغل حسابداری

یک حسابدار به‌طور معمول اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می‌کند. حسابداران، داده‌های اولیه را از روی اسناد و مدارک در دفاتر و نرم‌افزارهای حسابداری، ثبت و به آن‌ها نظم می‌بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار، گزارشات و صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم‌گیری ذی‌نفعان (مدیران، مجامع عمومی شرکت‌ها و موسسات، سرمایه‌گذاران و دولت) می‌باشد.

نکته: به خاطر داشته باشید زمانی اطلاعات مالی برای استفاده كنندگان، مفيد است كه صحیح و قابل اتکا باشد.

شاخه های حسابداری در انواع واحدهای اقتصادی

یکی از عوامل موثر بر نحوه حسابداری هر واحد اقتصادی، هدف فعالیت آن است. واحدهای اقتصادی از نظر هدف فعالیت به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. واحدهای انتفاعی
  2. واحدهای غیرانتفاعی

واحدهای انتفاعی

هر واحد اقتصادی که با هدف کسب سود و منفعت مادی تشکیل شود، یک واحد انتفاعی محسوب می‌­شود. واحد انتفاعی مثل شرکت فولاد ایران می‌تواند تحت مالکیت بخش عمومی بوده و یا مثل شرکت‌های تعاونی مصرف که در اختیار بخش خصوصی است.

واحدهای غیر انتفاعی

هر واحدی که هدف از تشکیل آن کسب منفعت مادی برای مالکان آن نباشد، واحد غیرانتفاعی محسوب می‌گردد. واحدهای غیرانتفاعی ممکن است در قبال ارائه کالا یا خدمات، وجه دریافت نمایند؛ مانند مدارس و دانشگاه‌های غیرانتفاعی. همچنین ممکن است در قبال ارائه خدمات و کالا وجهی دریافت نکنند مانند بنیادهای خیریه و … .

حوزه‌های کاری حسابداران

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان‌هایی که برایشان کار می‌کنند، دارای تخصص و تجربه مناسب با حوزه فعالیت خود هستند؛ به‌عنوان مثال، بعضی در حوزه بیمه، برخی در حوزه تولید و برخی نیز در حوزه پیمانکاری و موارد دیگر فعالیت دارند.

مهارت های لازم یک حسابدار

تمامی حسابداران به مهارت‌ و دانش نیاز دارند تا بتوانند کارهای خود را به‌دقت انجام دهند. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  1. قدرت تجزیه و تحلیل مسائل
  2. توانایی مدیریت زمان
  3. دقت و توجه به جزئیات
  4. مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات
  5. قدرت سازماندهی
  6. قابل اعتماد بودن و رازداری

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و به‌دنبال آن تهیه گزارش‌های مالی، مهم‌ترین وظایف هر است. حسابدار با داشتن این مهارت می‌تواند اطلاعات مهم را از داده‌های خام استخراج کند. در تمامی ابعاد این شغل، از پر کردن اظهارنامه مالیاتی گرفته تا حسابرسی داده‌ها و یافتن اشتباهات و تخلفات، به این مهارت نیاز است.

توانایی مدیریت زمان

اولویت‌بندی و مدیریت‌ زمان از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که یک حسابدار باید داشته باشد. در زمان‌هایی مثل پایان سال و زمان بستن حساب‌ها یا زمان ارائه اظهارنامه، به‌‌دلیل حجم بالای کار اهمیت مدیریت زمان به اوج خود می‌رسد. مدیریت‌ زمان موجب می‌شود کارها به بهترین شکل ممکن و در زمان معین انجام گیرد.

دقت و توجه به جزئیات

توجه به جزئیات برای اطمینان از ثبات و دقت در گزارش‌های مالی لازم است. این مهارت به حسابدار امکان می‌دهد تا داده‌های مالی را به‌دقت وارد سیستم کند و در زمان مشخص بتواند صورت‌های مالی و گزارش‌های دقیقی را استخراج کند.

مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات

حسابداری از اعداد به همراه مجموعه‌ای از فرمول‌های ریاضی استفاده می‌کند اما به دانش پیشرفته ریاضیات نیاز نخواهد بود. برای موفقیت در حسابداری کافی است به اصول مربوط به جمع، تفریق، ضرب و تقسیم آگاهی داشته باشید و نیازی به دانستن دیفرانسیل، انتگرال و معادلات پیچیده نیست.

در گذشته، تنها ابزار مورد استفاده حسابداران، ماشین حساب بود. امروزه کامپیوتر به‌عنوان ابزار اصلی برای حسابداران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، حسابداران باید در استفاده از کامپیوتر از مهارت کافی برخوردار باشند.

قدرت سازماندهی

قدرت سازماندهی یکی از ویژگی‌های مهم حسابدار در یک سازمان است. یک حسابدار موفق با استفاده از مهارت سازماندهی می‌تواند اطلاعات دریافتی را به‌درستی طبقه‌بندی کرده و مورد بررسی قرار دهد. به این ترتیب، در بسیاری از مسائل شرکت نقش موثری داشته باشد.

قابل اعتماد بودن و رازداری

یک حسابدار به‌دلیل اطلاع از جزئی‌ترین درآمدها و هزینه‌های شرکت و نیاز صاحبان و سهامداران شرکت باید فردی قابل اعتماد و رازدار باشد.

وظایف کلی حسابدار

برخی وظایف حسابدار عبارتند از:

  1. ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار (امروزه نرم‌افزار حسابداری جای دفاتر را گرفته است).
  2. ثبت اطلاعات کارکنان، محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه، پرداخت وجه و صدور فیش حقوقی.
  3. تهیه و بررسی صورت‌های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آن‌ها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور.
  4. محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به‌موقع مالیات‌ بر حقوق و مالیات بر درآمد.
  5. ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت، کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش‌های دوره‌ای در این خصوص به مدیریت.
  6. ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روش‌ها به مدیریت.
  7. ارائه پیشنهاد و راهکار برای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود.

چه کسانی از اطلاعات حسابداری استفاده می‌کنند؟

حسابداری به‌عنوان زبان تجارت، اطلاعات مالی مربوط به یک کسب‌و‌کار را به استفاده کنندگان مختلف ارائه می‌دهد. نیاز اطلاعاتی استفاده کنندگان به نوع تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند بستگی دارد. افرادی که اداره عملیات واحد اقتصادی را به عهده دارند، به اطلاعاتی نیاز دارند تا آن‌ها را در بهبود عملیات و افزایش کارآیی کمک نماید.

برای مثال، مدیران برای تعیین قیمت فروش محصولات خود به اطلاعات هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده کالاها نیاز دارند. این گروه از استفاده کنندگان را اصطلاحا استفاده کنندگان درون‌سازمانی می‌نامند. به سایر استفاده کنندگان گزارش‌های حسابداری، استفاده کنندگان برون‌سازمانی گفته می‌شود.

استفاده کنندگان درون سازمانی

هیئت مدیره، مدیر‌عامل، مدیران اجرایی، مدیران میانی و سرپرستان یک سازمان که در زمینه برنامه‌ریزی و کنترل عملیات واحد تجاری که فعالیت می‌کنند، از استفاده کنندگان درون‌سازمانی محسوب می‌شوند. این افراد در هر سطح و جایگاهی که باشند، تنها به بخشی از اطلاعات دسترسی خواهند داشت و همه به یک نسبت نمی‌توانند از جزئیات مطلع شوند. برخی از این اطلاعات محرمانه بوده و فقط باید در اختیار مدیران ارشد قرار بگیرد.

حسابداران از طریق تهیه گزارش‌های مالی درون‌سازمانی به مدیران واحد اقتصادی کمک می‌کنند. گزارش‌های مالی در فواصل زمانی کوتاه تهیه می‌شوند و دربردارنده اطلاعات تفصیلی مورد نیاز برای مدیران است. شاخه‌ای از حسابداری است که گزارش‌های مالی درون‌سازمانی را تهیه کرده و در اختیار مدیران و گردانندگان عملیات قرار می‌­دهد.

استفاده کنندگان برون سازمانی

استفاده کنندگان برون‌سازمانی، افراد خارج از سازمان هستند که می‌توانند از اطلاعات حسابداری استفاده کنند. این افراد معمولا دسترسی مستقیم به مدارک و اطلاعات مالی ندارند ولی علاقه دارند به‌طور منظم از وضعیت مالی و نتیجه فعالیت‌های سازمان آگاه شوند.

گزارش‌هایی که حسابداری در اختیار این افراد قرار می‌دهد، گزارش‌های برون‌سازمانی نامیده‌‌ می‌شود. که شاخه‌ای از حسابداری است به تهیه و ارائه گزارش‌های مالی برای استفاده کنندگان برون‌سازمانی می‌پردازد. سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سازمان‌های دولتی از قبیل اداره ، تامین اجتماعی، بورس اوراق بهادار و … عمده‌ترین گروه‌های استفاده کننده برون‌سازمانی به شمار می‌آیند.

جهت آدرس  بهترین آموزشگاه حسابداری اصفهان اینجا کلیک کنید

در این مقاله به موضوع حسابداری چیست پرداختیم، از دلایل اهمیدلایل مهم بودن حسابداری

در این قسمت با اهمیت و دلایل بسیار مهم استفاده از حسابداری آشنا خواهید شد

حسابداری شامل تهیه و تجزیه و تحلیل گزارش های مالی، مالیات ها و سایر گزارش ها است. این کار شبیه دفترداری است. شما می توانید دفترداران را در کسب و کاره ای کوچک تر پیدا کنید در حالی که سازمان های بزرگ تر معمولا از حسابداران استفاده می کنند. حسابداران اعتبار و تجربه خاصی دارند که دفترداران اغلب فاقد آن هستند. حسابداران معمولا با سیستم های پیچیده تری سر و کار دارند، اما هم دفترداران و هم حسابداران نقش اساسی در یک سازمان دارند.

۱هر صنعتی به یک سیستم حسابداری نیاز دارد

تا زمانی که پول وجود داشته باشد، حسابداری نیز وجود دارد. مورخان شواهدی از سیستم های حسابداری به قدمت مصر باستان و بابل دارند. امپراتوری روم سوابق مالی دقیقی را نگهداری می کرد. حسابداری مدرن از اوایل قرن نوزدهم به عنوان یک حرفه وجود داشته است. اکنون شما می توانید در هر صنعت و هر نوع سازمان، سود و بدون سود حسابداران و حسابداران را پیدا کنید. همه کسب و کارها نیاز به مدیریت پول، سوابق مالی و مالیات دارند.

۲حسابداری یک کسب وکار را سازمان یافته نگه می دارد

گروه های زیادی به سوابق مالی سازمان علاقه مند هستند، از جمله سرمایه گذاران، وام دهندگان، و کارمندان. انواع خاصی از سازمان ها (مانند سازمان های غیرانتفاعی)از شفافیت هر چه بیشتر در مورد امور مالی خود سود می برند. اگر سوابق شما آشفته باشد، می تواند تاثیر منفی بر شهرت و سلامت کسب وکار شما داشته باشد. یک سیستم حسابداری این سوابق اغلب پیچیده را سازمان دهی می کند، بنابراین دسترسی به آن ها آسان تر است و به گروه های علاقه مند داده می شود.

۳حسابداری به ارزیابی عملکرد یک کسب وکار کمک می کند

سوابق مالی یک سازمان بازتابی از سلامت آن است. اگر می خواهید بدانید که کسب وکار شما چگونه کار می کند، سوابق مالی به شما اطلاعاتی در مورد هزینه ها، سود ناخالص، بدهی و غیره می دهد. یک سیستم حسابداری خوب نگاه کردن به گذشته و مقایسه کردن را آسان تر می کند. شما می توانید ببینید که آیا همه چیز بهتر یا بدتر است.

۴حسابداری به شما کمک می کند در چارچوب قانون باقی بمانید

داشتن سیستم ها و فرآیندهای حسابداری خوب به حفظ کسب وکار شما در جایگاه قانونی خوب کمک می کند. یکی از وظایف اصلی یک حسابدار رسیدگی به امور مالی سازمان براساس قوانین و مقررات مختلف است. در هر زمان ممکن است یک کسب وکار سازمانی مورد بازبینی قرار گیرد، بنابراین سوابق مالی باید قابل دسترس، دقیق و سازمان یافته باشد. نداشتن سوابق خوب می تواند کسب وکار شما را دچار مشکل جدی کند.

۵حسابداری به بودجه بندی و پیش بینی های آینده کمک می کند

بودجه بندی و پیش بینی های آینده به شما اجازه می دهد برای سال مالی آینده برنامه ریزی کنید. استفاده از سوابق مالی گذشته برای این فرآیند ضروری است. یک تجزیه و تحلیل یک نقطه شروع دقیق به شما می دهد، بنابراین می توانید از گذشته به عنوان یک طرح اولیه برای آینده سودآورتر استفاده کنید. یک سیستم حسابداری طراحی شده توسط یک متخصص به شما اطلاعات مورد نیاز برای بودجه بندی و پیش بینی های آینده را می دهد.

۶حسابداری خوب به شما کمک می کند از حسابرسی اجتناب کنید

هیچ سازمانی نمی خواهد حسابرسی انجام دهد. یک سیستم حسابداری ضعیف در را به روی انواع اشتباهاتی باز می کند که نظر مقامات را به خود جلب می کند. اشتباه ات می تواند شامل به هم ریختن فرم مالیاتی، ادعای هزینه های زیاد، ادعای کمک های خیریه بیش از حد و غیره باشد. داشتن یک حسابدار خوب در کارکنان از اشتباه ات جلوگیری می کند و احتمال حسابرسی را به خصوص برای کسب و کاره ای کوچک کاهش می دهد.

۷حسابداران می دانند چگونه با مالیات های پیچیده یا مقادیر زیاد پول مقابله کنند.

چند دلیل وجود دارد که چرا مالیات یک شخص یا سازمان ممکن است پیچیده تر از حالت عادی باشد. اگر شما خود کار هستید یا جریان های درآمدی زیادی دارید، مالیات شما می تواند دشوار باشد. اگر شما یا کسب وکار شما درآمد سرمایه گذاری دریافت می کنید، از یک سیستم حسابداری خوب که توسط یک متخصص نظارت می شود نیز بهره مند خواهید شد. وارد شدن به یک ارث بزرگ به عنوان یک فرد یا دادن یک هدیه مالی بزرگ، مالیات شما را پیچیده تر می کند.

۸حسابداری تصمیم گیری سازمان را بهبود می بخشد

تصمیم گیری در مورد یک کسب وکار بدون اطلاعات دقیق دشوار است. یک سیستم حسابداری خوب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد آینده سازمان را فراهم می کند. تجزیه و تحلیل سوابق مالی همچنین می تواند به یک شرکت در تصمیم گیری در مورد استخدام کارمندان، خرید، هدیه دادن کمک های خیریه و غیره کمک کند.

۹یک سیستم حسابداری خوب در زمان سازمان صرفه جویی می کند

اگر سیستم حسابداری شما خوب نباشد، زمان زیادی را صرف بررسی سوابق و تلاش برای درک اطلاعاتی خواهید کرد که به خوبی سازماندهی نشده اند. آماده شدن برای فصل مالیات یک کابوس خواهد بود و زمان ارزشمند شما را به خود اختصاص خواهد داد. داشتن یک سیستم حسابداری و حسابدار خوب در کارکنان، فرآیند مدیریت پول را بسیار روان تر و سریع تر می کند. یک سازمان اکنون می تواند وقت خود را صرف حوزه های دیگر کسب وکار کند.

۱۰حسابداری خوب به شما کمک می کند کسورات بیشتری دریافت کنید

در طول فصل مالیات، دانستن اینکه چه چیزی را می توانید کسر کنید، می تواند چالش برانگیز باشد. یک سیستم حسابداری که امور مالی سازمان شما را در طول سال ردیابی می کند، این فرآیند را آسان تر می کند. یک حسابدار همچنین می تواند به معافیت هایی اشاره کند که ممکن است در مورد آن ها اطلاعی نداشته باشید. این هم برای سازمان ها و هم برای افراد مفید است.

ت آن گفتیم، مهارت‌های مورد نیاز، انواع حسابداری و گروه‌های استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری را به شما معرفی کردیم. اگر به این رشته علاقه‌مند هستید و به‌دنبال کسب درآمد از آن هستید برای دریافت مشاوره و شرکت در اموزش حسابداری در موسسه حسابداری تدبیر اصفهان با شماره تماس بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا