عمومی

“آغدام” به جمهوری آذربایجان پیوست

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،
امروز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ورود ارتش آذربایجان به شهر آغدم مطابق با توافقنامه صلح خبر داد.
7 شهر اشغال شده جمهوری آذربایجان طی درگیری 44 روزه آزاد شدند.

“اقدم” در سال 1993 توسط نیروهای ارمنستان اشغال شد. وی با توافق سه جانبه بین روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در تاریخ 9 نوامبر (19 نوامبر 1999) به جمهوری آذربایجان بازگشت.

نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد بازگشت سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت. مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه درگیری بین دو کشور همسایه ایران خطرناک است و باید در اسرع وقت پایان یابد ، گفت: سرزمین های اشغال شده توسط ارمنستان متعلق به جمهوری آذربایجان است و باید آزاد شود.

آغدم در 378 کیلومتری جنوب غربی باکو واقع شده و یکی از مهمترین شهرهای منطقه ناگو-قره باغ است. این شهر دارای موقعیت استراتژیک در 25 کیلومتری شهر “خانکندی” ، مرکز ناگو-قره باغ و راه ورود به سه شهر دیگر “خوجوند” ، “عسگران” و “عقدره” در قره باغ است.

بر اساس توافق سه جانبه بین روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ، دو شهر اشغال شده باقی مانده در ناگو قره باغ ، کالباجار و لاچین ، تا تاریخ 26 دسامبر 2010 به جمهوری آذربایجان بازگردانده می شوند.

پس از درگیری چهار ساله 1994 بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان ، در 29 اکتبر سال 2020 ، درگیری ها در منطقه ناگو-ناگاس-قره باغ از سر گرفته شد.

دکمه بازگشت به بالا