اقتصادی

وزیر صمت سامانه جدیدی برای فروش خودرو معرفی کرد

در حالی که وعده ها حاکی از حذف قرعه کشی خودرو بود، امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت از سامانه های جدید خبر داد تا برای شفاف سازی روند عرضه خودرو، فروش تمامی خودروها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل شود. اما حذف لاتاری خودرو با نیرو در دستور کار وزارت صمت قرار خواهد گرفت.

به گزارش باراناخبر، نخستین بار در اوایل آذرماه سال گذشته بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه های پیش بینی شده اعلام کرد که در سال 1401 عرضه خودرو مطابق با تقاضا خواهد بود و به این ترتیب لات خودرو خواهد شد. حذف شود.

به گفته وزیر صمت، بلکه خودروسازان، برنامه ها به گونه ای طراحی شده است که تولید خودرو در سال 1401 افزایش یابد و از این افزایش تولید به تدریج قرعه کشی خودرو حذف شود.

سپس در اسفندماه سال گذشته فاطمی امین اعلام کرد: تا اواسط سال 1401 قرعه کشی به تدریج منتفی می شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم. زیرا تولید همچنان در حال رشد و به دور از تقاضا است. اما زمانی که ماشین کافی و مطابق با تقاضا باشد، دیگر انگیزه تجارت مهم نیست. صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاملا واضح بود اما بلافاصله پس از اجرای اولین برنامه های خودرو سواران در سال جدید، بسیاری از رسانه ها موجی را به راه انداختند که نباید پدیده ای به نام «قرعه کشی خودرو» را داشته باشد. “در سال جدید؟

به دنبال جریان این موج، در روزهای پایانی فروردین ماه، معاون حمل و نقل صنعت حمل و نقل در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تولید یک میلیون و 400 هزار خودرو منجر به حذف قرعه کشی می شود، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت شرکت سایلنس با علم به اینکه خودرو مطابق با تقاضا تولید خواهد شد، اقدام کرده است تا نیازی به ساماندهی این بازار از طریق راه حل هایی مانند قرعه کشی نباشد. سایپا و سایر خودروسازان برنامه های خود را در این زمینه خواهند داشت.

اما شفاف سازی ها به همین جا ختم نشد و چند روز بعد در جلسه ای موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی در این نشست با تاکید بر اینکه قیمت هر محصول زیر قیمت تمام شده تقاضای سفته بازی را برای آن به همراه خواهد داشت، افزایش تقاضا برای خودروهای پرتیراژ را طولانی مدت اعلام کرد. فاصله قیمت کارخانه آنها تا قیمت بازار است، اما با افزایش کافی عرضه، تقاضای سفته بازی کاهش می یابد و روند قرعه کشی لغو می شود.

واگذاری فروش کلیه خودروها به سامانه یکپارچه فروش

سجیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر سه شنبه مصادف با عید سعید فطر اعلام کرد: تمامی خودروسازان از هجدهم اردیبهشت هر خودرو فقط از طریق سامانه قرعه کشی متمرکز انجام می شود. برای ایجاد شفافیت، عرضه عادلانه تر برای همه خودروهای تولیدی.

وی در بخشنامه ای به سازمان دفاع تصریح کرد: تا زمان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، اقدامات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودروها حداکثر تا ساعت 25 توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شود. / 2 1401 و کلیه خودروسازان از 1401/1. 2/18 هرگونه تامین ماشین آلات را با هماهنگی آن سازمان و فقط از طریق سیستم قرعه کشی متمرکز انجام دهید تا تامین عادلانه تری برای کلیه ماشین آلات تولیدی ایجاد شود که شفافیت مطلوب را ایجاد کند.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس همین قاعده، وزیر صمت «حذف تدریجی قرعه‌کشی‌های خودرو» را از برنامه‌های جدی این وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون طرح‌ها در همین راستا تدوین و ایجاد شده است. یک سیستم یکپارچه فروش خودرو بر این اساس است.

همچنین در اجرای بند «5» دستور هشت نفره رئیس جمهور (پرونده 16189 مورخ 15 اسفند 1400) در مورد نحوه عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت عمومی مبنی بر اصلاح لازم. و شفافیت باید در اسرع وقت انجام شود تا زمانی که تعادل عرضه و تقاضای خودرو به تعادل برسد که ممکن است منجر به حذف تدریجی لات شود، اقدامات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودروها توسط سازمان حمایت انجام خواهد شد. مصرف کنندگان و تولید کنندگان. حداکثر تا 11 اردیبهشت و کلیه خودروسازان تا 15 اردیبهشت با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی با ایجاد شفافیت مطلوب، عرضه عادلانه تری را برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم کنند.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر تنها تعداد کمی از خودروسازان اقدام به فروش خودرو به صورت موازی از طریق قرعه کشی می کنند که ضمن شفاف سازی روند فروش خودروی خود، سایر خودروسازان را ملزم به ارائه خودرو از طریق «سیستم یکپارچه فروش خودرو» می کند.

البته اصلاح ساختار یک فرآیند صنعتی به موضوعی مانند خودروسازی، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه فرآیندی حداقل میان مدت است و نیازمند برنامه ریزی، تامین قطعات و آماده سازی تولید است. . خط افزایش تولید؛ اگرچه با توجه به حساسیت این موضوع برنامه ریزی برای انجام آن در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است، اما باز هم روندی طی خواهد شد که نیاز به زمان دارد.

با توجه به اینکه حذف قرعه کشی خودرو تا پایان اصلاح ساختار چند ماه به طول می انجامد و با عنایت ویژه وزیر صمت برای حفظ حقوق مصرف کننده در دوره انتقال، مقرر شد روند قرعه کشی خودرو در دوره انتقال اصلاح شود. جلوی فروشندگان و احتکار گروه خاصی گرفته می شود و خودروهای تولیدی به دست خریداران واقعی می رسد.

در نتیجه با دستور وزیر صمت مقرر شده است که فروش خودرو از این پس نه به قید قرعه در شرکت های خودروسازی، بلکه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و به صورت شفاف انجام شود.

تاکید می شود افزایش تولید خودرو راهبرد اصلی وزارت صمت است اما شفافیت در عرضه خودرو (چه قرعه کشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که همه خودروسازان باید طی کنند. به عبارت دیگر شفافیت فرآیند عرضه خودرو از دیگر مواردی است که تضمین می کند حقوق مصرف کننده تضییع نشود. بنابراین وزارت صمت اجرای شفاف عرضه خودرو را وظیفه خود می داند.

بی شک مردم از عرضه غیرشفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن دخالت واسطه ها و دلالان را در بازار به همراه داشته است. «لذا هدف از دستور ابلاغی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صرفاً جلوگیری از نقض حقوق بشر در این مدت محدود، ادامه روند قرعه‌کشی و حفظ حقوق خریداران واقعی و فرآیند قرعه‌کشی است. . حذف خواهد شد.”
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا