عمومی

چالش‌های جمعیتی در ایران

براساس پایگاه اطلاع رسانی باراناخبر ،
به بهانه 20 مه ، “روز جمعیت” ، بررسی مقام معظم رهبری برای اجرای سیاست های کلی جمعیت (در دهه نود و سه) بررسی شد.
دکتر. محمد جواد محمودی در مصاحبه “سرفصل امشب” شرکت کرد و گفت: “بند اول 14 بند از سیاست های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری ، پوسیدگی و افزایش و افزایش نرخ باروری را نشان می دهد ، که نه تنها چنین نیست. اجرا شده ، اما همچنین باعث کاهش جمعیت کشور می شود. ” .

این کارشناس اقتصادی جمعیت اضافه کرد: “در سال 1967 میزان حمل و نقل برای هر زن بین 6 تا 7 کودک بود که بر خلاف توصیه مسئولان روز به روز در حال افزایش است.” در سال 1972 اعلام شد که زایمان کاهش می یابد.
وی گفت: سیاست های تنظیم خانواده قبل از انقلاب و مسئولان به هیچ جا نمی رفتند.
محمودی با بیان اینکه 2.1 درجه درجه وراثت (دو فرزند برای هر خانواده) است و افزود: یکی از دلایل کاهش جمعیت کشور مداخله سازمان های بین المللی در هدف قرار دادن جمعیت کشور است. این سازمانها مقیاس جمعیت صفر به ما دادند.

محمد اسماعیل اکبری ، مشاور ارشد وزیر بهداشت ، به ساختارها و سه گروه از مردم در ارتباطات ویدئویی اشاره کرد و گفت: ساختار جمعیتی اساسی ، تولیدی و سالمند نباید تغییر کند.

دکتر اکبری افزود: جمعیت کشور رو به کاهش است و به کمتر از یک درصد رسیده است. ما نمی توانیم جمعیت کشور را حفظ کنیم. پویایی کشور به دلیل حضور جوانان و اقشار اساسی کشور است. اگر جمعیت جوان کشور کاهش یابد ، ما در اداره کشور مشکل خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: تنها فرزند ظلم و بدبختی زندگی کودک است. باید شاخص های زایمان را تغییر دهیم. رو به کاهش جمعیت مهمترین مسئله برای جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر اکبری از IRIB خواست تا ساختار فرهنگی (غلط) خود را تغییر داده و میزان زاد و ولد فرزندان را افزایش دهد.

شهلا کاظمی پور ، جمعیت شناس ، گفت که جمعیت کشور تا سال 1430 حدود یک چهارم از کل جمعیت خواهد بود.
وی گفت: “اگر از قبل برنامه ریزی کنیم ، حدود 30 سال زمان خواهیم برد تا این جبران کاهش جمعیت و افزایش پیری را جبران کند.” ما باید سالمندان آینده را فعال کنیم تا در سالهای آینده با مشکلات کمتری روبرو شویم.

کاظمی پور با بیان اینکه در برخی از سیاست های کاهش نیاز به اصلاح جمعیت است ، افزود: جمعیت پایه و اساس توسعه اقتصادی هر کشوری است که منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا