عمومی

پیروزی‌های محیط‌زیستی در سال ۱۳۹۹

در این زمینه ، من فقط به مباحث مربوط به “کوهنوردان” (محیط کوهستان) و مواردی که انجمن کوهنوردان ایران کم و بیش درگیر آنهاست اشاره می کنم ، زیرا فعالیت های زیست محیطی که امروز مردم انجام می دهند بی شمار است و فرصت های زیادی را می خواهند. خوشبختانه افرادی مانند محمد درویش و حسین آخانی برخی از دستاوردهای حاصل از تلاش های مردمی سال گذشته را در صفحات اینستاگرام خود و غیره ذکر کرده اند. دیدن این فعالیت ها باعث خوشحالی و امیدواری می شود که اگر رهبران کشور همانطور که انتظار می رود وظایف خود را در حفاظت از منابع طبیعی زمین انجام ندهند و گروه های جامعه با موضوع حفاظت از طبیعت بیگانه باشند ، اما بسیاری از افراد با آنها جدی هستند در مورد حفظ طبیعت کشور و تعداد آنها رو به رشد است.

* دماوند؛ اعلام وقف قطایی از هرم این کوه از روستای ملار به بالا و موضوع صدور سندی برای این قسمت از کوه به نام سازمان اوقاف ، موجب خشم بسیاری از دوستداران طبیعت در کشور در مرداد بسیاری از یادداشت ها و مقالات به صورت چاپی و فضای مجازی نوشته شده و پیروی می شوند. دوستداران محیط زیست معتقد بودند که دماوند مانند سایر کوههای کشور ، همراه با مزارع ، رودخانه ها ، تالاب ها ، جنگل ها و غیره ، طبق اصل چهل و پنجم قانون اساسی ، املاک و ثروت عمومی و در بین نسل های ملت ایران و باید متعلق به سازمان جنگل باشد. و مراتع باقی مانده است. واکنش مردمی ، اندکی پس از آن صادر شد که سند صحرا ، موسوم به سازمان جنگل و مرتع ، صادر شد. البته فعالان محیط زیست همچنان موضوع را پیگیری می کنند و در برخی مناطق دیگر دماوند خواستار خروج سازمان اوقاف از حلقه مدعیان هستند.

برای دو یا سه سال گذشته ، به منظور حفاظت از دماوند ، ثبت این کوه در فهرست میراث انسانی و تنظیم کوهنوردی و گردشگری در این کوه ، “کمیته دفاع دماوند” با حضور نمایندگان دولت و سازمان های غیر -شورای دولتی و شهری و منطقه ای دریافت کرده است. این کمیته که نمونه خوبی از همکاری دولت ها و غیر دولت ها است ، در تاریخ 6 فوریه مصوبه ای جامع در مورد نحوه کوهنوردی در دماوند داشت که در صورت اجرا می تواند تعداد زیادی از مشکلات مرتبط با کوهنوردی نامنظم را حل کند.

* رفت و آمد مکرر؛ رشته کوه توچال؛ مناظر باشکوه ترین چشم انداز تهران و یک اکوسیستم غنی و با ارزش است که قسمت قابل توجهی از آب این کلان شهر را تأمین می کند. پس از انجمن کوهنوردی و مستندسازی ارزشهای طبیعی و فرهنگی این توده کوهستانی ، شورای شهر تهران ثبت ملی این رشته کوه را تصویب کرد. این شورا در دویستمین و هجدهمین جلسه رسمی خود در تاریخ 18.03.2016 ، شهرداری تهران را مجبور کرد اقدامات لازم را برای ثبت رسمی این استراحتگاه در فهرست آثار ملی انجام دهد.

پیامبران؛ شهر آبیک از غرب ، شرق و جنوب توسط کارخانه ها و سایر تأسیساتی که هوای شهر را آلوده می کنند محاصره شده است. فقط از شمال که به دامنه های کوه پیامبر می پیوندد ، راه های هوایی به این شهر باز است. اما حتی در این طرف ، حذف سنگ ها فضای تنفس شهر را باریک کرده است. آزار و اذیت ها ، اعتراض ها ، تجمع ها و دادخواست های جامعه کوهنوردی و سایر دوستداران طبیعت در آبیک و شهرهای اطراف باعث شد تا فرماندار جمالی پور قزوین در مه 1999 فرمان بسته شدن چندین معدن را صادر کند و ماین را مجبور به استخراج کند تا زمانی که تعهدی در این باره گرفته شود. تمام شد این پروژه در حال انتشار است.

کوه Ron‌؛ این کوه در منطقه سرچاهان استان فارس تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست “منطقه آزاد شکار” نامیده می شود. سال گذشته ، یک گروه محلی قوی در منطقه با کمک گروهی از کوهنوردان و فعالان محیط زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از کوه در “منطقه حفاظت شده” و همچنین جلوگیری از شکار غیرقانونی ، مراتع جنگی و جنگل تشکیل شد. آتش سوزی ، و جلوگیری از توسعه معدن و جایگزینی گردشگری با بخشی از دام های سنگین. این فعالیتها با حمایت اداره کل محیط زیست استان بسیار م beenثر بوده و در حال پیشرفت است.

گلستانک؛ منطقه ای کوهستانی و جنگلی گلستانک “منطقه ای امن” در قلب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است. در دو کیلومتری این منطقه امن ، معدن سرب قدیمی و متروکه ای بنام معدن سرب نصرآباد کجور قرار دارد. چند ماه پیش ، شرکت بهره برداری مجدداً وارد منطقه شد و گفته شد بدون اجازه اداره منابع طبیعی ، جاده دسترسی به معدن را از و خارج می کند. اهالی چندین روستای این منطقه نسبت به استخراج معادن در این منطقه معترض هستند و آن را برای باغها و مزارع و همچنین سلامت آب و مناطق جنگلی مضر می دانند. در ماه مارس ، گروهی از ساکنان نهال های محلی را در جاده ای که توسط بهره بردار توسعه یافته بود کاشتند تا از پیشرفت معدن جلوگیری کنند.

الوند؛ این کوه ارزشمند که قسمتهای بالایی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و زندگی طبیعی و فرهنگی خود را مدیون شهر همدان می دانند ، حدود بیست سال است که هدف توسعه مخرب است. شرکت تله کابین گنجنامه با حمایت چندین مقام ، آسیب جدی به برخی از مناظر منطقه با ارزش جهانی و ملی (مانند منطقه کتیبه باستان هخامنشی ، باغ های دره عباس آباد و علفزار میدان میشان) وارد کرده است. در ماه ژوئن گذشته ، این شرکت دوباره جاده گنجنامه – میدان میشان را توسعه داد. این بار حضور به موقع کوهنوردان و اعتراضات و ورود شورای شهر همدان به موضوع مانع از خرابی های زیادی شد. پس از آن ، موضوع حفاظت از الوند و جلوگیری از توسعه “گردشگری ماشینی” با جدیت بیشتری توسط کوهنوردان و مدافعان میراث فرهنگی منطقه پیگیری می شود.

* ماسال ؛ در تابستان روستاهای چلسی و توتونسا و … در ارتفاعات شهر ماسال گیلان تعدادی پلنگ زندگی می کنند. چند سال پیش ، گروهی از معلمان محلی و برخی کوهنوردان (به سرپرستی محسن پورقاسم ، قهرمان کوهنوردی برای معلولان و تحت حمایت موسسه اکولوژیک محیط زیست) تصمیم گرفتند خسارت ناشی از حمله پلنگ به دامها را جبران کنند ، همانطور که برای تأکید بر درگیری جامعه محلی با پلنگ. این بسیار موثر بوده و منجر به تشکیل هسته زیست محیطی در منطقه شده است. در ماه مارس ، هفت کشاورز طی مراسمی با حضور اعضای شورای شهر ماسال ، شورای دهکده چلسی ، نماینده دام و غیره غرامت دریافت کردند.

* گنجینه ملی کوهنوردی ؛ سالهاست که انجمن کوهنوردان مجموعه ارزشمندی از کوهنوردان پیشکسوت و پیشگام ، تجهیزات کوهنوردی ، کتاب ، نقشه و سایر موارد را جمع آوری کرده و این مجموعه همچنان در حال گسترش است. در تماس های ما با شورای شهر و شهرداری های مناطق 1 و 11 تهران ، آنها تخصیص یک ساختمان بزرگ مناسب برای یک گنج کوهنوردی (موزه) را پذیرفته اند. همانطور که آقای مسجدجامعی ، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در آخرین روزهای سال گذشته ، بودجه لازم برای این کار تصویب شده است.

* آتش؛ در بهار سال گذشته ، چندین گروه مردمی (بسیاری از طرفداران آنها کوهستانی بودند) در سراسر کشور تشکیل شدند تا با کمک مقامات دولتی در آتش سوزی جنگل ها و مراتع کمک کنند. گروه های محلی و بومی اغلب به دلیل نزدیکی محل زندگی خود به منطقه و عدم رعایت مقررات اداری ، این فرصت را دارند تا به محل آتش سوزی بشتابند. اگر فعالیت گروه های محلی که از حمایت های مالی و لجستیکی فعالان محیط زیست نیز برخوردار بودند نبود ، مقیاس و میزان خسارت ناشی از آتش سوزی ها بسیار بیشتر بود. مناسب است که یاد و خاطره داوطلبان این رشته را که سال گذشته برای حفاظت از میراث طبیعی ملی درگذشتند گرامی بداریم: البرز زارعی ، مختار خاندانی ، بلال امینی ، یاسین کریمی ، احسان عزیزی ، محمد جواد مختاری ، محمد مهدی حسینی.

* تصمیم گیری؛ سال گذشته ، گروه فعالیت های “شبکه سازمان های زیست محیطی و منابع طبیعی کشور” به گونه ای بود که این شبکه و سازمان های عضو آن و برخی سازمان های دیگر (NGO) در برخی موارد با سازمان های دولتی و عمومی (محیط زیست ، جنگل ها و رشته های کوه). ، وزارت نیرو ، شهرداری ها ، …) یا پروژه های زیست محیطی را اجرا کرده اند. به عبارت دیگر ، سازمان های مردمی جایگاه شایسته ای در تصمیم گیری و ایجاد فضای اجتماعی پیدا می کنند و این چیزی نیست جز نتیجه فعالیت سه یا چهار دهه فعالیت و حضور در صحنه جامعه.

235231

دکمه بازگشت به بالا