فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد: ما به‌ دنبال تحمیلِ نوعِ خاصی از مدِ لباس و پوشش نیستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به همه تنوع اجتماعی در مد و لباس احترام می گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس نیستیم. ما همه تفاوت ها را می دانیم.

به گزارش باراناخبر، محمدمهدی اسماعیلی که در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت: ما به همه تنوع اجتماعی در مد و لباس احترام می گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس نیستیم. ما همه تفاوت ها را می دانیم.

وی با ابراز نگرانی از عرضه پوشاک در کشور تصریح کرد: می دانیم که برخی از فروشگاه های ما خالی از لباس های مناسب هستند و گاهی بانوان عفیف ما ابراز نگرانی می کنند که نمی توانند لباس مناسب پیدا کنند، این مشکل باید به ما مربوط شود. سیاست های.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع مد و لباس و مسائل مربوط به آن را به عنوان یکی از موضوعات مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی می بینیم و برای این منظور کارگروه مد و لباس را در دبیرخانه این سازمان ایجاد کرده ایم. شورای فرهنگ عمومی و فلسفه استقرار این کارگروه در شورای فرهنگ عمومی به دلیل جایگاه اجتماعی، فرهنگی و هنری این عرصه است.

اسماعیلی در ادامه گفت: سابقه فرهنگ و هنر در عرصه پوشاک بسیار درخشان، درخشان و غنی است. ویژگی فرهنگی هزار ساله ما در تمدن ایرانی بر عفاف استوار است و پس از آمیختن با اسلام به عنوان هویت ایرانی-اسلامی متبلور شد. ایرانیان همیشه حجاب های هنری را برگزیده اند و این هنر در برابر فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی حفظ شد. این در حالی است که برخی از تمدن ها عنوان برهنگی را دارند و این با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما فاصله زیادی دارد. حجاب همیشه بخشی از هویت تاریخی مردم سرزمین ماست. در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه ها و بناهای تاریخی به چشم می خورد، قبل از ظهور اسلام در ایران، مروارید عفاف و حجاب می درخشد. پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست و به آن افتخار می کنیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: جهان اسلام در 200 سال گذشته همواره با هجمه های فرهنگی هویت زدایی غرب مواجه بوده است. به همین دلیل است که ما با هویت غرب در تضاد هستیم زیرا آنها به دنبال هویت زدایی از ما هستند. برخی تلاش می کنند نشان دهند که بین عفاف و حجاب و موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان تعارض وجود دارد. آنها سعی دارند به زنان و دختران ایرانی بگویند که اگر محجبه هستند، در مناسبات جامعه و دین حضور ندارند. اما زنان ایرانی در همه زمینه ها سرآمد هستند، ما این راه را با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: تلاش کارگروه مد و لباس با برگزاری این جشنواره این است که این ایده ها و کارهای خلاقانه ایده باقی نماند و وارد بازار شود. در دوره های گذشته این اثر محدود بود و محدود به جشنواره می ماند اما این دوره با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام چهار درصد بلاعوض سعی دارد این ایده ها را در اختیار عموم قرار دهد.

اسماعیلی در پایان درباره توجه به هنرمندان شهرهای مختلف گفت: اهمیت کار این جشنواره توجه به تمام مناطق کشور است. بیشتر حاضران در یازدهمین جشنواره مد و لباس فخر از شهرهای دیگر ایران بودند و این باعث افتخار است. ما نباید به این موضوعات به عنوان یک مقوله متمرکز و تهرانی نگاه کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا